Pagina 1 van 1

Dweilen Spider IV

Geplaatst: vr jul 21, 2006 22:11
door Mr de Rosa
waarde Alfisti,

Ik heb een spider IV en vind dat hij nogal dweilt van achteren. Volgends mij zijn de schokbrekers nog goed. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is, of hoort dat gewoon zo!

Vriendelijke groet,

Re: Dweilen Spider IV

Geplaatst: vr jul 21, 2006 22:29
door Paliri
Dat is een bekend probleem. volgens mij zijn het rubbers of iets dergelijks aan de achterzijde (als je voor het achterwiel kijkt onder de auto direct vooraan zit daar een draagarm die in een bussen zit gevat, aan beiden zijden), weet de naam niet meer.

Zullen wel genoeg mensen zijn die dat wel weten....dus even wachten of een duidelijk antwoord.

dit is de draagarm met bussen:
KLIK

ik weet niet zeker of jouw spider deze draagarmen heeft, dus...

RE: Dweilen Spider IV

Geplaatst: za jul 22, 2006 12:12
door michael
van www.alfaspider.com

Wielophanging

3. Mijn spider uit 1974 komt achter los van de weg wanneer ik op een slecht wegdek rij. Hij springt dan zijwaarts. Kan dat aan de schokbrekers liggen of juist aan de vering? Wat voor schokbrekers moet ik eigenlijk monteren. Olie of gasgevulde Schokbrekers?

Antwoord:

Waarschijnlijk ligt dat wegspringen aan de schokbrekers, maar ook in combinatie met versleten rubbers van de achterwielophanging. Koni Classic zijn zeer geschikte (nastelbare) schokdempers voor een Spider, o.a. verkrijgbaar bij de diverse alfa onderdelen specialisten. Zie de sponsorpagina op onze website.

Naast de schokdempers, is het zeer aan te bevelen ook de diverse rubbers in de achterwielophanging te controleren. Met name de draagarmrubbers. Deze rubbers zijn nu eenmaal aan een redelijk snelle slijtage onderhevig, en zeker in combinatie met mindere schokdempers kan dit resulteren in een 'zwabberende' achterkant.

Stuurinrichting

7. Zijn spiders type 4 extra gevoelig voor sporen in de weg? Als op de snelweg een gedeelte met veel spoorvorming is dan zwalkt mijn spider van links naar rechts over deze sporen, met mijn dagelijkse auto (renault laguna) heb ik daar veel minder last van.

Antwoord:

Spiders zijn inderdaad wat gevoelig voor langssporen. Dit komt voornamelijk door de achterwielophanging. Dit is een starre achteras, in tegenstelling tot moderne auto's die een onafhankelijke wielophanging hebben. Vergeet niet dat de techniek van Spiders in wezen die van de jaren zestig is; ook de serie 4 heeft deze techniek. Met name op het gebied van de wielophanging, maar ook op veel ander gebied, is er niets veranderd door alle produktiejaren heen, dus van Duetto t/m serie 4.

Wat ook kan helpen is het diablo rubber te vervangen van het T-stuk ( verbindingstuk achteras/carrosserie) door een exemplaar van poluthyreen of van een montreal.

Er zijn meerdere onderwerpen besproken en geschreven over dit onderwerp. Gebruik daarvoor de zoekfunctie. Daarnaast zijn er ook artikelen verschenen in bijvoorbeeld Klassiek & Techniek en andere bladen.

Succes!

ps verlagen van de hele auto kan ook helpen!

RE: Dweilen Spider IV

Geplaatst: za jul 22, 2006 21:39
door @lfa@lgra
Ehh: Ik zou een spider nooit gaan verlagen. Het lijkt wel blits, maar de carosserie staat dan nog ergen te torderen en das niet goed voor de levensduur en het comfort. :wink: