Speeder

[Alfa 33] Na lang stilstaan werken de remmen slecht? [1.4IE]

ma jul 24, 2006 02:11

Alweer een uitdaging (probleem) met de 33!

Hij heeft 7 maanden stil gestaan, en net voordat hij vandaag gestart werd heb ik de schijven en blokken voor vervangen. De remklauwen zagen er nog goed uit: cupjes nog netjes en de remzuigers zagen er onaangetast (netjes schoon) uit. Vandaag heb ik er voor het eerst weer een rondje in gereden, maar tot mijn grote verbazing remde hij voor geen meter meer. Zelfs met de ingesleten remschijven (8MM) en remblokken remde hij een stuk harder :roll:

Ongeveer anderhalve maand geleden heb ik de auto zo'n 2 km moeten verslepen. Hierbij heb ik natuurlijk ook de rem gebruikt en een aantal keren gepompt. Zou er in de tussentijd iets mis gegaan zijn met het remsysteem? Zou het de hoofdremcilinder/remdrukregelaar of iets dergelijks zijn? Voorheen deed hij het eigenlijk prima!

Tips/trucs, iemand? 8)

Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: [Alfa 33] Na lang stilstaan werken de remmen slecht? [1.

ma jul 24, 2006 13:17

misschien zit er ergens lucht in het systeem.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Mobster

ma jul 24, 2006 13:25

Ik zou ook eerst ontluchten.
Na een beetje gebruik moeten de remmen ook terug beter gaan.

Als je het pedaal keihard intrapt, wat gebeurt er dan?

Als het niet over gaat zou ik de trommels controleren op lekkage/afstelling en een remmentest laten doen.

Speeder

Re: RE: [Alfa 33] Na lang stilstaan werken de remmen slecht?

ma jul 24, 2006 13:29

misschien zit er ergens lucht in het systeem.

Rens
Ik heb de remklauwen niet los gehad, dus dat lijkt me sterk. Met het terugduwen van de remcilinders heb ik olie uit het reservoir gehaald. Lucht in het systeem lijkt me sterk.

Speeder

ma jul 24, 2006 13:30

Als het niet over gaat zou ik de trommels controleren op lekkage/afstelling en een remmentest laten doen.
Als ik het pedaal keihard intrap remt ie redelijk hard, maar nog lang niet blokkeren oid. Met de APK zal er wel een remmentest gedaan worden neem ik aan. Kan het niet zo zijn dat de blokken zich moeten zetten op de schijf ofzo?

Mobster

ma jul 24, 2006 13:57

Als ik het pedaal keihard intrap remt ie redelijk hard, maar nog lang niet blokkeren oid. Met de APK zal er wel een remmentest gedaan worden neem ik aan. Kan het niet zo zijn dat de blokken zich moeten zetten op de schijf ofzo?
Die blokjes moeten zich idd een beetje zetten.
Ga er gewoon een eindje mee rijden, komt vast wel goed.
Enne niet te hard remmen moet nieuwe blokjes in het begin.

Speeder

ma jul 24, 2006 14:09

Die blokjes moeten zich idd een beetje zetten.
Ga er gewoon een eindje mee rijden, komt vast wel goed.
Enne niet te hard remmen moet nieuwe blokjes in het begin.
Dat heb ik dus al wel gedaan :? Zal vanaf nu af aan wel ff rustig aan doen...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 24, 2006 16:32

het gevaar van te hard remmen met nieuwe blokken, wat was dat ook alweer? :roll:

Mij is geleerd, dat je met nieuwe blokken en schijven over een langere weg zachtjes moet inremmen. Kan je beter 's avonds doen dus lijkt me?

Speeder

ma jul 24, 2006 19:31

het gevaar van te hard remmen met nieuwe blokken, wat was dat ook alweer? :roll:

Mij is geleerd, dat je met nieuwe blokken en schijven over een langere weg zachtjes moet inremmen. Kan je beter 's avonds doen dus lijkt me?
Als ik er nu nog is over na denk, misschien het verglazen van de remblokken ?

reijnaje
Guru
Guru

ma jul 24, 2006 21:52

Netjes het beschermlaagje van de nieuwe schijven gepoetst? Of zo uit de verpakking erop?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma jul 24, 2006 21:57

Netjes het beschermlaagje van de nieuwe schijven gepoetst? Of zo uit de verpakking erop?
juist, miste het eigenlijk maar t stond er toch..
op mijn remschijven was aan de binnenkant,buitenkant wiellager vet ofzo gesmeerd..
heel fijn dan gaan ze niet roesten maar toch wel flink bezig geweest met ontvetten..
o ja aan de binnenkant van je remschijf op de naaf kan ook vet zitten, dit slingert naar buiten, op de schijf dus...

Remvloeistof verversen?

Speeder

di jul 25, 2006 00:03

Dat zou ik in de haast nog wel is vergeten kunnen zijn :oops: Er is inmiddels al wel 250KM mee gereden. Zou het nog helpen als ik het wiel eraf haal en de schijf rondom even inspuit met remmenreiniger? Kunnen de blokken trouwens ook tegen remmenreiniger? Als ik dat erop spuit zou het in principe er zo af moeten lopen, waar of niet?

Speeder

di jul 25, 2006 00:04

juist, miste het eigenlijk maar t stond er toch..
op mijn remschijven was aan de binnenkant,buitenkant wiellager vet ofzo gesmeerd..
heel fijn dan gaan ze niet roesten maar toch wel flink bezig geweest met ontvetten..
o ja aan de binnenkant van je remschijf op de naaf kan ook vet zitten, dit slingert naar buiten, op de schijf dus...

Remvloeistof verversen?
Het grootste gedeelte vd schijven heb ik wel ontvet omdat ik de binnenste ring gespoten heb. Echt veel zal er dus niet meer op zitten, maargoed.

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jul 25, 2006 19:19

een beetje is teveel he..
het moet wrijving opwekken en dus niet gesmeerd worden.
ik zal toch even opnieuw ontvetten eerst. denk dat de rest gewoon in orde is :roll:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 25, 2006 19:37

Blokjes er eventjes uithalen en goed opschuren. Het vet kan er ingetrokken zijn. Gaan de blokjes er niet te zwaar in? Desnoods met een vijl iets van de lak aan boven en onderzijde afvijlen zodat ze er soepel ingaan. Beetje kopervet er aan. ( niet op het remgedeelte :wink: )

Terug naar “Algemene Technische vragen”