Pagina 1 van 1
demontage kogel stuurstang
Geplaatst: wo feb 16, 2005 21:12
door iewke156
Mijn spider uit 1976 is apk afgekeurd op ruimte in de kogel van de stuurstang.
hoe krijg ik deze het beste gedemonteerd en gemonteerd.
men heeft het over dat je een trekker nodig hebt.
hoe krijg je de nieuwe er weer in ?
groet
Iewke 156
RE: demontage kogel stuurstang
Geplaatst: wo feb 16, 2005 21:32
door Arjan75qv
Hoi,
De trekker heb je nodig om de kogel van de fusee (dat deel waar je wiel aan zit en wat vertikaal om z'n as draait) los te maken.
Daarna moet je de kogel nog van de stuurstang afschroeven.
Het heet dus wel een kogel maar eigenljk is het meer een kogelgewricht als geheel.
Montage is het omgekeerde van het loshalen maar met zo'n klusje zeker makkelijker (dan zit er geen roest meer aan...)
RE: demontage kogel stuurstang
Geplaatst: wo feb 16, 2005 21:36
door matthijs
Je hebt inderdaad een trekker nodig, kost ongeveer 80 euro. Of als je in de buurt van schoorl woont een ritje naar schoorl want ik heb er een die je mag lenen. Als je niet aan een trekker kan komen zijn er wel truukjes. Het probleem is dat zon kogel is gemonteerd in een oog met een taps toelopend vlak...hierdoor kan je het heel erg srak mionteren, als het dan ook nog ietsjes gerot is dan gaat het lastig los. Je mag er nooit hard op gaan rossen want dan beschadig je jouw stuur inrichting, ook niet heel erg warm gaan maken want als je het Te warm maakt dan verander je de strutuur van het materiaal. Een paar honder graden mag wel. Let wel, snel verwarmen en meteen een paar hamer tikjes. Wat je ook kan proberen is de onder kant 10 mm voor het eind recht afslijpen, met een centerpuntje netjes in het midden een puntje zetten en dan recht erin door het asje omhoog boren...met een diameter van boor 7mm ofzo, je verzwakt dan de druk die in het tapse gedeelte zit en het fusee kan er dan makkelijker uit.....maar dit valt onder de catagorie macgyver/kloten/prutsen, een trekkertje kopen/lenen werkt het makkelijkst.
RE: demontage kogel stuurstang
Geplaatst: wo feb 16, 2005 21:37
door matthijs
ha, arjen was me voor...wel even uit laten lijnen he...als je het hebt vervangen, meet sowiezo even hoe diep het kogeltje zat.
RE: demontage kogel stuurstang
Geplaatst: wo feb 16, 2005 22:15
door @lfa@lgra
Je hebt geen trekker nodig voor dit klusje.

Draai de moer van de fuseekogel zover los dat hij bijna op het uiteinde van de draad zit. Zet de kogel mbv een breekijzer of en andere stevige hevel onder spanning en sla met een forse hamer een- of twee-maal
ZIJDELINGS op de fusee op het "oog"waar de fuseekogel doorheen loopt. Gegarandeerd dat hij na enkele tikken losschiet. Ditzelfde trucje kun je ook voor stuurkogels toepassen. Let op dat je niet tegen stofhoezen of schroefdraad aanslaat.
Bii stuurkogels dien je wel de montagepositie te merken. De nieuwe kogel er net zover opdraaien als de oude kogel. Je hebt dan een heel aardige basisafstelling. Daarna idd nog even het toespoor laten chequen.
RE: demontage kogel stuurstang
Geplaatst: wo feb 16, 2005 22:37
door iewke156
Bedankt voor de tips!!
Ik ga as zaterdag eerst even de nieuwe halen bij Arese, dan ga ik proberen om deze klus te klaren.
groet
Iewke 156
RE: demontage kogel stuurstang
Geplaatst: wo feb 16, 2005 23:51
door ravado
je kan het zoals @rjen omschreef doen maar ik zelf zet de kogel niet eens onder spanning. Ik pak altijd 2 mokers. 1 tegen de kogel aan drukken en met de andere tegen de kogel aan slaan. Niet op het schroefdraad slaan maar tegen de kogelkop zelf. Na 2 of 3 tikken is ie meestal los..
RE: demontage kogel stuurstang
Geplaatst: do feb 17, 2005 09:49
door kroehlur
Of met een pickelfork kan ook. Je kogel is dan helemaal kaduk maar maakt niet uit want je gaat hem zowiezo vervangen. Bij montage een klein beetje kopervet op het taps toelopende stuk (heel klein beetje) en dan op moment vastdraaien. Volgende keer is het dan makkelijker los te krijgen.
Laatst moest ik alle kogels van de rugzak vervangen en dat was pas een drama. Uiteindelijk moest ik alles losschroeven in zijn geheel - stuurhuis, hulpstuurhuis etc - om die pokken kogels los te krijgen en dan ging het ook alleen maar met een groote hamer en veel geweld. Gelukkig is het een stuk makkelijker daar aan te komen op zo'n autotje dan bij ons vervijnde stukken mechaniek.
