Pagina 1 van 2
CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 14:33
door Dennis de Rooy
Er moest een nieuw apk-tje op de winterauto, maar hij is afgekeurd vanwege te hoge CO. Die is namelijk 3.0

waar ie 0.5 mag zijn. De lambdasonde werkt niet meer, want daar heeft een of andere idioot de draden vanaf geknipt. Denken jullie dat MET lambdasonde de CO wel onder de 0.5 komt? Andere suggesties?
Voor de rest geen enkel probleem, alleen de CO.....
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 15:06
door Maurizio
Dennis,
de CO is gewoon af te stellen. Identiek aan de oude ljet gtv.
Op je LMM zit aan de zijkant (bestuurderzijde) de stelschroef afgedopt.
Dekseltje ligten en je kan afstellen (blauwe potmeter)
Bij mijn ring ts rij ik ook zonder lambda sonde, CO stel ik altijd voor de apk terug.
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 15:44
door Dennis de Rooy
gewoon het dopje eraf en aan de schroef draaien? Dat ga ik ff proberen!
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 16:17
door Maurizio
Dopje krijg je er vaak niet goed uit. Dan kan je nog de LMM deksel loshalen en kom je er ook bij.
Je moet behoorlijk aan de schroef draaien om iets te zien gebeuren.
Misschien is het wel handig om het emissie blokje los te trekken, dan weet je zeker dat de motronic op de 98 ron mapping zonder lambda werkt.
En niet in een of andere noodloop. Dekseltje terugplaatsen met wat siliconenkit and that's it!
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 16:40
door Giulia2000TS
Hi Dennis, ben je wel bij het juiste adres geweest?

Alhoewel mijn CO daar ook te hoog was en ook echt bijgesteld moest worden... Was zo gebeurt trouwens... Succes!
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 20:02
door Theo Romeo
Hey Dennis,
Ik had exact hetzelfde met m'n TS, 3% CO... en het jaar ervoor netjes 0.5 % om één of andere reden..
Ik heb bij mijn luchtmeter gewoon een boutje uit de zijkant gedraaid waardoor een gaatje vrijkomt en het CO zakte netjes onder de 0.5%. Afgemeld en boutje er weer in, nu vraag ik me alleen wel af waarom de meting nu 3% procent was en het jaar ervoor 0.5%
De optie van Maurizio is denk ik wel de beste.
Sucses!
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 21:35
door marc7eleven
Aangezien mijn QV zo onwijs veel problemen heeft geregeld ken ik de motronic nu redelijk goed.
Als de lambdasonde eraf ligt, dan gaat de motronic in een noodloop. Daardoor is je CO te hoog. Als je de sonde weer aansluit en hij is nog goed, moet ie weer afregelen op 0,5.
Maar, je kunt ook het emissieblokje verwijderen, dan komt ie in open loop (dus dan regelt ie niet meer met de lambdasonde (neemt een vast kenveld aan, en is dan via de stelschroef ook op stationair CO te regelen), closed loop dan past ie continue input aan aan de output die ie leest, als ik het goed heb) en gaat de motronic ervan uit dat ie altijd op 98 ron functioneert en zonder kat (lambda). Voor deel is dat je auto feller gaat reageren op het gas, doordat niet continue de verrijking bij gasgeven wordt teruggeregeld. Dus in de praktijk een, vooral onderin, beter oppakkende auto.
Zie ook de site van squadra tuning!
Re: RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 23:18
door AlfettaOwner
Aangezien mijn QV zo onwijs veel problemen heeft geregeld ken ik de motronic nu redelijk goed.
Als de lambdasonde eraf ligt, dan gaat de motronic in een noodloop. Daardoor is je CO te hoog. Als je de sonde weer aansluit en hij is nog goed, moet ie weer afregelen op 0,5.
Maar, je kunt ook het emissieblokje verwijderen, dan komt ie in open loop (dus dan regelt ie niet meer met de lambdasonde (neemt een vast kenveld aan, en is dan via de stelschroef ook op stationair CO te regelen), closed loop dan past ie continue input aan aan de output die ie leest, als ik het goed heb) en gaat de motronic ervan uit dat ie altijd op 98 ron functioneert en zonder kat (lambda). Voor deel is dat je auto feller gaat reageren op het gas, doordat niet continue de verrijking bij gasgeven wordt teruggeregeld. Dus in de praktijk een, vooral onderin, beter oppakkende auto.
Zie ook de site van squadra tuning!
Hmm help je je kat dan niet naar de filesteinen???

RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 23:31
door Mike
waar zitten de emmisieblokjes ? ik heb een 75 1.8ie kat , kan het daar ook bij?
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: di feb 22, 2005 23:59
door GTV
als het echt niet meer gaat haal je het zwarte deksel ervanaf en zet je hem een tandje terug of meer tandjes.na de keuring zet je hem weer op de ouwe stand.
Re: RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: wo feb 23, 2005 10:36
door Maurizio
als het echt niet meer gaat haal je het zwarte deksel ervanaf en zet je hem een tandje terug of meer tandjes.na de keuring zet je hem weer op de ouwe stand.
Als de motronic nog bijregeld werkt dit niet. Een tandje meer of minder was ik ook ooit mee begonnen toen mijn V6 bij de rdw niet lager kwam als 1.6% co. Aan de co kast zie je dan even een korte daling, maar langzaam maar zeker komt deze dan weer terug.
Zowel V6 als TS lopen open loop, dat loopt ook het mooiste (CO op ~1.5%)
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: wo feb 23, 2005 11:05
door Dennis de Rooy
Ik kon dus draaien wat ik wilde aan de stelschroef, maar hij kwam dus niet onder de 2.0. Emissieblokje eraf en nog een keer proberen dan maar..... Het kloterige is dus dat ik weer vrij moet nemen om er langs te gaan
@Giulia2000TS. Ik ga NOOIT meer ergens anders heen! Wat een fantastisch bedrijf is dat toch. Heerlijk makkelijk.........

Re: RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: wo feb 23, 2005 12:18
door GTV
als het echt niet meer gaat haal je het zwarte deksel ervanaf en zet je hem een tandje terug of meer tandjes.na de keuring zet je hem weer op de ouwe stand.
Als de motronic nog bijregeld werkt dit niet. Een tandje meer of minder was ik ook ooit mee begonnen toen mijn V6 bij de rdw niet lager kwam als 1.6% co. Aan de co kast zie je dan even een korte daling, maar langzaam maar zeker komt deze dan weer terug.
Zowel V6 als TS lopen open loop, dat loopt ook het mooiste (CO op ~1.5%)
sorry

vergeten te vermelden ,wel met het emissie blokje eruit.ik heb het al div.keren toegepast.altijd met suc6

Re: RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: wo feb 23, 2005 12:54
door roberto
waar zitten de emmisieblokjes ? ik heb een 75 1.8ie kat , kan het daar ook bij?
Helaas een 1.8ie heeft een andere Motronic versie dan een 2.0TS, zonder emissieblokje. Volgens mij heeft een 1.8ie een Motronic 3.7 en de 2.0TS een Motronic 4.1.
RE: CO te hoog op 75 TS
Geplaatst: wo feb 23, 2005 16:37
door marc7eleven
@alfettaowner: Sorry, inderdaad, ik nam ff aan dat iedereen die er al af heeft (omdat het niet hoeft bij onze auto's). Dus ja, inderdaad, als je de lambdasonde afkoppelt, en de computer in openloop zet, dan gaat de kat naar de knoppen.
