Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

knock sensor

do jul 06, 2006 01:31

ok, wordt hier helemaal dol van en hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
m'n 164 3.0 v6 24v loopt goed tot 3000 toeren en dan gaar de ecu in de noodloop.
Ik doe de diagnose test en er komt uit 2-1-1-1 wat knocksensor 1 defect betekent.

eerst alle blokdelen met nieuwe massakabels aangesloten om zeker te weten dat het geen massaprobleem is.
goed, test 1 ik hoorde dat je hem kan overbruggen met een weerstand van 1 megaohm, dus die eroverheen (over blauw/blauwzwart) met hetzelfde resultaat.

ok, draden dan.. alle doorgemeten tot aan de ecu, allen goed.

ook eens met geheel losse stekkers geprobeerd, ook hetzelfde..
mijn ideeen raken zo langzamerhand op met wat he nu echt kan zijn.. iemand toevallig nog een suggestie ?

Wilco
164 3.0 24V 1997

Andretti Molletti

Re: knock sensor

do jul 06, 2006 15:09

ok, wordt hier helemaal dol van ..........
ik hoorde dat je hem kan overbruggen met een weerstand van 1 megaohm, dus die eroverheen (over blauw/blauwzwart) met hetzelfde resultaat.

Wilco
Dat kan niet werken, er moet motor"geluid" de ECU in!!
Of een oscilloscoop erop of een andere sensor proberen..
Is het er een met draden eraan?

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: knock sensor

do jul 06, 2006 16:05

ja ik denk dat ik er al achter ben. had scoop op beide echter sensor 1 geeft geen signaal en 2 netjes op elke slag.
Nu heb ik na veel speurwerk gevonden dat de ecu dus zoals je al zegt, in ietdergeval de slagen wil zien. Dus overbruggen zal niet lukken.
Zit niets anders op dan hem te vervangen. Blij ben ik er niet mee, zit namelijk in het midden in de V van het blok en nog onder de waterbuis.
Dus nog een heel werkje maar zit niets anders op. :(
Bedankt voor de reactie :D
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: knock sensor

do jul 06, 2006 21:30

Ik geloof niet dat ie door een Knocksensor in de noodloop zal gaan.
In iedergeval niet zo plotseling.

Dat met die weerstand zou wel kunnen werken geloof ik. Dat als bypass.
De ECU zal de sensor als dood zien.
Maar dat is zoals gezegd volgens mij geen reden om in noodloop te schieten.

Voor dat je de motor uitgebouwd hebt liep ie toch nog wel goed ?
Ik zou in iedergeval niet afgaan op de motorstoringscodes.
Als ik zo een storing kreeg zou ik eerst de krukas sensor goed checken.
En eventueel de nokkenas/positie sensor.
Krukas sensorsignaal op de scope aflezen bij toenemend toerental.

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

Re: RE: knock sensor

do jul 06, 2006 23:40

Ik geloof niet dat ie door een Knocksensor in de noodloop zal gaan.
In iedergeval niet zo plotseling.

Dat met die weerstand zou wel kunnen werken geloof ik. Dat als bypass.
De ECU zal de sensor als dood zien.
Maar dat is zoals gezegd volgens mij geen reden om in noodloop te schieten.

Voor dat je de motor uitgebouwd hebt liep ie toch nog wel goed ?
Ik zou in iedergeval niet afgaan op de motorstoringscodes.
Als ik zo een storing kreeg zou ik eerst de krukas sensor goed checken.
En eventueel de nokkenas/positie sensor.
Krukas sensorsignaal op de scope aflezen bij toenemend toerental.
hey kai,

nee, probleem heb ik helaas zelf gecreeerd. Had die stekker vergeten en stond dus onder enorme druk toen ik hem eruit takelde en daarbij is dus de sensor gesneuveld :(
heb hem er inmiddels uit maar moet nog ff een nieuwe halen.
Had de scoop op beide sensors en die andere werkte wel gewoon..
164 3.0 24V 1997

Andretti Molletti

Re: RE: knock sensor

do jul 06, 2006 23:42

Ik geloof niet dat ie door een Knocksensor in de noodloop zal gaan.

Dat met die weerstand zou wel kunnen werken geloof ik. Dat als bypass.
De ECU zal de sensor als dood zien.
En dus in noodloop gaan...

Als er geen bruikbaar detonatiesignaal is in de vorm van motorgeluid wat binnen normale grenzen ligt en overeenkomt met het ontstekingstijdstip zal uit voorzorg de ontsteking verlaat worden en er eeen storingscode gegenereerd worden.
De weerstand wordt als ik het goed lees parrallel over de sensor gezet en zwakt het signaal wat af... hierdoor zal bij een goed werkende sensor detonatie later gezien worden en de ontsteking dus minder snel verlaat worden. Uitgaande van een syoring en een probleem in de sensor gaat dit dus niet meer werken. dit is meer bedoeldt voor een auto die te vroeg detonatie denkt te zien...bv versleten lagers oid...
Ik zou in iedergeval niet afgaan op de motorstoringscodes.
Ik wel ;)

de ecu is niet gek en ziet een storing en grijpt in door de ontsteking te verlaten... zodoende blijft je motor heel omdat detonatie met een verlaat ontstekingstijdstip verminderd cq voorkomen wordt


Als ik zo een storing kreeg zou ik eerst de krukas sensor goed checken.
En eventueel de nokkenas/positie sensor.
Krukas sensorsignaal op de scope aflezen bij toenemend toerental.
Als deze niet goed zijn krijg je daarbij behorende storingscodes...
Stel dat de krukassensor fout getimed is om bv iets voorontsteking bij te krijgen, dan krijg je idd detonatie...pas als deze meer dan 7 graden oid vervroegd staat dan kan de detonatieregeling het niet meer bij benen, maar dan krijg je storing op beide detonatie-sensoren!!


toch? :wink:

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 10:05

Krukassensor: niet vervroegd of verlaat, maar de afstand tot de tandjes op de poelie.
De ECU zal dit niet direct als storing zien omdat er bij lage toeren afdoende signaal is.

