Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

ma feb 21, 2005 11:43

Ik bekeek dit weekend het keuringsrapport van mijn Spider van vorig jaar, daarop stond als aandachtspunt de kruiskoppeling vermeld. Nu vraag ik mij af of een dergelijke koppeling makkelijk 'gereviseerd' kan worden of dat vervanging de beste optie is.
Is de kruiskoppeling ook een 'regulier' slijtagedeel bij een Spider?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

ma feb 21, 2005 19:14

Reviseren kan niet. Er zijn via de dealer of alle andere bekende adressen nieuwe kruiskoppelingen leverbaar. Indien je zelf geen ervaring hebt in het vervangen daarvan zou ik er ook niet zo maar aan beginnen. Gebruik de search functie even want hier is al een topic aan gewijd. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

Re: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

ma feb 21, 2005 20:33

Ik bekeek dit weekend het keuringsrapport van mijn Spider van vorig jaar, daarop stond als aandachtspunt de kruiskoppeling vermeld. Nu vraag ik mij af of een dergelijke koppeling makkelijk 'gereviseerd' kan worden of dat vervanging de beste optie is.
Is de kruiskoppeling ook een 'regulier' slijtagedeel bij een Spider?
Ik heb ooit een berlina gehad en daar is ie ook wel eens vervangen. Dit schijnt wel normaal te zijn. Je kan eens bij Frans van Poppel informeren wat je kwijt bent voor zo een reparatie. Volgens mij viel het wel mee.
164 Super 3.0 V6

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

di feb 22, 2005 07:39

Ik heb vorige week bij Prins Bredevoort een komplete aandrijfas, met de twee kruiskoppelingen, zien liggen.

Het zijn gereviseerde, en je moet dan de oude inruilen. Was toch wel prijzig hoor, ik dacht iets van € 360,--
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

di feb 22, 2005 08:49

@lfa@lgra; ik heb jouw verhaal over de kruiskoppelingen net gelezen, ook over de GMD koppelingen. Nu ben ik niet thuis in de term naaldlagers, lagerkooi etc. dus heb ik nog een paar vragen.
Geldt het verhaal dat je schrijft over het inpersen van busjes etc ook voor de GMD kruiskoppelingen of kan ik deze zo monteren aan de aandrijfas?

Ik heb van mijn Alfa 75 alle hardyschijven zelf vervangen en ben daarmee wel thuis in het de-en monteren van een cardanas, dus ik zou zeggen dat he voor mij te doen is, klopt dat?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

kroehlur

RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

di feb 22, 2005 10:31

Ze moeten in elk geval ingeperst worden. Het is niet zomaar te doen. Als je het niet goed doet is je as gewoon oud ijzer omdat de busjes schreef kunnen komen te zitten. Door iemand laten doen lijkt mij het beste en als je dan bij mag staan om te zien hoe het moet dan weet je het voor de volgende keer.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

di feb 22, 2005 16:55

@lfa@lgra; ik heb jouw verhaal over de kruiskoppelingen net gelezen, ook over de GMD koppelingen. Nu ben ik niet thuis in de term naaldlagers, lagerkooi etc. dus heb ik nog een paar vragen.
Geldt het verhaal dat je schrijft over het inpersen van busjes etc ook voor de GMD kruiskoppelingen of kan ik deze zo monteren aan de aandrijfas?

Ik heb van mijn Alfa 75 alle hardyschijven zelf vervangen en ben daarmee wel thuis in het de-en monteren van een cardanas, dus ik zou zeggen dat he voor mij te doen is, klopt dat?
Kroehlur omschreef het al. Ook bij de GMD's moeten de busjes ingeperst worden, maar de naaldlagertjes blijven door het kooitje veel beter op zn plek zitten. Inpersen daar heb je trouwens geen pers voor nodig. Een goede bankschroef en een paar passende doppen om de busjes er in te persen volstaan. Blijft overeind staan: Als je het nog nooit gedaan hebt: Scharrel even iemand op die er handig in is en kijk een keertje mee, dan kun je het ook. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

di feb 22, 2005 18:50

OK, thanks, ik zal Frans vn Poppel eens een belletje geven. Waar kan ik een dergelijk kruiskoppeling eigenlijk aanschaffen?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

di feb 22, 2005 19:07

OK, thanks, ik zal Frans vn Poppel eens een belletje geven. Waar kan ik een dergelijk kruiskoppeling eigenlijk aanschaffen?
Ik heb de GMB's bij technotrans gehaald (Veendam) ik heb geen idee of dit bedrijf nog meer vestigingen heeft. (Unicardan misschien ?)

De "Gewone" kruisstukjes kun je echter bij vrijwel elke automaterialen zaak bestellen/halen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

di feb 22, 2005 20:40

gewoon een LANBOUWMECHANISATIE BEDRIJF laten doen, het klinkt wat simpel maar deze jongens doen jaarlijks veel kruiskoppelingen vervangen en doen het zeker op een goeie manier, en ze zijn wat goedkoper in het uurtarief dan de garage,

bedenk je maar eens in: trekker met 4WD heeft al 4 kruiskoppelingen in de vooras zitten!
een tussen as(aftakas) heeft er ook altijd minimaal 2 inzitten soms wel 4 per as!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

Re: RE: Kruiskoppeling Spider, vervangen of...?

di feb 22, 2005 21:06

OK, thanks, ik zal Frans vn Poppel eens een belletje geven. Waar kan ik een dergelijk kruiskoppeling eigenlijk aanschaffen?
Frans heeft ze wel liggen denk ik.
164 Super 3.0 V6

Terug naar “Algemene Technische vragen”