tommie
Guru
Guru

tussenasrubber 75 vervangen (tips?)

wo aug 02, 2006 22:02

het tussenasrubber van mijn 75 is dus kapot waardoor de auto al een paar weken stil in het hoekje van het grote parkeerterrein van de volvo dealer in Enschede staat (ex-stage bedrijf)

nu wil ik dit rubber deze maand gaan vervangen, maar vroeg ik mij af of iemand hier misschien nog tips en ervaringen mee heeft?

het gaat om het voorste rubber vanaf de motor gezien. het probleem alleen is dat het rubber waarschijnlijk al een hele poos deels gescheurd geweest en laatst helemaal door gegaan, waardoor de tapeinden die aan de motor vastzitten, een stukje ingevreten zijn..
Zijn deze eenvoudig te vervangen? of is het niet zo heel erg dat de uiteinden (laatste 2 cm ongeveer) een stukje beschadigd zijn. De moeren zijn dus ook deels weggeslagen, maar deze vervang ik sowieso.

als iemand dit al eens gedaan heeft en nog weet wat de beste volgorde van werken is, ben ik heel benieuwd!

ps, het betreft dus een 75 1.8IE van 1992
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: tussenasrubber 75 vervangen (tips?)

wo aug 02, 2006 23:28

Bedoel je die hardyschijf? Dat is wel een klus hoor. Zonder brug zeker niet om te lachen. Voor de handige sleutelaar best te doen maar voor een beginner? :? Uitlaat moet er onder vandaan. En meteen die andere rubber mee vervangen want die is ook vast slechter dan je denkt. Je hebt toch immers alles los. En merk de as aan de auto want als je hem er anders weer onder zet kun je behoorlijke trillingen krijgen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do aug 03, 2006 07:17

Niet leuk zonder brug en de eerste keer nogal getob. Terug plaatsen is sowieso ....
- Uitlaatloshalen
- Versn pook lashalen van schakelstang
- Losse dwars balk loshalen
- Cardanas moeren lossen aan motorzijde en versnbak zijde.
- Draadeinden die in de cardanas zitten aan de bak zijde eruit tikken (beiteltje onder de kop voor begin, verder uitwrikken met schroevedraaier
- Tussenlager steun en achterste motorsteun lossen
- Voorkant van achteras en vernsnellings bak laten zakken om ruimte te hebben.
- AS VOLLEDIG MERKEN (spuitbus bijvoorbeeld, centerpunt is beter)
- As eruit trekken
- Maak ook alle centreerlagers goed schoon en volproppen met vers vet (goed spul)
- Om voorste hardy schijf eraf te halen heb je poulietrekkertje om voorste centreerbus eraf te halen.( of originele alfa tooltje)
- Compete set cardanasrubbers is al gauw E200 (zonder het steunlager!)
- Met een brug en ervaring ben je (als er niks zwaar tegenzit zolas weerbarstige oude uitlaat) met uurtje of 3 wel klaar maar trek er de eerste keer maar een hele zaterdag vooruit reken op het ergste.

Veel plezier :roll: ,
DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 03, 2006 10:31

Rubber van steunlager is meestal ook kuis-verrot, dat kun je ook blind meebestellen... :? Reserveer tijd voor deze klus. Voorste hardyschijf kan kloten met de bok zijn, ik heb er laatst eentje gehad waarvan de moeren niet loskonden omdat de tapeinden meedraaiden.... party on Garth!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do aug 03, 2006 12:58

Ja lachen man z'on fijne transaxle............... :wink:

Mzzl,
DJ

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 03, 2006 13:06

Onder andere daarom heeft het tot een wwek of wat geleden geduurd dat ik eindelijk die V6 af heb kunnen laten voeren. Wat een klus nog, om alles eronderuti te trekken. Bah!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

tommie
Guru
Guru

do aug 03, 2006 22:42

de uitlaat zit niet erg vast, paar maand terug midden en einddemper vervangen!

het is dus het verstandigst direct alle 3 de rubbers te vervangen en beide delen van de tussenas er tussenuit te halen.

