Pagina 1 van 5
Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 13:18
door Riccardo Romeo
Ciao Alfisti,
Momenteel ligt de uitlaat los onder mn 75 om de pakkingen tussen spruitsuk en blok en spruitstuk en middendemper te vervangen maar die wil ik er toch weer zsm onder zetten. De bouten die er van af komen zijn toch enigszins "afgekant" door al het brute geweld dat we er op los hebben moeten laten om ze uberhaupt los te krijgen, dus die wil ik graag vervangen.
Nou heb ik mij laten vertellen dat je daarvoor het beste koperen bouten kunt gebruiken omdat die met de uitlaat zelf mee uitzetten als die warm wordt. Nou was ik gisteren in de ijzerhandel en daar bezwoeren ze me dat koper te zacht zou zijn en dat ik zelfs volgens de wet stalen bouten moest gebruiken. De bouten die van de aansluiting bij het blok afkomen zijn toch echt van koper, die bij de aansluiting tussen middendemper en spruitstuk volgens mij ook.
Wie weet er (uit ervaring) wat het beste werkt? Is er ook een intelligentere manier om spruitsuk en demper te verbinden? Nu zat dat vast met een moer-bout verbinding maar dat is dus een hoop ellende om die los te krijgen (een kant blokkeren en andere kant schroeven). Twee zaten er trouwens vast met een inbus schroef, hoe moet het officieel?
Bvd!!!!
Re: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 13:53
door AlfettaOwner
Ciao Alfisti,
Momenteel ligt de uitlaat los onder mn 75 om de pakkingen tussen spruitsuk en blok en spruitstuk en middendemper te vervangen maar die wil ik er toch weer zsm onder zetten. De bouten die er van af komen zijn toch enigszins "afgekant" door al het brute geweld dat we er op los hebben moeten laten om ze uberhaupt los te krijgen, dus die wil ik graag vervangen.
Nou heb ik mij laten vertellen dat je daarvoor het beste koperen bouten kunt gebruiken omdat die met de uitlaat zelf mee uitzetten als die warm wordt. Nou was ik gisteren in de ijzerhandel en daar bezwoeren ze me dat koper te zacht zou zijn en dat ik zelfs volgens de wet stalen bouten moest gebruiken. De bouten die van de aansluiting bij het blok afkomen zijn toch echt van koper, die bij de aansluiting tussen middendemper en spruitstuk volgens mij ook.
Wie weet er (uit ervaring) wat het beste werkt? Is er ook een intelligentere manier om spruitsuk en demper te verbinden? Nu zat dat vast met een moer-bout verbinding maar dat is dus een hoop ellende om die los te krijgen (een kant blokkeren en andere kant schroeven). Twee zaten er trouwens vast met een inbus schroef, hoe moet het officieel?
Bvd!!!!
Koperen bouten lijken me idd te zacht.
Wellicht messing daar dit ietsje harder is.
Bouten bij de aansluiting van het blok, waarschijnlijk bedoel je waarmee het spruitstuk wordt vastgezet. Deze worden vastgezet met moeren (spoed 1mm).
In het blok zitten dan weer tapeinden.
Rest gewoon vastzetten met stalen bouten en voor montage voorzien van molykoot

RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 21:27
door ronald
Ik gebruik altijd RVS bouten en moeren. Scheelt weer een hoop gekloot als je het ooit weer wil loshalen.
RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 21:54
door Maxtor
De tapeinden uit het blok zijn die van koper of gewoon van metaal?
Als die van koper zijn dan gaat dat toch anders werken dan metalen bouten met gevolg dat je je tapeind naar de kloten helpt door de werkingen van de verschillende metalen?
Re: RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 22:14
door Floor
De tapeinden uit het blok zijn die van koper of gewoon van metaal?
Als die van koper zijn dan gaat dat toch anders werken dan metalen bouten met gevolg dat je je tapeind naar de kloten helpt door de werkingen van de verschillende metalen?
Gewoon metaal.
Re: RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 22:53
door AlfettaOwner
De tapeinden uit het blok zijn die van koper of gewoon van metaal?
Als die van koper zijn dan gaat dat toch anders werken dan metalen bouten met gevolg dat je je tapeind naar de kloten helpt door de werkingen van de verschillende metalen?
Gewoon metaal.
Dr zit géén enkel koper boutje of moertje aan een Alfa Romeo.
Correct my if i am wrong

