Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

zo strak mogelijk op de weg

di feb 15, 2005 00:57

wat valt er allemaal te doen om ervoor te zorgen dat je bak zo strak mogelijk op de weg blijft en zo weinig mogelijk uitbreekt of spint met hoge snelheden.

kwa kosten wil ik het graag zo laag mogelijk houden. wat kleine aanpassingen wil ik wel te lijf gaan. laten we zeggen 250 euro (excl banden).

ik heb geen veerpootbrug trouwens. is dat positief?

is er trouwens enig voordeel bij het weghalen van je reserve band en krik, behalve minder zwaartekracht? dragen die extra kilo's niet bij aan een betere wegligging min of meer?

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: zo strak mogelijk op de weg

di feb 15, 2005 08:34

Veerpootbrug heeft weinig tot geen effect omdat de 33 standaard een schutbord heeft tussen motorruimte en ruimte waar de accu zit. Ziet er wel leuk uit maar dat is het dan ook.

Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld de stabilisatorstang van een 16V monteren. Daardoor helt je 33 minder over in de bochten en heeft het binnenste wiel meer grip.

Verder helpen goede verlagingsveren en dito dempers ook om het overhellen tegen te gaan en geven een strakker weggedrag. Maar dan moet je wel goede veren hebben, niet voor de goedkoopste zooi gaan, die zakken na een tijdje door en scheef, dat wil je niet. Als je verlagingsveren hebt zou ik ook andere dempers monteren. Gele Koni dempers zijn het beste maar wel prijzig.

Goede banden doen ook erg veel qua grip maar dat gaf je zelf al aan.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: zo strak mogelijk op de weg

di feb 15, 2005 20:58

Veerpootbrug (ong. 60 euro) heeft wel degelijk zin, is mijn eigen ervaring.
dat schutbord wat bij de accu zit is niet zaligmakend. (is gewoon dun plaatwerk)
je veerpoten kunnen t.o.v. elkaar in het plaatwerk enigzins torderen en met een veerpootbrug houd je dit tegen.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: zo strak mogelijk op de weg

di feb 15, 2005 21:00

De meningen lopen er nogal over uiteen. Feit is wel dat je z'on brug op marktplaats regelmatig ziet voorbijkomen voor rond de 40 euro... je kunt je er dus geen buil aan vallen om het eens te proberen.

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 01:43

weer wat bijgeleerd :D

zeg, wat voor banden raden jullie me aan?

ik kan nu even niet zeggen welke banden ik er nu op heb zitten, maar ik zal dat morgen even nakijken.

hier heb ik al wel 2 foto's alvast (toevallig vorige week gemaakt). misschien dat jullie kenners gelijk zien welke dit precies zijn (iig toyo's...goeie :?: ), maar goed ik ben bereid te betalen voor de wat betere banden. die er nu opzaten hebben geloof ik 60 euro per stuk gekost.

foto van voor:
Afbeelding
foto van achter:
Afbeelding

duidelijk is dat voor ver versleten is, en dat achter nog wel even mee kan. maar zal ik alle 4 vervangen of alleen de voorste 2? ik wil geen onnodig geld uitgeven, dat doe ik al te veel :P

(let niet op het zand, de dag erna ben ik door de wasstraat gereden :p )

wat is trouwens gevaarlijker: voorbanden met weinig profiel, en achterbanden met veel profiel (zoals mij) of andersom? ik denk dat als ik mocht kiezen in een bocht met aquaplanning toch liever achter uitbreek

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 01:56

Als je stevig remt duikt de auto voorover: je hebt dan dus weinig druk op de achterwielen en daarom blokkeren ze makkelijker, zeker als het profiel onvoldoende is. Daarom dus het beste profiel achter monteren.

Jorix

Re: RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 02:30

Als je stevig remt duikt de auto voorover: je hebt dan dus weinig druk op de achterwielen en daarom blokkeren ze makkelijker, zeker als het profiel onvoldoende is. Daarom dus het beste profiel achter monteren.
Heb je daar niet juist een remkrachtverdeler voor? Die gooit (mechanisch) bij een naar voren verschuivend gewicht de remdruk (lees: vloeistof) meer naar voren dan naar achteren.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 07:55

Zeker aangezien de 33 trommels achter heeft dus dara niet zo snel blokkeerd zou ik zeggen vóór met meer profiel te rijden. De voorwielen moeten zowel het sturen als het accelereren verwerken bij een voorwielaangedreven auto als de 33 dus daar wil je zoveel mogelijk grip dus meer profiel.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 13:16

In het kader van de veiligheid moet je altijd het beste profiel achter zetten. Als een auto achter grip verliest is dat moeilijker te corrigeren dan dat de voorkant wegglijdt.

Voor maximale prestaties ben ik het met Reijnaje eens, dan moeten de voorbanden het meeste doen dus het beste zijn.

Ik zie dat je nu Toyo Proxes T1-s hebt. Daar heb ik zelf geen ervaring mee maar veel mensen zijn tevreden over de prestaties en over de prijs/ kwaliteit verhouding.

Ik heb zelf altijd Bridgestone Potenza RE720. Ben daar wel tevreden over, alleen de grip bij nat is niet optimaal naar mijn idee.

Verder kun je nog denken aan Pirelli P5000 Drago of Michelin Pilot Exalto/ Pilot Sport.

Ca. 70 euro all in per band moet wel kunnen als je even rondbelt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Jorix

Re: RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 13:45

...Ca. 70 euro all in per band moet wel kunnen als je even rondbelt.
Voor dat geld zou ik je toch aanraden om meteen 4 nieuwe sloffen te kopen. Dat is natuurlijk het veiligst ;)

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 15:54

idd beste banden altijd achter..

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 19:03

dan koop ik weer diezelfde toyo's en vervang ik de voorste. de achterste wacht ik nog even mee, die kunnen nog wel een tijdje door.

hoe meet ik de profieldiepte?

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: zo strak mogelijk op de weg

wo feb 16, 2005 19:05

een verpootbrug gaat het spinnen van de binnenste band tegen? is het de moeite waard die aan te schaffen? zoja, alleen aan de voorkant van de auto?

Terug naar “Algemene Technische vragen”