Pagina 1 van 2
regelen koni GESLOTEN!
Geplaatst: ma jul 10, 2006 11:32
door jef 75
moet de (stang)?normaal gezien niet vanzelf terug naar boven komen?
ik heb hier gele regelbare koni s liggen voor men 33,maar ik zie dat de stang er niet vanzelf uitkomt(staat op de stugste positie) anders ook niet? is dit normaal?
nog een vraagje,om vooraan de koni s te plaatsen moet je daarvoor de andere schokdemper uit de veerpoot verwijderen,en dan alles pasmaken?
thnx
Re: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 12:08
door Rees-Cees
moet de (stang)?normaal gezien niet vanzelf terug naar boven komen?
ik heb hier gele regelbare koni s liggen voor men 33,maar ik zie dat de stang er niet vanzelf uitkomt(staat op de stugste positie) anders ook niet? is dit normaal?thnx
De stang komt niet vanzelf naar boven. Zeker op de stugste stand niet. Sterker stugste stand is helemaal dicht en dan krijg je de zuigerstang ook niet naar boven getrokken.
Dus helemaal induwen en dan een halve slag met een imbus opendraaien (zoals op de gebruiksaanwijzing) tot maximaal 720 graden open draaien. Dus instellen naar eigen voorkeur.
om vooraan de koni s te plaatsen moet je daarvoor de andere schokdemper uit de veerpoot verwijderen,en dan alles pasmaken?
thnx
Ja zie gebruiksaanwijzing die bij de dempers zit.
open zagen (ongeveer 1,5 cm er af zagen van de veerpoot en aan de onderkant een gat boren van 12 mm om de demper te kunnen vastzetten.
Re: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 12:13
door jef 75
moet de (stang)?normaal gezien niet vanzelf terug naar boven komen?
ik heb hier gele regelbare koni s liggen voor men 33,maar ik zie dat de stang er niet vanzelf uitkomt(staat op de stugste positie) anders ook niet? is dit normaal?thnx
De stang komt niet vanzelf naar boven. Zeker op de stugste stand niet. Sterker stugste stand is helemaal dicht en dan krijg je de zuigerstang ook niet naar boven getrokken.
Dus helemaal induwen en dan een halve slag met een imbus opendraaien (zoals op de gebruiksaanwijzing) tot maximaal 720 graden open draaien. Dus instellen naar eigen voorkeur.
om vooraan de koni s te plaatsen moet je daarvoor de andere schokdemper uit de veerpoot verwijderen,en dan alles pasmaken?
thnx
Ja zie gebruiksaanwijzing die bij de dempers zit.
open zagen (ongeveer 1,5 cm er af zagen van de veerpoot en aan de onderkant een gat boren van 12 mm om de demper te kunnen vastzetten.
oke,ik had al zo een vermoeden,maar nu ben ik zeker!! dank je wel

RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 12:14
door Rees-Cees
Nog een aantal tips:
Gebruik geen vet of copaslip om de demper in de veerpoot te schuiven, geheel droog monteren dus (hiervan gaat je demper stuk). Ook de bovenste moer!
Monteer boven op de zuiger een plastic ring die bij de dempers zit, deze dient er voor om de lucht uit de demper te kunnen laten ontsnappen.
Onderste bout borgen met veerring en locktide.
Oude patroon krijg je er makkelijk uit door eerst een gat onderin de veerpoot te boren (kan de olie er uit) en daarna de oude zuigerstang in de bankschroef te zetten en dan met de slijptol het huis van de veerpoot in te korten.
Ow ja demonteer wel eerst de veer

RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 14:46
door jef 75
hoe krijg je de veerpoot uit de (stabilisatorstang) die midden naar het chassis loopt?
heb hier een sloper 33 staan en ga daar eerst ff op proberen,heb alles los behalve die stang,is het de bedoeling dat je het met gewricht en al uithaald of??
Re: RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 14:53
door Rees-Cees
hoe krijg je de veerpoot uit de (stabilisatorstang) die midden naar het chassis loopt?
heb hier een sloper 33 staan en ga daar eerst ff op proberen,heb alles los behalve die stang,is het de bedoeling dat je het met gewricht en al uithaald of??
Uh?
Je hebt ALLEEN de veerpoot nodig die zit aan de bovenkant vast met 3 of 4 M8 bouten en aan de onderkant met 4 M10 bouten. en halverwegen aam de stuurstang.
Alleen de losse veerpoot dus.
Nogmaals Haal de veer alleen met speciaal gereedschap uit elkaar (je krijgt hem namelijk voor je...............vul zelf maar in)
RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 15:04
door jef 75
de sloper is een 1.3 carbs!
hier zit hij bovenaan vast met 4x 13 bouten en onderaan 4x 16 bouten,en dan in het midden de stang,daar krijg ik geen mm beweging in,als ik dit loshaal springt de veer er toch ni uit?
Re: RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 15:10
door Rees-Cees
de sloper is een 1.3 carbs!
hier zit hij bovenaan vast met 4x 13 bouten en onderaan 4x 16 bouten,en dan in het midden de stang,daar krijg ik geen mm beweging in,als ik dit loshaal springt de veer er toch ni uit?
Nee, maar wel als je de centrale moer bovenaan los maakt waar de zuigerstang van schokdemper mee vast zit.
Dat "andere" (de stuurstang) maak je met een kogeltrekker los.
RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 15:12
door jef 75
een kogeltrekker heb ik niet,lukt het met iets anders,bij de sloper kan ik de stang overslijpen maar bij men goeie niet...
Re: RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 15:24
door Mobster
een kogeltrekker heb ik niet,lukt het met iets anders,bij de sloper kan ik de stang overslijpen maar bij men goeie niet...
Het gaat toch wel best met een kogeltrekker, missh lenen in de garage?
Je kan ook met een hamer van een kilo op de bevestiging van de veerpoot de kogel proberen los te kloppen. (niet op de kogel zelf slaan hé)
RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 15:29
door jef 75
bij buga krijg ik jammer genoeg niks mee,maar ik ga is rondhoren,want ik weet nog maar net dat ik een kogeltrekker nodig heb eh
dank je!!
Re: RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 15:57
door siegerdehaan89
hoe krijg je de veerpoot uit de (stabilisatorstang) die midden naar het chassis loopt?
heb hier een sloper 33 staan en ga daar eerst ff op proberen,heb alles los behalve die stang,is het de bedoeling dat je het met gewricht en al uithaald of??
Uh?
Je hebt ALLEEN de veerpoot nodig die zit aan de bovenkant vast met 3 of 4 M8 bouten en aan de onderkant met 4 M10 bouten. en halverwegen aam de stuurstang.
Alleen de losse veerpoot dus.
Nogmaals Haal de veer alleen met speciaal gereedschap uit elkaar (je krijgt hem namelijk voor je...............vul zelf maar in)
Ik kan je bevestigen, dat je met ALLEEN GOED gereedschap moet werken, want, ik was laatst bezig met een veerpoot van een Porsche 928 in elkaar aant zetten... Dus, ik zet de schokbreker in de bankschroef, zet de veer erop, zet er 2 (door iemand zelf gemaakte) veerspanners op, draai de zaak in elkaar en opeens vliegt er een veerspanner naar de ander toe met..... juist, mijn vinger ertussen... Nu kan ik dus niet bezig met mijn Juul

, want mijn nagelriem is dermate gescheurd, dat als ik het nog een keer hard stoot, mijn nagel er weleens af zou kunnen komen......
LAAT DIT DUS EEN WAARSCHUWING ZIJN VOOR IEDEREEN DIE DIT LEEST!!!!!!!!!!!!
RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 16:06
door Bert-155
dan heb je nog geluk gehad Sieger, het kan nog veel minder aflopen er staat nl verdomd veel kracht op

Re: RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 16:12
door bert308
bij buga krijg ik jammer genoeg niks mee,maar ik ga is rondhoren,want ik weet nog maar net dat ik een kogeltrekker nodig heb eh
dank je!!
Ik doe altijd de stuurstang losmaken bij het stuurhuis en laat hem gewoon zitten aan de veerpoot.
Re: RE: regelen koni
Geplaatst: ma jul 10, 2006 16:20
door Mobster
Ik doe altijd de stuurstang losmaken bij het stuurhuis en laat hem gewoon zitten aan de veerpoot.
Heb ik ook nog eens geprobeerd, maar die bouten van de stuurstang aan het stuurhuis zijn bij een 33 gewoon geloof ik te lang te lang en stoten tegen de versnellingsbak.