Pagina 1 van 2

164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: do feb 17, 2005 14:14
door Crossroads164
Ik heb een 164 2.0 TS op gas uit '93.

Gisteravond veraste de auto mij omdat mijn dashboard is uitgevallen. Als ik dus op contact zet heb ik geen controlelampjes.

Ook het switch-knopje van de gasinstallatie met zo'n groen/rood knopje werkte niet meer. Er lijkt geen zekering kapot te zijn. Mogelijk een relais ergens kapot?
Iemand ervaring hiermee?

Een ander ''probleem'' is dat de auto niet helemaal lekker schakelt. Het lijkt alsof ik de koppeling niet diep genoeg intrap terwijl ik toch echt tot de bodem ga. Samenwerking tussen koppelingscilinder en platen...?

Re: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: do feb 17, 2005 15:53
door AlfettaOwner
Ik heb een 164 2.0 TS op gas uit '93.


Een ander ''probleem'' is dat de auto niet helemaal lekker schakelt. Het lijkt alsof ik de koppeling niet diep genoeg intrap terwijl ik toch echt tot de bodem ga. Samenwerking tussen koppelingscilinder en platen...?
Moeilijk te zeggen....

Het zou de hulpkoppeling kunnen zijn of....
de diafragmaveren die versleten zijn denk ik zo.
Heel vaak wordt alleen de koppelingsplaat vernieuwd en een nieuw druklager geplaatst!

RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 09:33
door Crossroads164
Iemand enig idee welk relais de benzinepomp aanstuurt en de controlelampjes op het dashboard?

Ik heb wel verlichting als ik mijn licht aanzet en de richtingaanwijzerlampjes werken. Voor de rest niets, dus ook de snelheid, toerental enz. niet.

Re: RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 10:24
door AlfettaOwner
Iemand enig idee welk relais de benzinepomp aanstuurt en de controlelampjes op het dashboard?
Het relais van de benzinepomp zit helemaal vooraan (neus) onder een zwarte afdekkap.
Daar zitten meerdere relais, 1 daarvan is die van de benzinepomp.

Ik heb wel verlichting als ik mijn licht aanzet en de richtingaanwijzerlampjes werken. Voor de rest niets, dus ook de snelheid, toerental enz. niet.
Het relais voor het intrumentenpaneel is no:5.
Dit is het 3de relais linksboven op de zekeringkast/relaishouder.

Succes :wink:

Re: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 10:27
door Rens 1.7QV

Het zou de hulpkoppeling kunnen zijn of....
de diafragmaveren die versleten zijn denk ik zo.
Heel vaak wordt alleen de koppelingsplaat vernieuwd en een nieuw druklager geplaatst!
Dan denk ik eerder de hulpkoppelingscilinder, want als het goed is is die koppeling nog niet vervangen, bij een TS kan de koppeling wel 250.000 km mee gaan. Als je veel snelwegkilometyers rijdt nog wat langer.

Rens

Re: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 12:06
door AlfettaOwner
Dan denk ik eerder de hulpkoppelingscilinder, want als het goed is is die koppeling nog niet vervangen, bij een TS kan de koppeling wel 250.000 km mee gaan. Als je veel snelwegkilometyers rijdt nog wat langer.

Proefondervindelijk vastgelegd ? :roll: :shock:
Dan kan ik nog ruim een ton rijden met men bakkie. :D

Ff serieus hoe kom je aan die wetenschap en hoezo speciaal bij een TS?

RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 13:50
door Crossroads164
Mijn vorige 164 had 350.000 km gelopen met dezelfde koppeling (veel snelweg) but still going strong!

Zelfs het olieverbruik was nog zeer acceptabel!

Ik heb de relais bekeken en zal nieuwe gaan halen. Ik zou anders niet weten hoe ik zonder apparatuur of multimeter kan testen of een relais kapot is of niet.

Bedankt voor de tips! Ik houdt jullie op de hoogte!

Re: RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 18:45
door AlfettaOwner
Ik heb de relais bekeken en zal nieuwe gaan halen. Ik zou anders niet weten hoe ik zonder apparatuur of multimeter kan testen of een relais kapot is of niet.
Tis natuurlijk duur om relais te vervangen zonder te weten of het noodzaak is.
Laat ons ff wat weten of het gaat lukken :wink:

Re: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 19:23
door Rens 1.7QV
Dan denk ik eerder de hulpkoppelingscilinder, want als het goed is is die koppeling nog niet vervangen, bij een TS kan de koppeling wel 250.000 km mee gaan. Als je veel snelwegkilometyers rijdt nog wat langer.

