Pagina 1 van 2
schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: di feb 15, 2005 13:11
door Joris Groeneveld
Wat is het verschil tussen een NORD met "schroeffilter" en een NORD met "hangend filter".
En kunnen de blokken onderling worden uitegwisseld?
Groet,
Joris
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: di feb 15, 2005 14:39
door Blu Ollandese
Tja, verschil is zoals het omschreven word:
Hangende filter (oudste type), hangt ongeveer in het midden van het onderblok langs de rechterkant, werd later vervangen door een onderblok waarop een schroeffilter onderaan rechts vanvoor werd gebruikt.
Volgens mij simpeler voor de productie (de "kan" waarin de oliefilter zit en het deksel moesten niet meer gemaakt worden de AR), en handiger voor de na-service....Oud hangend type sloeg ook nog al eens makkelijk tegen de motorsteun die er vlak naast zit, wat het aluminium niet echt ten goede kwam...
1750 en 2000 zijn volgens mij nooit met hangend filter geleverd...
Volgens mij kunnen de blokken onderling uitgewisseld worden, maar ik geloof dar er een speciale reden is waarom blokken met hangend filter gezochter zijn dan die met schroeffilter...
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: di feb 15, 2005 14:46
door Joris Groeneveld
En ik al die tijd maar denken dat het om luchtfilters ging.
Maar het betreft hier het olie-filter!?
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: di feb 15, 2005 15:30
door kroehlur
Olie filter idd, en er waren volgens mij ook 1750 motoren met hangend filter.
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: di feb 15, 2005 16:19
door Joel
ja hoor, ik heb een 1750 met hangend filter. Hoop geknooi bij het vernieuwen van het filter!
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: di feb 15, 2005 16:25
door Blu Ollandese
AHA...
voilĂ , 1750 dus ook met hangende oliefilter...geklooi valt toch wel mee...rubberen ringetje dat tussen filterkan en dop moet goed insmeren met olie voor montage...Dat hij moeilijker bereikbaar is neem ik er maar bij....
Geklooi is toch even erg als bij schroeffilter? of kan je daar makkelijker bij als de wagen op de brug staat?
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: di feb 15, 2005 17:05
door vV
de reden dat met hangend filter gezocht is heeft denk ik te maken met het historisch perspectief, en originaliteit. En er zullen inmiddels veel minder van deze blokken overzijn...
(te bedenken dat ik 17 jaar geleden een 1750 blok met hangend filter heb weggegooid...)

Re: RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: di feb 15, 2005 22:16
door Floor
de reden dat met hangend filter gezocht is heeft denk ik te maken met het historisch perspectief, en originaliteit. En er zullen inmiddels veel minder van deze blokken overzijn...
(te bedenken dat ik 17 jaar geleden een 1750 blok met hangend filter heb weggegooid...)

Wordt wel eens speciaal naar gezocht om met historische rallyes mee te mogen doen.
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: wo feb 16, 2005 17:08
door Blu Ollandese
@Floor: IDD, dat zal de hoofdreden zijn, ik kan me moeilijk voorstellen dat deze oudere blokken nog andere voordelen zouden hebben tegenover de modernere versies...
En uiteraard de reden die Vv aanhaalt...het historisch perspectief...
Zijn deze blokken dan zowieso meer waard dan hun "schroeffilter" tegenhangers?
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: wo feb 16, 2005 20:51
door Carabinieri
Hallo,
Zelf ooit eens gervaagd bij Mugello wat het verschil tussen beide is. Ik kreeg het volgende antwoord dat de motor met het hangende filter van een iets andere legering (samenstelling) is gemaakt en daardoor iets sterker en dus gewilder. Dat is het antwoord wat ik kreeg en ik heb mij verder daar niet meer in verdiept. Dus als het goed is dat het verschil.
Groeten.
RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: do mei 03, 2007 16:05
door Paliri
wat is de beste methode om het oliefilter te vervangen bij een hangend filter?
Re: RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: do mei 03, 2007 16:15
door bralfa
wat is de beste methode om het oliefilter te vervangen bij een hangend filter?
Wegbrengen naar kwikfit?

RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: do mei 03, 2007 16:26
door Paliri
ik heb zojuist mijn carterplug kapot gedraaid
gelukkig kon ik het restant er nog uitdraaien, de plug was gewoon overgebroken...
hoe vast moet die plug eigenlijk? en vaste draaien als alles is afgekoeld?
Re: RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: do mei 03, 2007 16:40
door bralfa
ik heb zojuist mijn carterplug kapot gedraaid
gelukkig kon ik het restant er nog uitdraaien, de plug was gewoon overgebroken...
hoe vast moet die plug eigenlijk? en vaste draaien als alles is afgekoeld?
Hoeft niet echt heel vast... Wel verse koper of alu ring toepassen!!!! Uit mijn hoofd iets van 30 Nm.... En in koude toestand...
Re: RE: schroeffilter vs. hangend filter
Geplaatst: do mei 03, 2007 17:05
door Paliri
ik heb zojuist mijn carterplug kapot gedraaid
gelukkig kon ik het restant er nog uitdraaien, de plug was gewoon overgebroken...
hoe vast moet die plug eigenlijk? en vaste draaien als alles is afgekoeld?
Hoeft niet echt heel vast... Wel verse koper of alu ring toepassen!!!! Uit mijn hoofd iets van 30 Nm.... En in koude toestand...

ik las op he forum 70 tot 80....hij lekte wat olie, geen nieuwe ring, ik ben toch een kl**tz*k
in bijna koude toestand..nu nog zo'n ding versieren, heb zaterdag de auto nodig....