AlfaTony
Guru
Guru

Ontkoppelingscilinder Alfa 33

wo aug 30, 2006 22:19

Hallo,

Gisteren heb ik de oude ontkoppelingscilinder (bovenop het motorblok) uit mijn 33 gehaald.
Dit ging naar mijn mening zeer gemakkelijk.
De nieuwe kan dus gemonteerd worden.
Nu is mijn vraag, hoe hoort deze vast te zitten.
Met een ring ofzo??
Het lijkt mij dat hij niet zo blijft zitten (met koppelen)

Ik hoor het wel van jullie.

Groetjes Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Ontkoppelingscilinder Alfa 33

wo aug 30, 2006 22:20

die zit met een seegerring aan de bakkant
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Speeder

do aug 31, 2006 00:30

Meestal zitten die hulpkoppelingscilinders gigantisch vast gerot! Toevallig heb ik hem zelf ook net vervangen :D In mijn geval kwam hij na een half uurtje wrikken met een bandenijzer, een hoop WD40 en wat pompen met de koppeling gewoon netjes los. Zoals Graffiaturo al zei wordt de hulpkoppelingscilinder met een seegerring (aan de bakkant) geborgd zodat hij door het aanduwen van de koppeling niet uit het oog kan schieten

Even een paar tips:

-ff een schuurpapiertje langs de binnenkant van het oog EN de kant waar die ring tegenaan valt halen zodat dat ontdaan is van vuil/pekel etc.
-voordat je de hulkoppelingscilinder monteert er voor zorgen dat de pen (die los in het rubber zit) alvast tussen de cilinder en koppelingsgaffel zit.
-Met een beetje beleid kan je de oude er netjes af halen en deze hergebruiken. Voor de handigheid had ik alvast en nieuwe gehaald :)
-van tevoren even goed kijken in welk randje je de seegerring moet laten vallen (want in mijn geval had ik meerdere randjes)

PS: Ik weet niet hoe lang je die 33 nog blijft rijden, maar misschien kan je de hulpkoppelingscilinder alvast insmeren met kopervet. Gaat ie over 10 jaar makkelijker los \:D/
Laatst gewijzigd door Speeder op do aug 31, 2006 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Ontkoppelingscilinder Alfa 33

do aug 31, 2006 08:28

-absoluut een nieuwe seegerring gebruiken
:-k Leg uit?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Speeder

do aug 31, 2006 11:03

Die ring zit op een vervelende plek en vaak zitten de 'puntjes' waar je de tang in zet ook nog net beneden. Dus word er op geramt om die ring te draaien. In de meeste gevallen word de speciale tang niet eens gebruikt en worden ze met een schroevendraaien opgewipt. Gevolg is natuurlijk dat die ring ietjes buigt of beschadigd etc. Mijn ervaring is dat je hem er nooit echt 'netjes' af krijgt. Bovendien kosten die dingen geen zak en heeft het best wel wat te houden.

Wat mij trouwens ook opviel is dat 'Alfasud' niet wist hoe die hulpkoppelingscilinder vast zat, maar die seegerring moet bij het demonteren toch ergens gebleven zijn :roll:

AlfaTony
Guru
Guru

do aug 31, 2006 17:24

Wat mij trouwens ook opviel is dat 'Alfasud' niet wist hoe die hulpkoppelingscilinder vast zat, maar die seegerring moet bij het demonteren toch ergens gebleven zijn :roll:
Ik heb tijdens het demonteren geen ring gevonden.
Vandaar mijn vraag.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do aug 31, 2006 17:36

hehe geen ring hmm das vreemd. Maar je hoeft geen nieuwe ring te halen hoor. Ik heb mijn oude ring er ook niet met de speciale tang eraf gehaald en als je gewoon je verstand gebruikt kan je die gewoon hergebruiken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Speeder

do aug 31, 2006 18:49

hehe geen ring hmm das vreemd. Maar je hoeft geen nieuwe ring te halen hoor. Ik heb mijn oude ring er ook niet met de speciale tang eraf gehaald en als je gewoon je verstand gebruikt kan je die gewoon hergebruiken.

Rens
Als je hem er netjes af krijgt met de tang wel ja :whistle:

Speeder

do aug 31, 2006 18:54

Vandaar mijn vraag.
Hoe zat je cilinder vast dan ?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 19:05

Vandaar mijn vraag.
Hoe zat je cilinder vast dan ?
Het was geen rijdende auto zeker?? :-s Anders snap ik het ook niet.
Overigens krijgt een beetje monteur/ hobbyïst die ring toch gewoon heel eruit en is die gewoon her te gebruiken. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Speeder

do aug 31, 2006 19:15

Pfff, ik geef een paar nuttige tips en word direct helemaal afgezeken :-# Waarom moeilijk doen en prusten om een ring er heel af te krijgen. Zo'n ding gaat nou eenmaal snel en vaak krom en kost misschien een euro?

Anyway, jullie je zin :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 19:28

Pfff, ik geef een paar nuttige tips en word direct helemaal afgezeken :-# Waarom moeilijk doen en prusten om een ring er heel af te krijgen. Zo'n ding gaat nou eenmaal snel en vaak krom en kost misschien een euro?

Anyway, jullie je zin :wink:
Nee joh, is niet afzeiken. Echt niet! :o
Laten we elkaar gewoon blijven respecteren en elkaar lekker anvullen en tegenspreken waar nodig en vooral niet onnodig paniek zaaien, ook al zijn het de kosten niet? :idea:
Vrienden? :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Speeder

do aug 31, 2006 20:00

Nee joh, is niet afzeiken. Echt niet! :o
Laten we elkaar gewoon blijven respecteren en elkaar lekker anvullen en tegenspreken waar nodig en vooral niet onnodig paniek zaaien, ook al zijn het de kosten niet? :idea:
Vrienden? :-s
Ik begrijp jouw (jullie) standpunt best wel hoor, alleen gaat er ff 3 man overheen, dat vond ik zelf wat overdreven. Ik probeer ook maar behulpzaam te zijn :| Anyhow, ik wil geen paniek zaaien en ben het eens met je statement...vrienden :wink:

Als je de oude ring er voorzichtig afhaalt kan je hem in principe hergebruiken dus wat dat betreft hadden jullie gelijk. Ik weet alleen uit ervaring dat de opening van die ring vaak op een slecht te benaderen plek zit en het dus moeilijk is om hem er voorzichtig af te halen. Veel makkelijker is een nieuwe ring kopen en de ouwe er lekker makkelijk af steken met een schroevendraaier...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do aug 31, 2006 20:14

Rens
Als je hem er netjes af krijgt met de tang wel ja :whistle:
Ik heb ook geen zin om ruzie te maken ofzo, maar er staat zonder speciale tang :wink: Priem plus schroevendraaier.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Huib
Guru
Guru

do aug 31, 2006 20:15

Het is ook zeker mijn bedoeling mijn bedoeling niet om je af te zeiken.

Het mooie van het forum is dat we door met z'n allen kritisch te zijn tot het beste advies komen.

Om even op de inhoud terug te komen: ik heb die ringen er op heel wat moeilijke manieren afgepeuterd maar ze zijn zo dik en groot dat ik er nooit eentje vervangen heb.

Nog een aanvullende tip: houd de ring open voor het gat (gaat alleen met een haakse segeerringtang) en schuif dan de cilinder erdoor. Dan zit de ring gelijk op z'n plek. Als je eerst de cilinder er helemaal inzet is het lastig om de ring aan de onderkant (bij het koppelingshuis) goed tegen het blok aan te krijgen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”