Pagina 1 van 2

afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 16:15
door chris75
Hoi,

Wat kost het ongeveer om een vliegwiel te laten afdraaien van
een alfa 75 TS

Gr. Chris

p.s. adresjes in de buurt van almelo?

RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 16:21
door frankalfa
Geen idee. Maar met afdraaien alleen ben je er niet, balanceren is minstens zo belangrijk! Vliegwiel met starterkrans is net een cirkelzaag bij 6000rpm.... :shock:
Heb een afgedraaid motorvliegwiel in mn 75ts zitten maar dat is door een maatje op zn werk gedaan. Het balanceren erna kostte toen iets van 300 oud hollandsche florijnen (bij een bedrijf wat electromotoren reviseerd).
Grtz, fRank

RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 18:08
door GiuliaCorse
Heb nog nooit een vliegwiel laten balanceren na afdraaien, maar dan praat ik alleen over een 33 en wat duitse rotzooi.

RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 18:27
door tis een sprint
kan iemand mij nu voor eens en voor altijd duidelijk maken wat het nut van afdraaien is

Re: RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 18:38
door Dottore M
kan iemand mij nu voor eens en voor altijd duidelijk maken wat het nut van afdraaien is
Minder roterende massa op het vliegwiel is minder massatraagheid is sneller op toeren komen. Of zoiets.

Re: RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 18:41
door Rees-Cees
kan iemand mij nu voor eens en voor altijd duidelijk maken wat het nut van afdraaien is
Minder roterende massa op het vliegwiel is minder massatraagheid is sneller op toeren komen. Of zoiets.
en ook weer als een dolle in de toeren zakken (motor remt sneller af)

leuk voor raceauto's dus die hoge toeren draaien, snel op toeren moeten komen enz..............voor op straat: leuk bij de lichten.

RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 19:03
door giuliettaevo
Zolang je niet de stukken afdraait waar gaten geboord zijn(voor het balanceren) zal het volgens mij niet veel uit maken voor de balans. je haalt dan immers aan alle kanten evenveel materiaal weg.

Maar een transaxle heeft toch twee vliegwielen, zou je die andere dan ook niet afdraaien?

Re: RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 19:10
door Dottore M
Zolang je niet de stukken afdraait waar gaten geboord zijn(voor het balanceren) zal het volgens mij niet veel uit maken voor de balans. je haalt dan immers aan alle kanten evenveel materiaal weg.
Hoho, de gaten aan de ene kant compenseren voor een gebrek aan gewicht aan de andere kant. Als je nu het gewicht van de schijf over de gehele omtrek en een bepaald deel van de breedte vermindert, klopt het door de gaten "gecompenseerde" gewicht niet meer, omdat je niet weet waar aan de "andere" kant het teveel aan gewicht zat.

RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 21:42
door giuliettaevo
Dat klinkt wel logisch... :oops:

Weer een theorie de prullenbak in. :oops:

RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 22:53
door Rees-Cees
over balans:
je hebt aan de voorkant van de motor nog een poelie zitten. Die poelie moet ook in balans zijn met je vliegwiel anders krijg je een heel rare onbalans in je krukas met als gevolg dat je axiaal lagerschalen flink op hun klote krijgen en je poelie ook nog eens los kan gaan slaan.

Re: RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: wo jul 12, 2006 23:11
door yuri 75 V6
Zolang je niet de stukken afdraait waar gaten geboord zijn(voor het balanceren) zal het volgens mij niet veel uit maken voor de balans. je haalt dan immers aan alle kanten evenveel materiaal weg.

Maar een transaxle heeft toch twee vliegwielen, zou je die andere dan ook niet afdraaien?
Koppeling intrappen --> Maximaal afgedraaid 2e vliegwiel :wink:

Re: RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: do jul 13, 2006 01:14
door Andretti Molletti
Koppeling intrappen --> Maximaal afgedraaid 2e vliegwiel :wink:
Dacht het niet he ;)

Re: RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: do jul 13, 2006 01:24
door Andretti Molletti
over balans:
je hebt aan de voorkant van de motor nog een poelie zitten. Die poelie moet ook in balans zijn met je vliegwiel anders krijg je een heel rare onbalans in je krukas met als gevolg dat je axiaal lagerschalen flink op hun klote krijgen en je poelie ook nog eens los kan gaan slaan.
Dat die poelie meedoet mag duidelijk zijn, maar de reden is zeker niet axiaal. Een krukas trilt niet axiaal maar radiaal. De bedoeling van de krukaspoelie is bepaalde harmonische trillingen te dempen. over het algemeen richting de 6000+rpm. Door een hydraulische demper of een poelie met rubber ring erin verminder je deze harmonische het best. Over het algemeen wordt dit niet toegepast bij Alfa, hooguit de versie met rubber ring erin. Dit is de versie die bij hoge toerentallen levensgevaarlijk is en vaak vervangen wordt door een vol metalen poelie (veiligheid). de kwaliteit van krukkassen bij ons geliefde merk is dusdanig dat je niet bang hoeft te zijn voor krukasbreuk. Dat is namelijk het gevolg van die trillingen in de krukas.
Axiaal wordt de krukas vooral door koppelen en ontkoppelen belast.(accelereren en deccellerererererereren ;) )
Ook loslopen van peolies komt door het niet borgen van krukaspoeliemoeren en wisselende belastingen (drijven en aandrijven..)

Voor het afdraaien van een vliegwiel kun je simpel stellen dat de winst gelijk is aan een bepaalde gewichtsvermindering van de auto,
Stel ik heb een totale overbreningingsverhouding in de eerste versnelling van 1:15, dan kun je of je auto 45 kilo lichter maken of je vliegwiel 4 kilo afdraaien (4*15).. dat geeft vergelijkbaar resultaat.
dat i sneller oppakt met koppeling in is leuk maar heeft geen waarde ;)

RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: do jul 13, 2006 08:57
door Maurizio
ps is al vaker geschreven. Het gaat niet om hoeveel kilo's je er vanaf haalt maar waar. Je moet de massa traagheid verminderen. (J=1/2 M x r^2) dwz massa op de buitendiameter (r maximaal) verwijderen heeft het meeste effect.

Na afdraaien op zijn minst statisch balanceren en met verstand er afdraaien. Exploderende vliegwielen bij 6000 rpm :shock: (dan komt zo'n stuk gietijzer gewoon naar binnen, zit bij een transaxle ter hoogte van je benen).

Re: RE: afdraaien vliegwiel 75 TS

Geplaatst: do jul 13, 2006 13:26
door frankalfa
..... Exploderende vliegwielen bij 6000 rpm :shock: (dan komt zo'n stuk gietijzer gewoon naar binnen, zit bij een transaxle ter hoogte van je benen).
Dat zeg ik....
Grtz, fRank