Re: RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 23:17
door GTV Boy
De tapeinden uit het blok zijn die van koper of gewoon van metaal?
Als die van koper zijn dan gaat dat toch anders werken dan metalen bouten met gevolg dat je je tapeind naar de kloten helpt door de werkingen van de verschillende metalen?
Gewoon metaal.
Dr zit géén enkel koper boutje of moertje aan een Alfa Romeo.
Correct my if i am wrong


De uitlaatmoeren zijn toch echt van koper, origineel

RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 23:22
door Pinin01
Ik was vandaag bij Henk Prins in Bredevoort (werkelijk de hemel op aarde!) en heb daar de gereviseerde kop van een Nordblok staan te bewonderen. Daar waren koperen moeren op gemonteerd.
RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 23:28
door AlfettaOwner
Nu vraag ik me af of het koper of messing is?
Koper is toch veel te zacht lijkt me?
Re: RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: di feb 15, 2005 23:31
door GTV Boy
Nu vraag ik me af of het koper of messing is?
Koper is toch veel te zacht lijkt me?
Koper, koper en niets anders dan koper
Je wilt terugkrabbelen he.

RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: wo feb 16, 2005 01:25
door don515jz
Ik denk dat het begrip bout en een moer door elkaar wordt gehaald.
De tapeinden in de kop zijn van staal met aan twee kanten verschillende spoed, M 8x1,25 in de kop, M 8x1voor de moer. Ik heb hier hoge messing moeren gemonteerd zodat het tapeind volledig in de moer bijft, er steekt geen schroefdraad buiten de moer en kan ook niet verroesten. Ook even opletten met de maat van sluitringen als je een gietijzeren spruitstuk hebt, daar zit nl een kamer in waar de ring in moet passen en een standaard sluitring is net te groot en draagt dan op de rand. En voor de andere flensverbindingen RVS bouten en ringen voorzien van messing moeren. Voor de juiste spullen is een bezoek een de betere bouten en moeren handel aan te bevelen.
RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: wo feb 16, 2005 08:33
door Riccardo Romeo
Dank voor jullie reacties!
Zal ik er een polletje van maken?

RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: wo feb 16, 2005 08:51
door kroehlur
Re: RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: wo feb 16, 2005 10:41
door AlfettaOwner
Ik denk dat het begrip bout en een moer door elkaar wordt gehaald.
De tapeinden in de kop zijn van staal met aan twee kanten verschillende spoed, M 8x1,25 in de kop, M 8x1voor de moer. Ik heb hier hoge messing moeren gemonteerd zodat het tapeind volledig in de moer bijft, er steekt geen schroefdraad buiten de moer en kan ook niet verroesten. Ook even opletten met de maat van sluitringen als je een gietijzeren spruitstuk hebt, daar zit nl een kamer in waar de ring in moet passen en een standaard sluitring is net te groot en draagt dan op de rand. En voor de andere flensverbindingen RVS bouten en ringen voorzien van messing moeren. Voor de juiste spullen is een bezoek een de betere bouten en moeren handel aan te bevelen.
Haha, we weten wel wat een moer bout of tapeind is hoor
Ik wist ook dat het geen stalen moeren motten zijn.
Maar........dacht dat het wellicht messing is omdat dit (naar mij lijkt) ietje harder is dan koper.

Re: RE: Welke bouten om uitlaat te monteren
Geplaatst: wo feb 16, 2005 10:43
door AlfettaOwner
[quote="kroehlur"]@Alfettaowner: Er zit ook een koper moer aan je dynamo als het goed is.
Jaja, sla me maar om de oren
Is zeker die rare platte moer die net tegen het blok aanzit.
