AlfettaQO
Member
Member

Carburateur vraag

ma jul 31, 2006 19:51

Ik heb recent de carburateurs gesynchroniseerd en afgesteld. Het knallen uit de uitlaat en het 'spugen' van de carbs is verdwenen, ook is het schommelen van het blok tot een minimum beperkt. Wat blijft is het volgende. Met warme motor het stationair toerental op 900-1000 gezet (afgelezen via de teller, dus wellicht wat onnauwkeurig). Als je na een tijdje rijden even stopt blijft het toerental een aantal seconden op, zeg, 1000 hangen om vervolgens terug te lopen. Het toerental blijft dan wel (net) voldoende om de motor draaiende te houden. Een mogelijke oorzaak zou m.i. kunnen zijn dat de naald in de vlotterkamer versleten is of niet goed sluit. Klinkt dit plausibel of heeft iemand een ander idee omtrent de mogelijke oorzaak?

De carbs zijn DHLA 40's zonder lettertoevoeging, dus zonder 'idle by-pass' circuitry.

Marco
Laatst gewijzigd door AlfettaQO op di aug 01, 2006 20:09, 3 keer totaal gewijzigd.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Carburateur vraag

ma jul 31, 2006 20:42

ben niet zo een enorme held met carb's maar is de uitzetting van het materiaal niet anders als deze warm zijn als je ze koud heb afgesteld zouden ze warm een andere afstelling kunnen hebben

en misschien ook met je naald

hoop dat je misschien iets verder komt :wink: succes
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

GTV
Guru
Guru

ma jul 31, 2006 20:54

Check ook ff de druk (afstelling bij filter)wat op de carburateurs staat ivm dampvorming.
Spuit eens wat remmenreiniger rond de carburateurs ook op de co schroefen misschien valselucht :?

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 31, 2006 22:14

en je brandstof leidingen ook ivm warmte rijker loppen of juist armer kan ook je toeren beinvloeden.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 31, 2006 22:40

Ik neem aan dat je gaskabel soepel kan bewegen? Toevallig niet ergens klem tijdens de montage van de carbs?

AlfettaQO
Member
Member

Re: RE: Carburateur vraag

ma jul 31, 2006 23:07

ben niet zo een enorme held met carb's maar is de uitzetting van het materiaal niet anders als deze warm zijn als je ze koud heb afgesteld zouden ze warm een andere afstelling kunnen hebben
Dit zou idd. best kunnen, maar elk handboek stelt voorop dat het stat. toerental moet worden afgesteld met een motor die op bedrijfstemperatuur is.

@GTV: ik heb de benzinedrukregelaar een tijdje geleden vervangen door een iets grotere variant die ik had liggen, tevens de regelaar voorzien van een nieuwe O-ring en filter. Druk gemeten bij de laatste carb en gaf netjes 0,35 bar. Wat de druk onder last is weet ik niet. Bij gelegenheid de standaard slangen eens vervangen door die omwikkelde.

Ik heb wel nog een tweede filter geplaatst om in de gaten te houden of er nog troep (roestdeeltjes/vuil) in de carbs terecht komt. Ook dat schijnt niet het geval te zijn.

Afbeelding

Ik hou het voorlopig op de naalden. Andere suggesties blijven uiteraard welkom.

Remmenreiniger moet ik nog proberen. Op welke manier zou ik de rubbers op valse lucht kunnen controleren? Ik heb de carbs wel eens op en neer bewogen maar dit had geen invloed op toerental o.i.d.

Marco

AlfettaQO
Member
Member

ma jul 31, 2006 23:24

@KAS: de gaskabel kan vrij bewegen. En nu heb je meteen een van mijn trauma's te pakken :wink: Ik heb in het verleden enkele keren door zo'n kabeltje getrapt. Er zit nu een teflonkabel op. Als ik meer met deze auto ga rijden wil ik zo'n gaskabelsysteem monteren.

Afbeelding

Volgens mij had Jasparon iets dergelijks op de Bertone.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di aug 01, 2006 08:32

Ik ga niet uit van vlotternaalden. Eerder denk ik dat je mengsel niet correkt is afgesteld of dat je gaskleppen niet precies synchroon staan.
Ga eerst de gaskleppen weer eens akelig precies gelijkzetten. ( Gasklepaanslagschroet volledig terugdraaien !!!!)

