Pagina 1 van 1

APK vraagje

Geplaatst: za jul 08, 2006 14:16
door Alfa33_1.7
Ik vraag mij af hoe bepaalde mensen die hun uitlaat aanpassen, bijv. door het weglaten van de Kat hun auto door de APK weten te krijgen?

Zo vraag ik het mij zoiezo af hoe bepaalde auto's door de APK zijn gekomen (gladde bandjes, verkeerd uitlaat systeem, enz).

Zijn er soms bepaalde keuringsinstanties die het allemaal niet zo nauw nemen ofzowe?

RE: APK vraagje

Geplaatst: za jul 08, 2006 14:25
door Marley164
Gebruik de zoekfunktie maar eens , dan kom je vele topics tegen over een katvanger...

bijvoorbeeld DEZE...

RE: APK vraagje

Geplaatst: za jul 08, 2006 17:18
door Arjan75qv
Kwestie van bouwjaar.
Auto's tot eind 1993 hoeven niet aan de 4-gas test te voldoen, alleen stationair CO < 0.5%.
Dat haal je zonder kat ook wel mits goed afgesteld.

Re: RE: APK vraagje

Geplaatst: za jul 08, 2006 17:37
door Remco S
Kwestie van bouwjaar.
Auto's tot eind 1993 hoeven niet aan de 4-gas test te voldoen, alleen stationair CO < 0.5%.
Dat haal je zonder kat ook wel mits goed afgesteld.
Eind 1992 denk ik dat je bedoelde :wink:

RE: APK vraagje

Geplaatst: za jul 08, 2006 19:14
door Richard75
en als er u9 op je kenteken staat dan moet je ook een kat onder je auto hebben.

Re: RE: APK vraagje

Geplaatst: za jul 08, 2006 23:58
door Alessandro
en als er u9 op je kenteken staat dan moet je ook een kat onder je auto hebben.
niet waar! :wink:

RE: APK vraagje

Geplaatst: zo jul 09, 2006 01:21
door Remco S
Artikel 2.3.9 - Aanwezigheid emissiebestrijdingssysteem
1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen
na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat
bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten
zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een
lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de
toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
Deze eis geldt niet voor personenauto's, in gebruik genomen vóór 1 januari 1994 die zijn voorzien
van een LPG-installatie en waarvan het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs niet de
toevoeging U9 of E2 bij de typeaanduiding vermeldt.
3. Bedrijfsauto's met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van
een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31 december
1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een
katalysator en een lambdasonde.
4. Bedrijfsauto's met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg en met een
verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994
doch vóór 1 januari 1998, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat
bestaat uit een katalysator en een lambdasonde indien deze van fabriekswege zijn gemonteerd.
5. De beoordeling van het bepaalde in het eerste tot en met vierde lid vindt plaats door visuele controle
terwijl het voertuig zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
Toelichting
Indien op het kentekenbewijs bij ‘bijzonderheden’ één van de volgende teksten is vermeld: ‘basis TGK: EEGK-
9999’, ‘basis TGK: VERH-9999’ of ‘Voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem’, en het voertuig is
niet voorzien van een katalysator en lambdasonde kan er vanuit worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval
is.

Re: APK vraagje

Geplaatst: zo jul 09, 2006 09:22
door KAS
Ik vraag mij af hoe bepaalde mensen die hun uitlaat aanpassen, bijv. door het weglaten van de Kat hun auto door de APK weten te krijgen?
Zo vraag ik het mij zoiezo af hoe bepaalde auto's door de APK zijn gekomen (gladde bandjes, verkeerd uitlaat systeem, enz).
Zijn er soms bepaalde keuringsinstanties die het allemaal niet zo nauw nemen ofzowe?
Sommige garages zijn bereid om risico`s te nemen en strafpunten op de koop toe te nemen. Vooral als het om de keuring van hun eigen occasionaanbod gaat. Helaas. Wat hun voordeel is om een afgekeurde auto van een klant toch goed te keuren, heb ik nooit begrepen.