Tja, wat er in moet hebben we nou wel gelezen...
Wat er in kan of juist niet is nog leuker misschien. Niet of erg laat verversen kan dus ook. Zijn hele verhalen over geschreven.
En mensen die olie bij Aldi, Hema of Lidl kopen zijn volgens mij ook goed bezig. Zolang de juiste karateristiek aanwezig is lijkt me.
De op verpakkingen van olie vermelde specificaties en keurmerken zeggen enkel iets over het minimale waar het product aan voldoet.
Dat wil dus niet zeggen dat de ene 15W40 API SJ/CF ACEA-A3/B3 VW 501.01 VW 505.00 olie kwalitatief gelijk is aan de andere,
terwijl de ene olie krap aan een vermelde specificaties voldoet kan een andere deze zelfde vermelde specificaties bijvoorbeeld ver overtreffen.
Het zou mij trouwens ook niet verbazen als er hier en daar olie verkocht word die helemaal niet aan de op de verpakking vermelde specificaties voldoet.
Als een autofabrikant een bepaald type motorolie voorschrijft gaat deze er bovendien vanuit dat het betreffende voertuig binnen een bepaalde regio, en op een bepaalde manier, gebruikt word.
Zodra de auto dus in een andere regio (met andere buitentemperaturen) en/of op een niet 'normale' manier (sportief/voornamelijk erg korte ritten/voornamelijk erg lange ritten/etc.) gebruikt word kan het best zijn dat de door de fabrikant voorgeschreven olie eigenlijk niet meer voldoet.
Een auto voorzien van simpele motor techniek, en bereden door iemand van gezapige aard, behoeft geen top kwaliteit motorolie.
Zodra echter het specifiek vermogen stijgt, de toegepaste motor techniek het label 'high-tech' verdiend, er misschien zelfs gevaarlijke zaken zoals turbo's onder de kap zitten, en er iemand met een zware voet achter het stuur plaatsneemt, word het een heel ander verhaal.
Waar het op neerkomt is dat je in technisch geavanceerde motoren eigenlijk geen olie van lage kwaliteit moet gebruiken, en dat je wanneer je deze geavanceerde techniek flink belast zelfs voor olie van hoge kwaliteit zult moeten kiezen.
In een moderne Alfa zou ik, als je een zware voet hebt en/of een relatief kleine motor in een relatief zware auto, een volsynthetische 10W60 (of zelfs 5W60 als de motor dat toestaat) gebruiken, heb ikzelf in ieder geval goede ervaringen mee opgedaan (geen kleine motor, wel een zware voet

).