Pagina 1 van 1
Razende 155
Geplaatst: zo aug 27, 2006 22:45
door Stefan
Is iemand bekend met het volgende probleem bij een 155 1.6 TS 16V.
Bij het terugschakelen of als de bak in z'n vrij wordt gezet, begint de motor gedurende een tiental seconden behoorlijk meer toeren te maken.
Hiermee bedoel ik dat het toerental even oploopt tot rond de 2500 toeren, die dan terugzakt naar ongeveer 1700 a 1800 toeren.
Op dit toerental blijft hij dan stationair draaien. Zowel bij een kude als bij een warme motor.
RE: Razende 155
Geplaatst: ma aug 28, 2006 12:00
door pieter van baalen
he steef controleer is ff of je gas kabel niet blijft hangen.....
over die halve maan heen aan het einde daarvan zit een soort kogeltje deze wil nog wel eens scheef blijven hangen....
gr pieter
RE: Razende 155
Geplaatst: ma aug 28, 2006 21:57
door Stefan
Heb hier vanavond naar gekeken, maar hier lijkt mij niets aan de hand.
Dat halve maantje veert helemaal terug tot aan de aanslag.
Hij kan niet verder meer terug (klep staat helemaal dicht).
Het probleem moet dan ergens anders zitten.
RE: Razende 155
Geplaatst: ma aug 28, 2006 22:03
door Speeder
Misschien is je gasklephuis vanbinnen wel zo vies, dat de gasklep niet goed meer dichtvalt en dus een spleetje open blijft staan. Het kan ook zijn dat je gaskleppositiesensor/luchtmassasensor verkeerde waarden geeft en je ECU dus verkeerd inspuit...
RE: Razende 155
Geplaatst: ma aug 28, 2006 22:08
door Stefan
Hoe kan ik hier achterkomen ?
RE: Razende 155
Geplaatst: ma aug 28, 2006 22:18
door Speeder
Dat verhaal van sensoren is wel ver gezocht hoor, vaak ligt de oplossing in iets simpels dus vergeet dat voor nu maar ff.
Wat wel vaak gebeurt is dat het gasklephuis vervuild en aangeslagen raakt door de dampen uit het carter die via de carterventilatie weer in de inlaat terecht komen. Dit kan je simpel controleren door de inlaatbuis van het gasklephuis te schuiven en er even in te kijken. Ik weet niet hoe makkelijk je erin kan kijken bij een 155, indien nodig het gasklephuis verwijderen?
Waar het om gaat is dat de gasklep in dichte positie netjes afsluit, en er dus door vuil geen rand is ontstaan waardoor de gasklep niet meer netjes af kan sluiten. Gewoon ff een visual check

RE: Razende 155
Geplaatst: di aug 29, 2006 11:07
door pieter van baalen
1 ding is zeker je moet het niet bij je versnellingsbak zoeken hier zit niks aan wat de toeren van je moter zou kunnen bijinvloeden dus zal gewoon iets simpel bij je gas mechaniek zijn idd een klep of een kabel die blijft hangen ofzo
RE: Razende 155
Geplaatst: di aug 29, 2006 22:49
door Stefan
Ik zal morgen eens kijken naar het gasklephuis zoals SPEEDER al schreef.
Hopelijk is dat het probleem, want als het een probleem met die sensoren is dan lijkt het mij dat de motor toch onregelmatig zou moeten lopen en dat doet hij niet.
Of zie ik dat verkeerd.
Hij loopt regelmatig en zonder haperingen o.i.d., maar blijft eerst even hoog in de toeren lopen en gaat dan minder toeren draaien, maar maakt tijdens het stationair lopen nog steeds veel toeren.
RE: Razende 155
Geplaatst: wo aug 30, 2006 08:05
door Rob75
Er zit ook nog een schakelaar aan het koppelingspedaal. Wellicht dat deze een slecht contact maakt of helemaal niet werkt. Daardoor herkent de ECu niet dat de koppeling is ingetrapt.
Verder kan het een vervelend zoekwerk zijn, controleer alle voor de handliggende mechanische en elektronische delen.
Succes,
Rob
RE: Razende 155
Geplaatst: wo aug 30, 2006 20:27
door Stefan
Heb net de visuele check aan het gasklephuis gedaan, maar hier is niets aan te zien.
De klep sluit netjes en blijft niet hangen.
De schakelaar aan het koppelingspedaal heb ik niet kunnen controleren, omdat ik deze nog niet gevonden heb.
Ik heb om het te proberen de 2 stekkers van de ECU op de inlaatbuis eraf gehaald. Dan draait de motor stationair ca. 1000 toeren, alleen loopt deze dan onregelmatig. De motor reageert wel direct op het intrappen van het gaspedaal. Zal het probleem dan toch in die ECU of schakelaar zitten?
Nu vraag ik me af of het kwaad kan om deze twee stekkers er een tijdje af te laten en de auto gewoon te gebruiken, zodat ik dan verder naar het probleem en/of evebtueel vervangende onderdelen kan zoeken.
RE: Razende 155
Geplaatst: wo aug 30, 2006 22:04
door Rob75
Zo te zien heb je de lmm losgemaakt. De ecu gaat dan in noodloop met de resultaten die je merkt.
Darnaast is ook de temeratuursensor losgemaakt? De tweede stekker.
Ik denk dat je de oorzaak gevonden hebt.
Succes,
Rob
RE: Razende 155
Geplaatst: wo aug 30, 2006 22:54
door Stefan
Klopt, ik heb beide stekkers losgemaakt.
Ik begrijp uit de reactie, dat het probleem in de lmm zit en dat deze waarschijnlijk niet goed werkt?
Is hier dan nog wat aan te doen of kan ik beter op zoek gaan naar een andere.
Maar goed, omdat de 155 regelmatig gebruik zou ik nog even willen weten of deze nog kan blijven gebruiken als ik de 2 stekkers eraf laat.
Dan blijf ik er gewoon in rijden tot het mankement verholpen is en hoef ik met dit hondeweer de ALFETTA niet uit de stalling te halen.
RE: Razende 155
Geplaatst: do aug 31, 2006 11:40
door Rob75
Je kunt hem gebruiken, MAAR de auto loopt in noodloop en dat is niet bevordelijk voor de katalysator etc. Rijden kan wel, maar doe dat niet duizenden kilometers.
Een lmm vervangen is eenvoudig, maar kan prijzig zijn bij de dealer (het onderdeel). Er zijn vervangende universeel van Bosch die prijstechnisch aangenamer zijn.
Voordat je gaat vervangen zou je de lmm van binnen kunnen reinigen met remmenreiniger. Pas wel op het is een teer onderdeel.
Succes,
Rob
RE: Razende 155
Geplaatst: do aug 31, 2006 20:25
door Stefan
Ik zal van het weekend eens bij de plaatselijke automaterialengroothandel gaan informeren wat ze kunnen betekenen.
Ga in ieder geval proberen om de huidige schoon te maken en dan kan ik het altijd nog via de groothandel proberen als het schoonmaken niet goed gaat.