Constantijn

156 schiet uit zijn 5

do aug 03, 2006 09:55

Mijn 156 schiet de laatste tijd spontaan uit zijn 5. Alle andere versnellingen werken prima, doch de 5 dus niet.
Het lijkt erop dat het gebeurt op het moment dat ik iets meer gas geef als hij in zijn 5 staat, dus vrijwel direkt na het overschakelen.
Je ziiet dan de pook meer richting de neutraal stand komen, en dan schiet hij eruit.

Ik heb 1 van de bedieningskabels bij de bak opgespannen, het effect wat ik daarmee bereikt heb is dat de pook in elk geval een kortere slag maakt om hem goed in zijn 5 te krijgen. (en in 1, en in 3)
Ergens heb ik het idee dat het contragewicht van de bedieningshevel welke op de bak zit, op de 1 of andere manier een duwtje krijgt waardoor hij er weer uit schiet.
Wie heeft ervaring/tips?

MarkGTV
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: 156 schiet uit zijn 5

do aug 03, 2006 10:48

Wat je kunt proberen is om aan de buitenkant van de versnellingsbak het dekseltje eraf te halen, daarachter zit nl de groep van de 5e versnelling. Het wil nl wel eens voorkomen dat de centrale moer die de groep opsluit los loopt, zodat er speling op die groep komt en de versnelling eruit springt.

Heb dit al meerdere malen mee gemaakt, ben nl zelf Alfa dealer :wink: :wink:

Succes :thumbs: ( laat even weten of het hiermee opgelost is..........)
Scarb 4448.
MiTo 1.3 JTDm Eco ( lekker goeiekoop...)
Alfa Giulietta 2.0 JTDm 170pk

Heb gereden:
- 33 1.3S
- 33 1.7 16v S
- 33 16v Elegance
- 155 1.8 TS
- Alfa 75 1.8 Turbo
- Bertone GTV 2000

Life's so Alfa........

Constantijn

do aug 03, 2006 12:14

Dat ga ik eens even proberen, kun je me ook nog zeggen aan welke kant ik het dekseltje vinden kan, en/of vanwaar ik er het makkelijkste bij kan komen?
Ik ga ervanuit dat het oliepeil in de bak niet dermate hoog is dat ik ook van tevoren mijn bak olie af moet tappen. Of moet ik dat wel?

MarkGTV
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

do aug 03, 2006 13:02

Je moet aan de linkerzijde het wiel eraf halen en de wielkuip, dan zie je de versnellingsbak zitten. Dan tap je de versnellingsbak olie af, er loopt nl altijd wat olie uit. Aan de zijkant van de bak zit een dekseltje die met, volgens mij, 5 bouten vast zit. Deze kun je gewoon losschroeven. Als je deze los hebt, zie je een grote centrale moer zitten die de 5e versnelling bij elkaar houd. Deze zal dan waarschijnlijk los zitten. De moer draai je goed aan met een luchtsleutel en je borgt de moer. Hij moet gewoon goed vast zitten, weet niet wat het aanhaalmoment is van deze moer.
Daarna bouw je alles weer op en proefrijden maar :driving: Als het goed is zal de 5 niet meer eruit springen :wink: :wink:

Succes, als je nog vragen hebt hoor ik het wel :thumbs:
Scarb 4448.
MiTo 1.3 JTDm Eco ( lekker goeiekoop...)
Alfa Giulietta 2.0 JTDm 170pk

Heb gereden:
- 33 1.3S
- 33 1.7 16v S
- 33 16v Elegance
- 155 1.8 TS
- Alfa 75 1.8 Turbo
- Bertone GTV 2000

Life's so Alfa........

jan

zo aug 06, 2006 19:23

Heb wel eens hetzelfde meegemaakt met de tractor
:roll: van vader.
Hier was het het mechanisme zelf dat de schakelvork in zijn versnelling hield.
Op het (schakelvork) as zat hier een V-vormige inkeping waar een kogeltje in viel, dat er weer voor moest zorgen dat de as niet verging.
En dus ook niet uit versnellingsprong.

