Ik heb mijn '95-er 145 1.6 boxer vorig weekend naar een (officiele Alfa Romeo)garage gebracht voor een kleine beurt en apk. Uiteindelijk bleken de remleidingen een afkeurpunt te zijn voor de apk. Daarover belde de monteur me keurig en vertelde dat dit aan werktijd circa 2 1/2 tot 3 uur zou duren om te vervangen. Uiteindelijk besloten om te laten doen. Toen ik de auto ophaalde was de pedaalslag van de rem enorm (reactie pas indien het pedaal op de bodem staat) en werd er gezegd, kom later maar terug, de monteur is er momenteel niet, waarschijnlijk is er niet goed ontlucht. Op zich tot daar aan toe, kan gebeuren.
Thuisgekomen trof ik echter de rekening aan totaal werktijd in de werkplaats 8 1/2 uur (voor vervangen remleidingen en een aantal kleine zaken als 2 lampjes, batterij en wisserbladen verwisselen en verversen/aanvullen koelvloeistof, ruitewisservloeistof), ook stond er op de rekening bij reparatie remleidingen "Nastellen en beproeven op de weg". Gezien de enorme slag in het rempedaal betwijfel ik ten zeerste of er wel een proefrit op de weg is gemaakt, die enorme slag hadden ze direct moeten voelen dan. Daarnaast lijkt het aantal in rekening gebrachte uren mij (in ieder geval gezien de telefonische quote) me aanzienlijk te hoog en vraag ik me af of ik hier genaaid wordt. Ik moet verder overigens zeggen dat ik goede ervaringen heb met deze garage waar ik de auto al jaren heenbreng maar iets quoten op 2 1/2 a 3 uur en een paar kleine werkzaamheden zeg max 1 1/2 uur en vervolgens het dubbele in rekening brengen zonder er iets over te zeggen, staat me ernstig tegen.
Wie weet wat de richttijden zijn voor het vervangen van alle remleidingen op een 1995 Alfa 145 1.6?
Ik hoor het graag even - alvast bedankt.
Hartelijke groet,
Jorn