Pagina 1 van 1

ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: do aug 03, 2006 13:41
door Dennis Otten
Dit topic is vast al vaak langs gekomen, maar kan iemand mij aangeven wat er allemaal aan een 2lt alfetta blok moet gebeuren om hem in een giulia 1300 uit 1968 te plaatsen.

Alvast bedankt!

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: do aug 03, 2006 13:54
door bralfa
Vliegwiel, luchtfilterbak, bediening carbs van kabel naar stang,, carterpan, waterpomp, oliepomp. De carterpan van een 1300 is overigens ondieper als van een 1600, 1800,2000. Weet niet wat er gebeurd als je een 1300 pan onder een 1300+ blok hangt (wel juiste oliepomp gebruiken uiteraard!!!!)

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: do aug 03, 2006 13:55
door Michel
Zal wel weer een aanvultopic worden, hier de punten die ik weet:
krukas: gat boren voor toplager
carterpan
oliepomp (niet helemaal zeker van, maar dacht dat die van het 116 blok niet in 105 carter paste)
waterpomp, voor aandrijving toerenteller

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: do aug 03, 2006 13:58
door Floor
Is de 1300 te langzaam?

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: do aug 03, 2006 14:28
door Dennis Otten
Zo'n 1300 is best leuk met een korte achteras. Ik rij veel snelweg en dan is dit toch niet echt optimaal. De motor maakt 4100toeren bij 120km/h. Dit rijd niet echt ontspannen. Ik wil een 2lt met achteras in mn giulia stoppen, zodat de auto snel is maar toch minder toeren maakt. Ik dacht dat een alfetta blok makkelijk in een giulia te stoppen is, blijkt nu toch wel anders.

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: do aug 03, 2006 15:35
door giulia-tom
Effe zoeken naar een bertone blokje....spaart een hoop geneuzel... achteras wordt moeilijker vindbaar, misschien heb je mazzel.

Ik zie trouwens geen verschil in onderpan (carter) van een 1300 en een 1750.....(of die 1300 moet niet orgineel geweest zijn....)

Re: RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: do aug 03, 2006 15:52
door Floor
Zo'n 1300 is best leuk met een korte achteras. Ik rij veel snelweg en dan is dit toch niet echt optimaal. De motor maakt 4100toeren bij 120km/h. Dit rijd niet echt ontspannen. Ik wil een 2lt met achteras in mn giulia stoppen, zodat de auto snel is maar toch minder toeren maakt. Ik dacht dat een alfetta blok makkelijk in een giulia te stoppen is, blijkt nu toch wel anders.
Je hebt gelijk. Een 1300 motor met 1600 achteras maakt wellicht veel minder toeren, maar is niet de allervlotste :cry: Heb zo jaren rondgereden. Een 2.0 is dan echt ineens beresnel, maar klinkt een stuk minder fraai.

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: do aug 03, 2006 17:58
door patje1100
Dennis.. Als je ff een extra stap maakt qua computer ( of je gaat met carburateurs rijden) en een aanpassing aan je koelsysteem kun je met relatief weinig extra moeite net zo goed een TS nemen.

Ik heb de ombouw naar een 2 liter alfetta blok gemaakt maar wist toen niet beter.

Met een korte as is dat leuk voor korte stukjes maar op de snelweg is het niet fijn

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: wo aug 09, 2006 09:54
door Michel
Keertje dit topic gebruiken voor het volgende:

Ik rij zelf met een 116 blok in mijn Bertone. Zoals we dus al weten worden oa carter en oliepomp vervangen. De peilstok van een 116 blok is anders, evenals de positie (105 peilstokken zijn een stuk langer)
Gisteren ververs ik de olie van m’n Bertone: peil stond op 3/4 vol. Er is iets meer dan 5L uitgekomen. Terug vullen, heeft ie ongeveer 6 liter geslikt (inclusief filter) tot het peil op max. stond. Ik meende toch dat de 105 carters een grotere inhoud hadden ?

Re: RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: wo aug 09, 2006 10:22
door Alessandro
Keertje dit topic gebruiken voor het volgende:

Ik rij zelf met een 116 blok in mijn Bertone. Zoals we dus al weten worden oa carter en oliepomp vervangen. De peilstok van een 116 blok is anders, evenals de positie (105 peilstokken zijn een stuk langer)
Gisteren ververs ik de olie van m’n Bertone: peil stond op 3/4 vol. Er is iets meer dan 5L uitgekomen. Terug vullen, heeft ie ongeveer 6 liter geslikt (inclusief filter) tot het peil op max. stond. Ik meende toch dat de 105 carters een grotere inhoud hadden ?
Heb je 'm al gestart (oliefilter gevuld dus)? Dat maakt iid geval wel een duidelijk verschil. :roll:

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: wo aug 09, 2006 10:37
door Michel
ik schreef dus: "inclusief filter"
ja dus ! 8)

Re: RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: wo aug 09, 2006 10:49
door Alessandro
ik schreef dus: "inclusief filter"
ja dus ! 8)
](*,) ](*,) :oops:
Houd voor de gein is je peilstok langs die van een originele 105 (kan je volgens mij vanavond doen dan :wink: ) en je weet het! :idea:

RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: wo aug 09, 2006 10:56
door Michel
ik heb een 105 peilstok liggen, die is idd langer en nog geen beetje. Maar die kan ik niet gebruiken, aangezien de "ingang" bij de 105 motoren hoger ligt. Ding raakt de bodem al als ie d'r 3/4 in zit. Dus die 116 stok "zou" toch correct moeten meten :? heeft toch alleen te maken met het peil van de olie tov. de oliepomp, ongeacht of daar nu een emmer onderhangt of een blikkie.....
Wat ik me alleen afvraag is waar dat inhoudsverschil vandaan komt...hebben de 105 blokken soms een soort "hals" aan het blok, waar het carter tegenaan komt en de 116's niet ?

Re: RE: ombouw alfetta blok in giulia

Geplaatst: wo aug 09, 2006 16:27
door Dottore M
ikWat ik me alleen afvraag is waar dat inhoudsverschil vandaan komt...hebben de 105 blokken soms een soort "hals" aan het blok, waar het carter tegenaan komt en de 116's niet ?
Ik snap de vraag niet helemaal, maar de carters zijn tegen het blok aan identiek (anders past het niet he ;)), de 105 pan is daarentegen helemaal plat achterop ivm de dwarsbalk onderin de motorruimte. Vooraan loopt het 105 carter heel breed uit, dus daar zal het verschil inztten.

Ik heb de peilstok van een TS in hetzelfde TS blok gehad (blok op zijn kop) en dat zag er icm met het carter ernaast (los) uit als een goede lengte