Hoi,
Wat kost het ongeveer om een vliegwiel te laten afdraaien van
een alfa 75 TS
Gr. Chris
p.s. adresjes in de buurt van almelo?
Minder roterende massa op het vliegwiel is minder massatraagheid is sneller op toeren komen. Of zoiets.kan iemand mij nu voor eens en voor altijd duidelijk maken wat het nut van afdraaien is
en ook weer als een dolle in de toeren zakken (motor remt sneller af)Minder roterende massa op het vliegwiel is minder massatraagheid is sneller op toeren komen. Of zoiets.kan iemand mij nu voor eens en voor altijd duidelijk maken wat het nut van afdraaien is
Hoho, de gaten aan de ene kant compenseren voor een gebrek aan gewicht aan de andere kant. Als je nu het gewicht van de schijf over de gehele omtrek en een bepaald deel van de breedte vermindert, klopt het door de gaten "gecompenseerde" gewicht niet meer, omdat je niet weet waar aan de "andere" kant het teveel aan gewicht zat.Zolang je niet de stukken afdraait waar gaten geboord zijn(voor het balanceren) zal het volgens mij niet veel uit maken voor de balans. je haalt dan immers aan alle kanten evenveel materiaal weg.
Koppeling intrappen --> Maximaal afgedraaid 2e vliegwielZolang je niet de stukken afdraait waar gaten geboord zijn(voor het balanceren) zal het volgens mij niet veel uit maken voor de balans. je haalt dan immers aan alle kanten evenveel materiaal weg.
Maar een transaxle heeft toch twee vliegwielen, zou je die andere dan ook niet afdraaien?
Dacht het niet heKoppeling intrappen --> Maximaal afgedraaid 2e vliegwiel
Dat die poelie meedoet mag duidelijk zijn, maar de reden is zeker niet axiaal. Een krukas trilt niet axiaal maar radiaal. De bedoeling van de krukaspoelie is bepaalde harmonische trillingen te dempen. over het algemeen richting de 6000+rpm. Door een hydraulische demper of een poelie met rubber ring erin verminder je deze harmonische het best. Over het algemeen wordt dit niet toegepast bij Alfa, hooguit de versie met rubber ring erin. Dit is de versie die bij hoge toerentallen levensgevaarlijk is en vaak vervangen wordt door een vol metalen poelie (veiligheid). de kwaliteit van krukkassen bij ons geliefde merk is dusdanig dat je niet bang hoeft te zijn voor krukasbreuk. Dat is namelijk het gevolg van die trillingen in de krukas.over balans:
je hebt aan de voorkant van de motor nog een poelie zitten. Die poelie moet ook in balans zijn met je vliegwiel anders krijg je een heel rare onbalans in je krukas met als gevolg dat je axiaal lagerschalen flink op hun klote krijgen en je poelie ook nog eens los kan gaan slaan.
Dat zeg ik......... Exploderende vliegwielen bij 6000 rpm(dan komt zo'n stuk gietijzer gewoon naar binnen, zit bij een transaxle ter hoogte van je benen).