Constantijn

zo aug 06, 2006 20:54

Heb inmiddels het deksel eraf gehad, en de centrale moer iets (1/4 slag) vaster kunnen zetten, en opnieuw geborgd.
Het is zeer zeker wel verbeterd, hij schiet nu niet direkt meer uit zijn 5, maar het gebeurt zo af en toe nog wel.
Misschien moet ik de eerder opgespannen kabel nu weer terug in zijn uitgangspositie zetten? Of wellicht is er nog een andere mogelijkheid om het probleem te verhelpen? :?:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 156 schiet uit zijn 5

zo aug 06, 2006 22:39

Heb inmiddels het deksel eraf gehad, en de centrale moer iets (1/4 slag) vaster kunnen zetten, en opnieuw geborgd.
Het is zeer zeker wel verbeterd, hij schiet nu niet direkt meer uit zijn 5, maar het gebeurt zo af en toe nog wel.
Misschien moet ik de eerder opgespannen kabel nu weer terug in zijn uitgangspositie zetten? Of wellicht is er nog een andere mogelijkheid om het probleem te verhelpen? :?:
He Constantijn , niet dat ik verstand heb van bakken met kabels maar; is het nu idd niet zo dat je door gas geven (waardoor het blok wat kantelt) de kabel te strak komt en m dus uit de versnelling trekt?
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

alfafox
Member
Member

zo aug 06, 2006 22:44

terugschieten :lol: grapjhuuu.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

jan

ma aug 07, 2006 09:09

Frank,
Ik dacht dat dat het geval reeds was toe de kabels nog los zaten?
Ik ben er meer en meer van overtuigd dat er een van die kogels, die met boeltje vergrendelen, niet meer op zijn plaats zit.
Zou de bak wel voor open moeten, en daar moet dan natuurlijk weer een reden voor zijn, laten we hopen van niet.

Constantijn

ma aug 07, 2006 22:05

Heb vandaag ontdekt dat hij slechter lijkt te worden naarmate ik langer ermee rij. Ik had ook de indruk dat er weinig olie in de bak zat, heb ook geen olie afgetapt/hoeven tappen om het deksel eraf te halen, heb enkel de auto enigzins gekanteld(rechtsvoor iets zakken, linksvoor iets opkrikken), en kon zonder knoeien het deksel eraf draaien.
Misschien moet ik eens even het oliepeil gaan controleren, wellicht dat daar de oorzaak kan liggen?
Voor wat betreft die kogeltjes, op de as voor de 5e versn. zitten er 3 stuks, deze veren alledrie keurig in en uit, dit leek dus wel goed te zijn.

jan

ma aug 07, 2006 22:29

Dat is al goed nieuws.
Misschien een domme vraag, maar zou een van de baksteunen de oorzaak kunnen zij?
(zit gewoon hardop te denken)
Motor en bak kantelen zo fel bij het gas geven, dat deze op een bep. manier aan de bowdenkabel gaan trekken, en zo de pook uit zijn 5 trekken?

In principe zou ie zelfs zonder olie moeten blijven zitten. Het niveau kun je controleren aan de voorzijde van de bak.
Inbust bout.

Remco S
Guru
Guru

ma aug 07, 2006 22:42

De moer van de as heb jij nu 1/4 slag verder aangedraaid he? (wat ik kon begreep) Nu is het zo dat je deze moer op moment vast moet zetten, anders houd je alleen maar narigheid. Ik meen dat het 12 kilo moest zijn waarmee deze vast moest zitten. Dus ben ik bang dat dat kwart slagje niet genoeg is geweest.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 07, 2006 23:11

Motor en bak kantelen zo fel bij het gas geven, dat deze op een bep. manier aan de bowdenkabel gaan trekken, en zo de pook uit zijn 5 trekken?
Dit was ook mijn idee jan ,alleen anders omschreven.... :wink:
Heb soortgelijke gevalletjes gezien bij de peug 205, waar de combinatie 'kantelende motor door serieus gasgeven en versleten schakelmechanisme op de bak' tot soortgelijke ongein kon leiden..
Grtz, fRank

jan

ma aug 07, 2006 23:31

Oie Frank,
Scuso.
Te laat gelezen. :oops:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 07, 2006 23:36

Oie Frank,
Scuso.
Te laat gelezen. :oops:
:wink:
Grtz, fRank

Terug naar “Algemene Technische vragen”