Proefondervindelijk vastgelegd ? :roll: :shock:
Dan kan ik nog ruim een ton rijden met men bakkie. :D

Ff serieus hoe kom je aan die wetenschap en hoezo speciaal bij een TS?
Ja,

Omdat die bij onze 164 TS versleten was bij 250.000 km volgens de garage was dat normaal bij een TS en als je veel snelwegkilometers rijdt dan kan die nog wat langer mee gaan.

Rens

RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 19:31
door Crossroads164
Relais vervangen is inderdaad duur! Relais nummer 5 is bij mij een wat groter relais als de meeste anderen en kost 31 euries.

Ik weet echter niet of deze kapot is of niet en de Alfa Dealer wil me ditzelfde relais niet even lenen of te kijken of die van mij doormeten :evil:

Iemand nog suggesties hoe ik kan testen of dit relais kapot is? De meeste anderen kan ik met elkaar omwisselen want van de meesten is de codering onderaan bij de pootjes hetzelfde echter deze is compleet anders.

Re: RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: za feb 19, 2005 19:49
door AlfettaOwner
Relais vervangen is inderdaad duur! Relais nummer 5 is bij mij een wat groter relais als de meeste anderen en kost 31 euries.

Ik weet echter niet of deze kapot is of niet en de Alfa Dealer wil me ditzelfde relais niet even lenen of te kijken of die van mij doormeten :evil:

Iemand nog suggesties hoe ik kan testen of dit relais kapot is? De meeste anderen kan ik met elkaar omwisselen want van de meesten is de codering onderaan bij de pootjes hetzelfde echter deze is compleet anders.
Misschien een goede buur die dezelfde auto heeft?
Anders ff naar een sloper gaan en je dat relais eigen maken :wink:

RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: ma feb 21, 2005 17:51
door Crossroads164
Er is even wat tijd overheen gegaan en ik heb een aantal dingen gedaan.

Ik start de motor nu door de constante plus rechtstreeks te verbinden met de bobine. Ik weet dat dit niet de manier is maar dat is even nood.
De verlichting opzich van het instrumentenpaneel doet het wel net zoals de volgende controlelampjes, achterruitverwarming, alarmlichten, mistlampen achter en stads/dimlicht.

Nu heb ik een aantal schema's van de 164 doorgekeken en daar kwam ik op uit dat de functies die het niet doen, worden aangestuurd door de Alfa Romeo Control Unit (computer onder dashboardkastje?). Kan het zo zijn dat deze kapot is?

Re: RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: di feb 22, 2005 10:13
door AlfettaOwner
Er is even wat tijd overheen gegaan en ik heb een aantal dingen gedaan.

Ik start de motor nu door de constante plus rechtstreeks te verbinden met de bobine. Ik weet dat dit niet de manier is maar dat is even nood.
De verlichting opzich van het instrumentenpaneel doet het wel net zoals de volgende controlelampjes, achterruitverwarming, alarmlichten, mistlampen achter en stads/dimlicht.

Nu heb ik een aantal schema's van de 164 doorgekeken en daar kwam ik op uit dat de functies die het niet doen, worden aangestuurd door de Alfa Romeo Control Unit (computer onder dashboardkastje?). Kan het zo zijn dat deze kapot is?

Dus de dashboardverlichting is nu weer in orde.
Wat was de oorzaak daarvan?

Control Unit stuk zou kunnen tuurlijk maar zeker weten doe je het niet he :!:

RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: di feb 22, 2005 17:49
door Crossroads164
De dashboardverlichting bleek toch een zekering te zijn die niet kapot leek te zijn :?

Alle metertjes doen het niet en een aantal controlelampjes waarvan ik het idee heb dat dat geregeld wordt door de centrale computer. Volgens mij is dat dat zwarte kastje onder het dashboardkastje.

Als ik nu start verbind ik de constante plus door met de bobine. Als ik dat niet doe, start mijn auto niet op gas. Als ik de sleutel na een ritje eruit haal, blijft de motor dus doorlopen. Nu haal ik de stekker van de bobine af en de motor slaat af.

Iemand nog suggesties?

RE: 164 Dashboard & Koppeling

Geplaatst: wo mar 02, 2005 17:59
door Crossroads164
Ik ben weer verder gekomen! Het contactslot bleek toch kapot, er werden 2 palletjes niet meegenomen waardoor de bobine en het dashboard het niet deed.
Dit heb ik inmiddels tijdelijk opgelost.

Nu is er vocht (sneeuw) bij de gascomputer gekomen die onder de passagiersstoel ligt :(

Iemand nog een gascomputer over???