De ECU gaat NIET van een kapotte KnockSensor in de Noodloop.
De ontsteking kan wel worden aangepast maar dat doet ie ook weer NIET bij EEn foute sensor.
Noodloop is iets heel anders dan verstelling van de ontsteking.
Ik spreek uit ervaring hier: ik rijd ook met maar een werkende KnockSensor.

Dat met die weerstand.
Niet parallel, maar als vervanging van de sensor.
De waarde van die weerstand kan best lager dan een MegaOhm. Een Knocksensor is een
soort Piezomicrofoon en zal dus een spanning geven. Met andere woorden: er wordt
geen weerstand gemeten dmv spanningsdeling oid. Bij vervang door weerstand
zal de computer geen signaal ontvangen. Een half werkende sensor kan allerlei foute
signalen genereren of opvangen door slechte sluiting oid en daardoor de computer meer
in de war sturen.

De storingscodes van dit type ECU zijn zo beperkt dat je er niet veel aan hebt bij het
foutzoeken. Uitlezen met een geschikte ... uitlezer kan wel wat meer info geven.
Sander heeft in een ander topic een lowbudget oplossing voorgesteld.

Even checken: je hebt wel dezelfde luchtmeter en gaskleppotmeter gebruikt ?

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 12:06

heb je mischien een ander type ecu kai?
wel vreemd dat hij precies bij 3000 eerst in de noodloop gaat en als ik vervolgens de code uitlees en er "knocksensor 1" uitkomt, precies die sensor die onder druk stond door mijn "foutje". vervolgens ook geen signaal meer uit die sensor op de scoop.. lijkt me dan toch echt probleem van die sensor...

we zullen zien als de nieuwe erin zit ;) :D
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 12:09

de lijst met codes :


4444 No stored faults If it does not start carry out tests Q, R, S
1211 Incorrect battery voltage Restore correct voltage by recharging or replacing the battery
1214 Engine temperature sensor faulty B
1216 Throttle angle sensor faulty C
1221 Air flow meter faulty D
1222 Constant idle speed actuator faulty (opening winding) E
1223 Lambda probe regulation faulty F
1224 Heated lambda probe faulty G
1225 Air temperature sensor faulty H
1226 ECU faulty Replace control unit S11
1231 Electroinjectors faulty I
1232 Electroinjectors faulty I
1233 Constant idle speed actuator faulty (closing winding) E
1235 A/C input signal faulty J
1236 Heater/ventilation system (compressor control faulty) K
1243 Petrol pump relay faulty L
1244 Evaporative solenoid valve faulty M
1251 Eprom control unit faulty Replace control unit S11
1252 Speed sensor faulty N
1254 Throttle angle sensor faulty C
1255 Cam angle sensor faulty 0
2111 Knock sensor 1 faulty p
2112 Knocksensor2 faulty p
2113 Knock regulator faulty (voltage regulator) Replace control unit S11
2116 Knock regulator faulty (voltage regulator) Replace control unit S11
R.p.m. and timing sensor Q
Fuel circuit R
Ignition S
Check communication lines between Electronic automatic gearbox T
164 3.0 24V 1997

*****5Sterren*(6)

RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 12:14

Lambda toch? Lees ik nu er een beetje doorheen.

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

Re: RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 15:48


Even checken: je hebt wel dezelfde luchtmeter en gaskleppotmeter gebruikt ?
yup alles is gelijk
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

Re: RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 15:48

Lambda toch? Lees ik nu er een beetje doorheen.
ik heb code 2111
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 19:14

ok.. wat ik me nu realiseer, als de nokkenas precies op tijd staat, dan staat de krukas zo'n 2 tandjes verder dan nulpunt, denk dat dit zo'n 10 graden is..
Kan dit het probleem veroorzaken ?
164 3.0 24V 1997

Andretti Molletti

RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 22:03

Alle nokkenassen???

Je nokkenas geluiden sporen dan niet met je timing vanaf de krukas maar ik denk niet dat dat het probleem kan zijn.. je zegt zelf als dat de ene sensor geen signaal geeft!

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: knock sensor

vr jul 07, 2006 22:48

zit er nu nieuw in, deze doet het wel, maar nog zelfde probleem

maar als de krukas dus 10 graden voor staat, dan lijkt me dat de ontsteking al komt (en dus een pulsje van de pingelsensor) voordat de computer signaal krijgt van de nokkenas sensor, wat zou betekenen dat dat de computer terug wil rekenen.. als dit dat max 7 graden is, en er is dan dus nog 3 graden verschil....
kan hij dan ik de noodloop vliegen ??
moet haast zoiets zijn, kabels zijn goed, sensoren allemaal goed. en toch een error..
denk dat ik ze nu in iedergeval maar op tijd zet
164 3.0 24V 1997

Terug naar “Algemene Technische vragen”