Pagina 1 van 2

Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 16:06
door Pinin01
Ik ben bezig met de resauratie van een Spider. Deze is gestript en voor een groot gedeelte schoongemaakt. En nu is er twijfel: Zal ik de auto eerst laten stralen, en dan lassen of andersom.

Weet er iemand nog een straalbedrijffje die zoiets voor redelijk geld kan? (omgeving oost brabant bij voorkeur)

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 17:47
door sjoerdb
ik heb vaker gehoord dat je het andersom moet doen, eerst lassen en in orde maken en daarna laten stralen zodat de ingelaste delen ook gestraald worden. of het helpt om een egaal oppervlak te krijgen weet ik niet maar dat kan iemand anders wel beantwoorden!

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 18:14
door KAS
Het lijkt mij dat je eerst de carosserie moet laten stralen zodat alle slechte plekken zichtbaar worden. Daarna kun je de zaak repareren. Wel zorgen dat het in een primer o.i.d gespoten wordt anders gaat het onmiddellijk roesten.

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 18:24
door 164 Q4
In de OldtimerPraxis stralen ze 'm ook altijd eerst en dan pas bekijken ze wat er allemaal gelast moet worden. Maar na het stralen moet er zeker een beschermlaag (zoals primer) overheen want blank gestraald staal roest wel heel erg snel weer.
Goed opletten waar je hem heenstuurd om te stralen. Als het een bedrijf is die normaal gesproken geen auto's doet zou ik er niet snel aan beginnen. Als het met teveel geweld gebeurd dan is je spiderplaatwerk net golfplaat. Je kunt ook met kunststof of walnootgranuaat stralen dan kunnen de ramen en het chroomwerk zelfs blijven zitten. Ik zeg niet dat je dat doen moet want ik zou ook niet weten waarom, maar ik wil alleen even zeggen dat ze dat ook kunnen en dat kan soms misschien best wel praktisch zijn.

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 19:17
door klaas
in de "onschatbare klassieker" van feb 2005 wordt de restauratie door Piet mozes van een E-type beschreven. Eerst werd ie van de oude laklagen ontdaan, toen licht gestraald (eerst de lak eraf zodat je niet zo hard hoeft te stralen wat weer niet goed is voor de carrosserie). Toen in de epoxy primer en dan lassen. Laswerk meteen weer in de primer zetten.

Succes!!

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 19:25
door AlfettaOwner
Ikzelf heb eerst alle rotte delen verwijderd.
Daarna nieuwe stukken ingelast.
Vervolgens laten stralen en laten behandelen met een coating en vervolgens de spatborden weer gemonteerd (gelast).
Alle gelaste delen direct behandeld om vervolgens de gehele auto weer in de primer te laten zetten.
De gelaste delen (binnenzijde etc.) na het opzetten van primer met antiroest behandeld.
En waar nodig met kit carroseriekit afgewerkt.

De delen die tijdens restaureren echt slecht zijn heb ik in het geheel verwijderd.
Licht stralen was dus niet noodzakelijk om te kunnen zien wat vervangen moest worden :wink:

En ik mag zeggen dat het resultaat zelfs na 9 jaar nog steeds goed te noemen is. :!:

Re: RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 19:34
door 164 Q4
En ik mag zeggen dat het resultaat zelfs na 9 nog steeds goed te noemen is. :!:
Na 9uur of bedoel je na 9jaar? :wink:

Re: RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 19:36
door GTV Boy
En ik mag zeggen dat het resultaat zelfs na 9 nog steeds goed te noemen is. :!:
Na 9uur of bedoel je na 9jaar? :wink:
:jumping:

Re: RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 19:40
door AlfettaOwner
En ik mag zeggen dat het resultaat zelfs na 9 nog steeds goed te noemen is. :!:
Na 9uur of bedoel je na 9jaar? :wink:
:jumping:
Grrr, ene type fout en je wordt gelijk aangereden :x
Het zijn


9 jaar

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 19:44
door GTV Boy
Ja uitkijken met typen he :roll:

Maar inderdaad , na 9 JAAR ziet ie er nog steeds goed uit. :thumbs:
Vooral als ie onder twee dekens slaapt. :wink:

Maar we gaan nu off-topic :!:

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 20:06
door Emilio
Grrrrrr, niet doen. Niet stralen als het niet nodig is.
Alleen lakaal waar gelast moet worden. Verder handjes af....

Stralen maakt meer kapot dan je lief is.

Ik heb wagens gezien die totaal naar de filisteinen waren na een straal beurt. Alle subtiele rondingen licht vervormd. Nooi meer wat van te maken.
Niet stralen als het niet rot is. En rot herken je direct: bubbels of gaten.

Nog 1 keer zeg ik het: NIET DOEN! tenzij je het bij de rotte plekken houdt.
Verwijderen van lak doen je door te schuren en door afbijt, maar nooit, and I repeat, nooit door te stralen.

Ben ik zo duidelijk????

Re: RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 20:10
door gino
Grrrrrr, niet doen. Niet stralen als het niet nodig is.
Alleen lakaal waar gelast moet worden. Verder handjes af....

Stralen maakt meer kapot dan je lief is.

Ik heb wagens gezien die totaal naar de filisteinen waren na een straal beurt. Alle subtiele rondingen licht vervormd. Nooi meer wat van te maken.
Niet stralen als het niet rot is. En rot herken je direct: bubbels of gaten.

Nog 1 keer zeg ik het: NIET DOEN! tenzij je het bij de rotte plekken houdt.
Verwijderen van lak doen je door te schuren en door afbijt, maar nooit, and I repeat, nooit door te stralen.

Ben ik zo duidelijk????
Moet je nu wel of niet stralen, je bent niet helemaal duidelijk :D

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 21:05
door Emilio
Inderdaad, ik ben niet duidelijk.
Nog een poging. Niet stralen, tenzij je te maken hebt met roest vorming. Roest vorming is dus als je lak aan het bobbelen is of de o zo bekende gaten in je wagen zitten.
Plekken waar niks aan de hand is, ook met rust laten.

Bedenk dat stralen altijd vanaf de buitenkant gaat en dat roest altijd van binnenuit komt.
De ene kan dus onmogelijk een oplossing zijn voor de andere. Het is slechts en alleen een goed en betrouwbaar middel om blankstaal roestvrij te maken. That's it.

Volgens mij ben ik nu duidelijker...

RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 21:20
door sjoerdb
rotte plekken herken je IDD ook wel zonder te stralen, of heb je dan een stoffige stofbril op? eerst lassen en daarna pas stralen als je zo graag wilt stralen, of het advies van emilio opvolgen en helemaal niet stralen!

Re: RE: Twijfel

Geplaatst: zo feb 20, 2005 21:30
door gino
Inderdaad, ik ben niet duidelijk.
Nog een poging. Niet stralen, tenzij je te maken hebt met roest vorming. Roest vorming is dus als je lak aan het bobbelen is of de o zo bekende gaten in je wagen zitten.
Plekken waar niks aan de hand is, ook met rust laten.

Bedenk dat stralen altijd vanaf de buitenkant gaat en dat roest altijd van binnenuit komt.
De ene kan dus onmogelijk een oplossing zijn voor de andere. Het is slechts en alleen een goed en betrouwbaar middel om blankstaal roestvrij te maken. That's it.

Volgens mij ben ik nu duidelijker...
Je moet me niet serieus nemen. Ik maakte een geinjte. Je was heel duidelijk