Ga hierna de stationaisproeiers allemaal gelijk zetten. ( vanaf de aanslag ca 4- 4.5 slag uitdraaien) (Voorzichtig he :wink: , en ga daarna weer eens even fijnafstellen..

Heb je geen vacuummeter??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 01, 2006 09:03

Volgens mij had Jasparon iets dergelijks op de Bertone.
En die heb ik nu:

Afbeelding

Reed onlangs voor 't eerst met een andere 105 en ik wist niet wat ik voelde ivm speling :shock:
Dit gassysteem is echt spelingvrij en voelt aan als bij een nieuwe wagen. 't is makkelijk demonteerbaar als je carbs er af moeten (kogeltje los, 3 schroefjes los). Ik zal straks eens nakijken wie 't geplaatst heeft (tenzij Jasparon me voor is, want die weet het zo te zeggen)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

AlfettaQO
Member
Member

di aug 01, 2006 09:26

Ik ga niet uit van vlotternaalden. Eerder denk ik dat je mengsel niet correkt is afgesteld of dat je gaskleppen niet precies synchroon staan.
Ga eerst de gaskleppen weer eens akelig precies gelijkzetten. ( Gasklepaanslagschroet volledig terugdraaien !!!!)

Ga hierna de stationaisproeiers allemaal gelijk zetten. ( vanaf de aanslag ca 4- 4.5 slag uitdraaien) (Voorzichtig he :wink: , en ga daarna weer eens even fijnafstellen..

Heb je geen vacuummeter??
Jawel, synchroon gesteld met de Carbtune II. Het mengsel met de Colortune. Je weet wel die nepbougie die lichtblauw moet kleuren als het mengsel goed is. Neemt niet weg dat ik het synchroon stellen e.d. nog eens over zal doen om te kijken of ik het nog preciezer kan krijgen. Ehh, even voor de nerd-vraag: met volledig terugdraaien bedoel je tegen de klok in?

@Michel: :thumbs:

Marco

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 01, 2006 12:46

Terugdraaien: Inschroeven= rechtsom=naar beneden :wink: ( Voorzichtig he, niet forceren!!!)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

capo
Junior Member
Junior Member

di aug 01, 2006 14:54

Als ik goed naar je foto kijk mis ik de stang naar de motorsteun.

Indien deze niet is gemonteerd kunnen de carbs los van elkaar bewegen en gaan op den duur hangen.

steun plaatsen en opnieuw afstellen. :lol:

groeten

AlfettaQO
Member
Member

di aug 01, 2006 20:19

@lfa@lgra: dank je wel :wink:.

@capo: mijn eerste reactie was dat de steun niet meer past omdat open filters zijn gemonteerd. De steun schroef je vast op het standaard luchtfilterhuis. Onder het avondeten bedacht dat het eigenlijk wel het proberen waard is. Na een beetje meten met het volgende gekomen:

links de aangepaste steun en rechts een standaard steun (en nee de houten ring hoort er niet bij)

Afbeelding.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 01, 2006 20:55

als ik het goed begrijp komt je steun nu in de plek van je bevestiging van de luchtfilterbak ?
want ik vroeg me daarstraks al af hoe je zo'n steun monteert als je open filters gebruikt.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 01, 2006 22:33

Die steun is idd echt noodzakelijk. Vroeg aof laat krijje je anders problemen, want je hele carb's hangen anders aan de rubbrs en dat vinden ze niet lekker. en idd bestaat ook het gevaal dat je trubbels krijgt met de synchonisatie.

@ Alfetta owner:, Als ik jou was zou ik de steun nog wat breder maken. Een soort schetsplaat ertussen is het beste.. lees: Nog veel beter. Daaraan kun je je eigen steuk ook weer monteren. :wink:
Asl tussen oplossing kun je een strip plaatsen tussen de beide achterdeksel van je K&N filters.(En hieraan je beugeltje weer vastzetten natuurlijk)

Scherp gespot trouwens.... :thumbs:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”