jan bert

ratel bij koude start 75 v6

di feb 15, 2005 08:07

als het koud is, echt gevroren heeft dus en ik start mijn auto, dan wil hij bij iets spelen met het gas een ratel te horen geven.

bijvoorbeeld vorige week dinsdag, toen had ie 4 dagen buiten in de vrieskou gestaan en bij het starten was het geluid er. na een minuut of 5-6 was het weg

ik ben zelf een beetje bang voor de distributie, want is niet helemaal bij mij bekend wanneer dit is gebeurd.
ik zal de garage eens bellen wanneer die is geweest.
of kan het zijn dat de olie onderin het blok is nog en dat de klepstoters speling hebben??

oja, en als het de distributie is, wat mag dat bij een garage kosten om te laten doen?? :?:
Laatst gewijzigd door jan bert op zo feb 20, 2005 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

RE: ratel bij koude start 75 v6

di feb 15, 2005 08:43

Ik zou eerder in de richting van drijfstang- danwel krukas lagers en mischien een kantelend zuigertje denken.

5-6 minuten is wel erg lang....
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di feb 15, 2005 09:34

In principe zou je de krukas of drijfstanglagers ook bij warm moeten horen volgens mij. Maar dan nokkerdenoknoknok en onderin het blok en/of onbelast rond de 3000 a 3500 tpm.
Kantelende zuiger hoor je warm ook, leert mijn hele eigen ervaring. Klinkt als één klep die heel hard tikt.
Het hangt helemaal van de ratel af, dat moet je toch ff horen.
Mijn klepbekers klinken ook niet helemaal fris s ochtends vroeg en heel koud, duurt een minuutje. Kan me herinneren dat de BMWs 6 pitters van mijn pa (we praten jaren 80/90 dus zelfde bouwjaren als onze 75s) met 200.000+ km dat ook deden, verder helemaal fris, ook eentje tot 300.000 gehad (een alpina B10 NB). Maar, ik zou dat weer geen ratelen noemen...
Kortom, je moet het gewoon kunnen horen...dus iemand erbij halen die je vertrouwd en je niet voor de gek houdt of niet weet waar ie het over heeft (daar lopen er nog meer dan genoeg van rond in alfa land).
Alfa romeo: The art of the machine!

jan bert

di feb 15, 2005 13:07

ik ga gewoon naar mijn garage.
mijn gevoel zegt me een klep(stoter) ofzo. het zit duidelijk bovenin de motor. rechter cilinderkop. als er iets mee loos is, laat ik het gewoon fiksen.

iig bedankt voor jullie reacties.
jb

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di feb 15, 2005 18:26

Ja, laat ff horen wat het is geweest, k ben benieuwd!

jan bert

di feb 15, 2005 20:09

goed doe ik, ik houd jullie ondertussen op de hoogte.

heb het verhaal verteld aan een collega, een gast die ik wel vertrouw laat maar zeggen.
die knakker heeft op hoog niveau autocross gedaan en zelf is ie nogal technisch.
hij denkt dat het met de hydraulische klepbediening te maken heeft (omdat het duidelijk in de rechter cilinderkop zit.) maar dat het dus niet helemaal jofel is. te veel speling, was het oordeel. hij zij er wel bij dattie natuurlijk niet 100% zeker is, omdat ik het net zo stuntelig uitlegde als hier op het forum :jumping:

de garage wist me te vertellen dat de distributie 10000 KM geleden is vervangen....
ik ga dit weekend maar es bij ze langs.

i'll keep you posted :!:

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: ratel bij koude start 75 v6

di feb 15, 2005 20:12

hydraulische klepbediening
:blue_confused:

GTV
Guru
Guru

Re: RE: ratel bij koude start 75 v6

di feb 15, 2005 20:26

goed doe ik, ik houd jullie ondertussen op de hoogte.

heb het verhaal verteld aan een collega, een gast die ik wel vertrouw laat maar zeggen.
die knakker heeft op hoog niveau autocross gedaan en zelf is ie nogal technisch.
hij denkt dat het met de hydraulische klepbediening te maken heeft (omdat het duidelijk in de rechter cilinderkop zit.) maar dat het dus niet helemaal jofel is. te veel speling, was het oordeel. hij zij er wel bij dattie natuurlijk niet 100% zeker is, omdat ik het net zo stuntelig uitlegde als hier op het forum :jumping:

de garage wist me te vertellen dat de distributie 10000 KM geleden is vervangen....
ik ga dit weekend maar es bij ze langs.

i'll keep you posted :!:
:?: hydraulische klepbediening is alleen van toepassing bij v6 24v motoren

jan bert

wo feb 16, 2005 08:48

ai, dat gaat dus niet op :oops: (ik vond het al vreemd, omdat ik weet dat de ene klep direct door de nokkenas bediend wordt, en de andere door een soort stoterstangsyseem)

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo feb 16, 2005 21:37

Denk ook aan de bus van de cardanas in het vliegwiel, als dat vet wat hard is door de kou dan kan dat ook ratelen. Is makkelijker te checken en zeker goedkoper.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

jan bert

wo feb 16, 2005 23:02

hmmmm :-k
zit dat ook bovenin het blok dan??? het geluid is echt in de rechter cilinderkop.

btw. een 2.5 QV? hoe ziet dat er dan uit?? ik ken die uitvoering geloof ik niet.

simp
Member
Member

do feb 17, 2005 00:24

Ik heb ook een ratel bij een koude motor en de monteur had het over afgesleten nokkenassen. Bij een warme motor hoor je het niet meer dus we praten hier echt over millimeter werk. Ik ben zelf niet zo technisch, maar het zou heel goed kunnen dat de nokkenas niet helemaal fris de kleppen openstoot als alles koud staat. Bij een V6 12v is dit....

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

do feb 17, 2005 09:07

Nokkenassen denk ik ook aan, alleen ik heb een kantelende zuiger gehad (ook aan de rechterkant, middelste cilinder) en dat klonk ook als 1 klep die te ruim stond...
Ik verdenk een verstopte injector, het is gebeurd na een keertje flink planken tot ruim boven de 220...Ik reed toen een dorp in en dacht, wat is dat tikje...ging niet meer weg... :cry: Dus ik denk dat door de verstopte injector het mengsel in 1 cilinder veel te arm is geweest en daardoor de boel wat te heet is geworden...erg vervelend, ik hoop dat het je nokkenassen zijn (ligt meer voor de hand trouwens).

jan bert

do feb 17, 2005 21:15

ik heb de auto net even laten lopen. weer die ratel.... maar nu denk ik bijna zeker te weten :?
dat de distributieriem tegen die plastic kap aan slaat die erom heen zit............
kan dit kloppen?? en wat heeft dit met de temp. te maken??? 3 minuten lopen en het was weer weg!!!

(de sound van de uitlaat maakte mijn lange zware dag weer goed)

Freek
Member
Member

vr feb 18, 2005 07:48

De distributieriem kan het eigenlijk niet zijn. Als je zoveel ruimte hebt dat ie tegen de kappen kan komen dan was ie allang van tijd versprongen bij het starten. Ik denk eerder aan klepbedieningsmechanisme. Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
'58 Chevrolet Apache 3200
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

'81 Mercedes Benz W126 380SE

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Terug naar “Algemene Technische vragen”