Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Draagarm, fuseekogel en GTV6 torsies op Alfetta geslaagd!

zo aug 06, 2006 10:40

Het zit zo: er kwam wat kabaal van de rechter voorwielophanging en dat bleken dus versleten bussen te zijn in de ondreste draagarm.
Nu had ik nog draagarmen liggen met goede bussen, bovendien had ik pas GTV6 torsies gekocht. Kortom de boel mooi gemaakt, oude wielophanging eraf, nieuwe erop.
De fuseekogels zitten nog aan de fusees. Ik heb inmiddesl dus de nieuwe torsies en draagarmen gemonteerd.
Maar de onderste fuseekogel wil nu niet zetten in de draagarm! :(
Al krik de hele voorkant van de auto op aan één fusee, dan nog zakt de kogel geen mm in de draagarm! :twisted:
Ik vrees, dat ik de kogel maar los moet zien te peuteren van de fusee en ook de draagarmen maar weer moet demonteren. Dan tussen de bankschroef de kogels in de draagarmen persen.
Maar ja eigenlijk heb ik natuurlijk geen zin om de boel weer af te breken. Heeft er iemand de gouden tip?

(bij gewoon verlagen/ verhogen van een 75 lukte het in het verleden wel zo, waarom nu niet :? )

In afwachting van de gouden tip, ga ik nu maar even wat anders doen.......... :twisted:
Laatst gewijzigd door Alessandro op di aug 08, 2006 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Onderste fuseekogel Alfetta wil niet in draagarm

zo aug 06, 2006 10:45

ik denk dat je de draagarm niet in dezelfde positie op je torsieveer hebt gezet, of andersom.
Als dit niet het geval is, dan loopt je draagarm kennelijk ergens klem. Ik neem aan dat je de draagarm al rondom bekeken hebt, maar ik zou nog maar eens kijken.

( Aldus iemand die nog noorit een draagarm van zo'n moderne Alfa vervangen heeft :wink: )
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

GTV
Guru
Guru

zo aug 06, 2006 10:46

Als je de kogel vanonder opvangt met een stuk pijp wat de diameter heeft van de rand van de kogel, dan kan je hem voorzichtig erin kloppen als je boven op de arm mept kijk uit dat je het tapeind niet mol slaat :shock:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo aug 06, 2006 11:00

Warm stoken met hobby brander en goede fuseekogeltrekker erop zetten. Een goede kogeltrekker is echt een goede investering. Je kan hem natuurlijk ook ff ergens lenen.

Mzzl,
DJ

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 11:05

@ @@: helemaal mis, draagarm zit prima. Dat kan je ook niet fout doen eigenlijk, hooguit dat de wagenhoogte niet is wat je bedoelt, maar fout monteren is onmogelijk. Nou ja, er zijn mensen die alles fout kunnen doen, maar die kunnen er maar beter niet aan beginnen. :wink:

@ GTV: prima Tip! Ik moets even denken, maar snap 'm. Nadeel is natuurlijk dat ik eigenlijk de draagarmen niet wil beschadigen, maar daar ga ik wel wat voor verzinnen...........misschien. :-k Kan ik de kogel dan in de fusee laten zitten? :?

@ DJ: hij moet vast, niet los! En branden is uit den boze, alles staat juist srak in de lak! :twisted: (nee, geen verf op de montagevlakken. :wink: )

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 11:12

Kijk goed of er iets niet fout is. De fuseekogel moet er soepel ingaan. Als hij veel te strak zit krijg je een vreemd sturende auto. Dus niet beuken of warm stoken.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo aug 06, 2006 11:18

@allessandro, sorry niet goed gelezen :oops: Vond het ook al zo vreemd, ik zou jouw er nl wel voor aan dat je een halsstarrige fuseekogel heus wel los krijgt.
Maar hij wil dus niet vast. Dat is raar. Als je nu de bovenste draagarm eens losmaakt en dan fusee met bovenste draagarm ernaan vastzet aan onderste draagarm. Hopelijk heb je daarna wel ruimte genoeg om bovenste draagarm weer op te kunnen lijnen.

Tob ze zou ik zeggen,
DJ

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 11:22

Even een paar foto's ter verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 11:26

Begrijp ik het goed? Heb je nu andere draagarmen dan origineel? Is de diameter van de fuseekogel hetzelfde? Al opgemeten?

GTV
Guru
Guru

Re: RE: Onderste fuseekogel Alfetta wil niet in draagarm

zo aug 06, 2006 11:27

Kijk goed of er iets niet fout is. De fuseekogel moet er soepel ingaan. Als hij veel te strak zit krijg je een vreemd sturende auto. Dus niet beuken of warm stoken.
Die kogel moet er dus niet soepel ingaan anders zit hij alleen vast met een m8 tapeind.
Normaal gesproken doe je dit met een pers, met een gedemonteerde draagarm.
En trek hem niet erin met het tapeind want dat breekt af.

GTV
Guru
Guru

zo aug 06, 2006 11:29

Even een paar foto's ter verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding
Ik zie dat je alles mooi in de lak hebt staan dan is erin slaan ook geen optie :(

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 11:30

Die kogel moet er dus niet soepel ingaan anders zit hij alleen vast met een m8 tapeind.
Normaal gesproken doe je dit met een pers, met een gedemonteerde draagarm.
En trek hem niet erin met het tapeind want dat breekt af.
Er zit toch een uitsparing in de kogel? En met soepel bedoel ik niet dat hij er bij een drempel weer uitvalt.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 11:31

@allessandro, sorry niet goed gelezen :oops: Vond het ook al zo vreemd, ik zou jouw er nl wel voor aan dat je een halsstarrige fuseekogel heus wel los krijgt.
Maar hij wil dus niet vast. Dat is raar. Als je nu de bovenste draagarm eens losmaakt en dan fusee met bovenste draagarm ernaan vastzet aan onderste draagarm. Hopelijk heb je daarna wel ruimte genoeg om bovenste draagarm weer op te kunnen lijnen.
Da's eigenlijk precies, zoals ik het gedaan heb, maar helaas......... :(
Ik krijg de fusee dus wel op z'n plaats, maar die schiet eigenlijk maar een mm in de arm. Da's natuurlijk VEEL te weinig. :shock:
Uiteraard staat alles lekker in de kopervet, maar geen soelaas. :?

@KAS: don't worry, ik ga ik echt mijn schildrwerk niet verbranden! :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 11:33

Begrijp ik het goed? Heb je nu andere draagarmen dan origineel? Is de diameter van de fuseekogel hetzelfde? Al opgemeten?
Ja , ja en Ja. :wink:

Hmmmmmmmmm, toch maar weer demonteren denk ik. Dan kogel uit de fusee en in de arm persen met behulp van passende buis en bankschroef......
Ik was er al bang voor, maar vind het wel jammer en een beetje vreemd. Meestal lukt het zo wel namelijk. :o

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo aug 06, 2006 11:39

OK is nu duidelijk wat het probleem is. Het is mijn nog nooit gelukt die kogel zonder gepast geweld in de draagarm te krijgen. Word toch een kwestie van afsteunen van de kogel aan de onderkant met stuk pijp en dan meppen aan de bovenkant. Om de lak te sparen een blokkie hout ertussen. Dan maar er de lak beetje bij plekken. Zoveel werk is dat toch niet? Minder dan draarm loshalen om de boel erin de bankschroef in te persen. En dan beschadigd de boel toch ook weer. En met ernaar blijven kijken kom je ook niet vooruit...........

Mzzl,
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”