Marrie

Koelvloeistof en motorolie

di jul 04, 2006 11:20

Ik heb even een makkelijk vraagje voor jullie (dat hoop ik tenminste). Ik heb sinds kort een alfa 147 1.9 jtd dist. en tot nu toe tevreden!

Maar ik heb gemerkt dat het erg snel gaat met de koelvloeistof en ik heb geen idee welk merk koelvloeistof je moet gebruiken. Hetzelfde geldt voor de motorolie. Nu heb ik beide bij Halfords gehaald, maar in het instructieboekje stond iets heel anders. Kan iemand mij hierin advies geven?

Alvast bedankt voor jullie hulp....

Doix

RE: Koelvloeistof en motorolie

di jul 04, 2006 12:22

Voor olie verwijs ik altijd naar deze link: http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

De man kan het beter vertellen dan ik. Het enige wat ik uit mijn handleiding haal is de viscositeit, zoals 5W30 of 15W40 en de SAE codes (zie tekst en uitleg op bovenstaande link). Kwaliteit olie is in principe niet merkgebonden.

Wat betreft koelvloeistof kan ik je niet helpen, ik haal altijd maar gewoon bij de dealer want dat is lekker dichtbij. Let alleen wel op wat je er in gooit, want naast kant-en-klare vloeistof heb je ook concentraten en als je hiermee het systeem blijft bijvullen wordt de vloeistof te dik met alle gevolgen van dien. Ben je er overigens achter waarom de auto veel vloeistof verbruikt? Is het de hitte op dit moment en verliest hij het via het overdrukventiel in de vuldop? Of is er ergens een lek? Afgelopen zomer had ik het namelijk ook dat ik steeds een beetje kon bijvullen en later ontdekte ik dat de radiator een lekje had dat langzamerhand groter werd......

Greetz en succes,

Aad

Martinos
Full Member
Full Member

di jul 04, 2006 12:27

In een 1.9jtd gooi ik altijd Selenia 10W40 vol synthetische olie. Een ander merk mag natuurlijk ook.
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat er nu in zit. Is de auto dealer onderhouden? Dan mag je er bijna vanuit gaan dat er selenia 10w40 in zit.

De koelvloeistof; Paraflu. Merk maakt niet zo heel veel uit, zolang het niet van het merk "goedkopie" is :wink:
Ik gebruik zelf altijd het liefste iets betere merken die vaak iets duurder zijn...maar wel betere kwaliteit.
Vraag dus even naar paraflu, deze is er in 2 kleuren rood/roze en groen/blauw . kijk even in je tankje welke kleur er nu in zit, beste is met de zelfde kleur bij te vullen (volgens mij maakt het niet zo heel veel uit, maar heb van andere mensen wel eens gehoord dat je ze niet zomaar mag/kan mengen)

vraag blijft...waarom verliest ie de koelvloeistof??? lekkage?
succes!
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

di jul 04, 2006 18:59

Het is wel een vraagje met mogelijke dieper gaande oorzaken. Normaal hoor je natuurlijk geen koelvloeistof bij te vullen. Dit duid of op een lekkage zoals al opgemerkt. Of een koppakking die een lekkage heeft.

Overigens Olie verbruik hoort uiteraard ook niet, maar na lange levensduur van een moter zijn de cylinder gaten wat uitgehold en begint een motor langs de zuigers olie te lekken en verbranden.

Maar rijd de motor een keer warm en bekijk het koelsysteem eerst maar eens na op mogelijke lekkage's. Deze zullen bij een warme moter (en dus warme koelvloeistof) makkelijk zichtbaar kunnen zijn.

m.v.g.

Leo Veloce
Full Member
Full Member

di jul 04, 2006 19:56

...Selenia 10W40 vol synthetische olie.
...zonder betweterig te willen zijn, ik ben namelijk verre van een olio-expert, maar is 10W40 geen half-syntheet? Ik zou wel de Selenia, zoals al door voorgaande posters geadviseerd, als dat er voorheen ook in is gegaan blijven gebruiken en de Halfords hiervoor voorbij rijden.

Zoals al door anderen geadviseerd, eerst eens goed nagaan waarom er koelvloeistof verbruikt wordt. Dit mag echt niet, het is een gesloten systeem. Behalve bij uitzonderlijk hoge belasting: dan zal het overdrukventiel in de reservoirdop het teveel aan druk aflaten voordat er schade optreedt (slang, pakking of radiateur die springt). In dat geval zal je inderdaad weer moeten bijvullen.

Voordat je wellicht schade oploopt, zou ik het systeem eerst (laten) afpersen. Dit hoeft als je het uitbesteed niet veel geld te kosten, het is nauwelijks werk. Door het af te persen, simuleer je een (over)druk situatie en worden kleine lekkages welke vaak verdampen, toch zichtbaar. Mits het naar buiten toe lekt natuurlijk, want hangt niet een en ander samen met het olieverbruik?

Sterkte, Leo

Terug naar “Algemene Technische vragen”