Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Twijfel

zo feb 20, 2005 16:06

Ik ben bezig met de resauratie van een Spider. Deze is gestript en voor een groot gedeelte schoongemaakt. En nu is er twijfel: Zal ik de auto eerst laten stralen, en dan lassen of andersom.

Weet er iemand nog een straalbedrijffje die zoiets voor redelijk geld kan? (omgeving oost brabant bij voorkeur)
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 17:47

ik heb vaker gehoord dat je het andersom moet doen, eerst lassen en in orde maken en daarna laten stralen zodat de ingelaste delen ook gestraald worden. of het helpt om een egaal oppervlak te krijgen weet ik niet maar dat kan iemand anders wel beantwoorden!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 18:14

Het lijkt mij dat je eerst de carosserie moet laten stralen zodat alle slechte plekken zichtbaar worden. Daarna kun je de zaak repareren. Wel zorgen dat het in een primer o.i.d gespoten wordt anders gaat het onmiddellijk roesten.

164 Q4

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 18:24

In de OldtimerPraxis stralen ze 'm ook altijd eerst en dan pas bekijken ze wat er allemaal gelast moet worden. Maar na het stralen moet er zeker een beschermlaag (zoals primer) overheen want blank gestraald staal roest wel heel erg snel weer.
Goed opletten waar je hem heenstuurd om te stralen. Als het een bedrijf is die normaal gesproken geen auto's doet zou ik er niet snel aan beginnen. Als het met teveel geweld gebeurd dan is je spiderplaatwerk net golfplaat. Je kunt ook met kunststof of walnootgranuaat stralen dan kunnen de ramen en het chroomwerk zelfs blijven zitten. Ik zeg niet dat je dat doen moet want ik zou ook niet weten waarom, maar ik wil alleen even zeggen dat ze dat ook kunnen en dat kan soms misschien best wel praktisch zijn.

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 19:17

in de "onschatbare klassieker" van feb 2005 wordt de restauratie door Piet mozes van een E-type beschreven. Eerst werd ie van de oude laklagen ontdaan, toen licht gestraald (eerst de lak eraf zodat je niet zo hard hoeft te stralen wat weer niet goed is voor de carrosserie). Toen in de epoxy primer en dan lassen. Laswerk meteen weer in de primer zetten.

Succes!!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 19:25

Ikzelf heb eerst alle rotte delen verwijderd.
Daarna nieuwe stukken ingelast.
Vervolgens laten stralen en laten behandelen met een coating en vervolgens de spatborden weer gemonteerd (gelast).
Alle gelaste delen direct behandeld om vervolgens de gehele auto weer in de primer te laten zetten.
De gelaste delen (binnenzijde etc.) na het opzetten van primer met antiroest behandeld.
En waar nodig met kit carroseriekit afgewerkt.

De delen die tijdens restaureren echt slecht zijn heb ik in het geheel verwijderd.
Licht stralen was dus niet noodzakelijk om te kunnen zien wat vervangen moest worden :wink:

En ik mag zeggen dat het resultaat zelfs na 9 jaar nog steeds goed te noemen is. :!:
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op zo feb 20, 2005 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

164 Q4

Re: RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 19:34

En ik mag zeggen dat het resultaat zelfs na 9 nog steeds goed te noemen is. :!:
Na 9uur of bedoel je na 9jaar? :wink:

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 19:36

En ik mag zeggen dat het resultaat zelfs na 9 nog steeds goed te noemen is. :!:
Na 9uur of bedoel je na 9jaar? :wink:
:jumping:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 19:40

En ik mag zeggen dat het resultaat zelfs na 9 nog steeds goed te noemen is. :!:
Na 9uur of bedoel je na 9jaar? :wink:
:jumping:
Grrr, ene type fout en je wordt gelijk aangereden :x
Het zijn


9 jaar

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 19:44

Ja uitkijken met typen he :roll:

Maar inderdaad , na 9 JAAR ziet ie er nog steeds goed uit. :thumbs:
Vooral als ie onder twee dekens slaapt. :wink:

Maar we gaan nu off-topic :!:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1023
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 20:06

Grrrrrr, niet doen. Niet stralen als het niet nodig is.
Alleen lakaal waar gelast moet worden. Verder handjes af....

Stralen maakt meer kapot dan je lief is.

Ik heb wagens gezien die totaal naar de filisteinen waren na een straal beurt. Alle subtiele rondingen licht vervormd. Nooi meer wat van te maken.
Niet stralen als het niet rot is. En rot herken je direct: bubbels of gaten.

Nog 1 keer zeg ik het: NIET DOEN! tenzij je het bij de rotte plekken houdt.
Verwijderen van lak doen je door te schuren en door afbijt, maar nooit, and I repeat, nooit door te stralen.

Ben ik zo duidelijk????
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

Re: RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 20:10

Grrrrrr, niet doen. Niet stralen als het niet nodig is.
Alleen lakaal waar gelast moet worden. Verder handjes af....

Stralen maakt meer kapot dan je lief is.

Ik heb wagens gezien die totaal naar de filisteinen waren na een straal beurt. Alle subtiele rondingen licht vervormd. Nooi meer wat van te maken.
Niet stralen als het niet rot is. En rot herken je direct: bubbels of gaten.

Nog 1 keer zeg ik het: NIET DOEN! tenzij je het bij de rotte plekken houdt.
Verwijderen van lak doen je door te schuren en door afbijt, maar nooit, and I repeat, nooit door te stralen.

Ben ik zo duidelijk????
Moet je nu wel of niet stralen, je bent niet helemaal duidelijk :D
164 Super 3.0 V6

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1023
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 21:05

Inderdaad, ik ben niet duidelijk.
Nog een poging. Niet stralen, tenzij je te maken hebt met roest vorming. Roest vorming is dus als je lak aan het bobbelen is of de o zo bekende gaten in je wagen zitten.
Plekken waar niks aan de hand is, ook met rust laten.

Bedenk dat stralen altijd vanaf de buitenkant gaat en dat roest altijd van binnenuit komt.
De ene kan dus onmogelijk een oplossing zijn voor de andere. Het is slechts en alleen een goed en betrouwbaar middel om blankstaal roestvrij te maken. That's it.

Volgens mij ben ik nu duidelijker...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 21:20

rotte plekken herken je IDD ook wel zonder te stralen, of heb je dan een stoffige stofbril op? eerst lassen en daarna pas stralen als je zo graag wilt stralen, of het advies van emilio opvolgen en helemaal niet stralen!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

Re: RE: Twijfel

zo feb 20, 2005 21:30

Inderdaad, ik ben niet duidelijk.
Nog een poging. Niet stralen, tenzij je te maken hebt met roest vorming. Roest vorming is dus als je lak aan het bobbelen is of de o zo bekende gaten in je wagen zitten.
Plekken waar niks aan de hand is, ook met rust laten.

Bedenk dat stralen altijd vanaf de buitenkant gaat en dat roest altijd van binnenuit komt.
De ene kan dus onmogelijk een oplossing zijn voor de andere. Het is slechts en alleen een goed en betrouwbaar middel om blankstaal roestvrij te maken. That's it.

Volgens mij ben ik nu duidelijker...
Je moet me niet serieus nemen. Ik maakte een geinjte. Je was heel duidelijk
164 Super 3.0 V6

Terug naar “Algemene Technische vragen”