en hoe zit het dan met die tapeinden die bij de voorste hardyschijf (is t zelfde volgens mij als tussenasrubber) die bij mij dus beschadigd zijn.. zijn die eventueel eenvoudig te vervangen? (als t toch geld kost, dan maar meteen veel :P )

ik heb er sowieso een zaterdag voor uit getrokken, maar daarna moet ie ook echt wel af zijn! want de auto moet dan van de brug (die ik gelukkig wel tot mijn beschikking heb :) )

tot nu toe in ieder geval al bedankt voor de tips! als ik m ga vervangen (hopelijk volgende week zaterdag) neem ik dit uitgeprint zeker mee!!
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr aug 04, 2006 08:42

Met die draadeinden gelukkig geen ervaring. Kan ik je niet mee helpen. Sorry.
Met een brug erbi en een recente uitlaatj moet het in een zaterdag wel lukken.
Nog een tip, maak de scherpe randen langs het gat in de staartsteun ff glad voor je begint. 2 tellen werk en bespaart een hoop schrappen op je handen en polsen.

Mzzl,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr aug 04, 2006 08:46

En kijk goed hoe de rubbers in de cardanas zitten. De rubbers en hebben metalen uitstekende pennetjes die in gaten kunnen vallen van de gaffels. Maar dit zit niet overal hetzelfde. (heb hier 5 oude assen en ze zitten niet allemaal gelijk.....) Dus hoe het het nou origineel moet? Pennetjes in de overmaatse gaten lijkt me logisch. Zo heb ik het tenminste gadaan.
Ff digitalecamera mee?

Mzzl,
DJ

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member

vr aug 04, 2006 10:07

ik weet niet welke hardyschijf je vervangt , maar als je de voorste vervangt heb je een centrische bus die ervoor zet, je kunt je hardyschijf er overheen trekken, gebruik hiervoor wel kruipolie of iets dergelijks, dit busje kregen we er niet af, en het bleek ook niet te hoeven,

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: tussenasrubber 75 vervangen (tips?)

vr aug 04, 2006 10:48

ik weet niet welke hardyschijf je vervangt , maar als je de voorste vervangt heb je een centrische bus die ervoor zet, je kunt je hardyschijf er overheen trekken, gebruik hiervoor wel kruipolie of iets dergelijks, dit busje kregen we er niet af, en het bleek ook niet te hoeven,
Hey dit verhaal ken ik!!!! :lol:
Shut up and ride!

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

vr aug 04, 2006 11:20

Hoe merk je dat zo'n schijf kapot is of aan vervanging toe is? Trillingen in de aandrijflijn? Die van mij zien er namelijk gortdroog uit maar heb niks geen last van vibraties oid...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member

vr aug 04, 2006 11:48

beste is om het al te vervangen voordat je het gaat merken, je hoort het als de schijf al kapot is, dan is er al een flink stuk rubber los of eraf,, het beste is om even te kijken of er scheurvorming inzit, zo ja dan gewoon direct vervangen, je kunt er opzich wel mee doorrijden maar als je het begint te merken moet die er zowieso af, wat is eigenlijk een normale prijs vor zo'n schijf ,, wij hadden m voor ongeveer 40 euro?
oja zorg als je je bak opkrikt dat je je vloeistofslang vast taped ,, want wij kregen m tussen de plaat van de koppeling en de onderkant waardoor we deze slang moesten vervangen :oops:

Richard Kremer
Full Member
Full Member

vr aug 04, 2006 11:56

Ik zou het tussenlager ook direct vervangen. Dan weetje dat alles weer in orde is
En het is een ROT klus zonder brug en ik spreek uit ervaring.

MVG Richard Kremer[/b]
ALFA loos

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member

vr aug 04, 2006 12:02

inderdaad wij hebben het ook zonder brug gedaan, noodbrug voor en tegels achter,, viel niet mee,, oja bankschroef is ook vrij handig om je hardyschijf over de centreerbus te krijgen,, als je je as bij het midden ook los haalt zorg er wel voor dat je bus vrij rond kan draaien daar,, meestal heb je m vastgetrokken ,, hij moet over een bolletje vallen dit merk je snel genoeg want anders krijg je je as niet meer in elkaar

Terug naar “Algemene Technische vragen”