Pagina 1 van 2
Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwielen?
Geplaatst: ma jul 03, 2006 13:12
door ex0dus
Hij trilt vanaf zo'n 130 km/h (ok zo hard mag je niet, maar toch), nou bel ik Profile Dassen (schijnt dus een erg goede te zijn), maar die man zegt dus dat mijn achterwielen dan gebalanceerd moetren worden, terwijl ik toch echt dacht dat het de voorwielen zouden moeten zijn (het stuur trilt, niet de stoel). 4 wielen balanceren kost 63 euro ofzoiets, behoorlijk pricy dus... Dus... Voor of achterwielen (om mee te beginnen). Het stuur staat recht en de auto trekt niet (tenminste niet zo dat als je het stuur loslaat dat je gelijk in de sloot ligt).
RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: ma jul 03, 2006 13:27
door Floor
Toch kan de beste man van Profile wel gelijk hebben. Alleen lijkt 63 Euro me een hoog bedrag voor balanceren van 4 wielen.
RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: ma jul 03, 2006 13:28
door ex0dus
Toch is dat wat hij zei... 2 wielen 31 euro dacht ik, en 4 64 euro dus. Ik weet dat hun doen balanceren aan de as, en het wiel los van de as... Los van de as is goedkoper geloof ik.
RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: ma jul 03, 2006 14:22
door Andretti Molletti
Simpel, die man stelt die diagnose, dus jij doet wat hij zegt... 31 euro... is het dan niet weg is het zijn probleem!!!
wel goed afspreken van te voren
geweldig, trillingsdiagnose per telefoon
je hebt bij 65 km/u waarschijnlijk ook een lichtere trilling???
RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: ma jul 03, 2006 14:39
door ex0dus
Volgens mij niet, bij 120 ook niet echt (ook niet heel erg) bij 140 begint het wat erger te worden... Mjah ik vind 62 euro wel veel geld voor, volgens mij moet dat goedkoper kunnen. Het is ook gaar natuurlijk dat ik (nog) geen grote beurt laat doen, maar wel voor 62 euro de wielen zou laten balanceren... Dacht dat 7,50 per wiel een meer gangbare prijs was eigenlijk... Hij zei trouwens wel dat ik niks hoef te betalen als de achterwielen niet gebalanceerd hoeven worden, maar ja, ze moeten altijd wel iets gebalanceerd worden natuurlijk, dus daar heb ik niks aan.

RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: ma jul 03, 2006 14:57
door bert
De opmerking van Andretti is ironisch. Jij bent ervan overtuigd dat het onbalans hiermee is verholpen?
Re: RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achter
Geplaatst: ma jul 03, 2006 16:04
door Rees-Cees
Toch is dat wat hij zei... 2 wielen 31 euro dacht ik, en 4 64 euro dus. Ik weet dat hun doen balanceren aan de as, en het wiel los van de as... Los van de as is goedkoper geloof ik.
Los lijkt me meer werk??? Wielen er af en er weer opzetten. (los is trouwens nauwkeuriger).
Re: RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achter
Geplaatst: ma jul 03, 2006 17:08
door Bok
Toch is dat wat hij zei... 2 wielen 31 euro dacht ik, en 4 64 euro dus. Ik weet dat hun doen balanceren aan de as, en het wiel los van de as... Los van de as is goedkoper geloof ik.
Los lijkt me meer werk??? Wielen er af en er weer opzetten. (los is trouwens nauwkeuriger).
Los kan wel nauwkeuriger zijn, maar balanceren op het voertuig kan wel het beste middel zijn. Vooral als een trilling er niet goed uit te krijgen is, kan het wiel beter op de auto gebalanceerd worden. De balansmeting wordt dan op veel hogere snelheid gedaan.
Cor.
Re: RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achter
Geplaatst: ma jul 03, 2006 17:16
door Rees-Cees
Los kan wel nauwkeuriger zijn, maar balanceren op het voertuig kan wel het beste middel zijn. Vooral als een trilling er niet goed uit te krijgen is, kan het wiel beter op de auto gebalanceerd worden. De balansmeting wordt dan op veel hogere snelheid gedaan.
Cor.
Das de methode om slechte banden of met kromme velgen de boel te verdoezelen.
Statisch balanceren met zand op het balanceermasjien das je van het tegenwoordig! zo nieuw dat Tip Top het nog niet eens op de site heeft staan (ze gaan het wel leveren

).
RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: ma jul 03, 2006 17:33
door @lfa@lgra
Ff los van alle discussies/waardeoordelen.
Feit is wel dat onbalans/hoogteslag in de voorwiel zich meestal rond de 80 km/h openbaart en dat onbalans/hoogteslag in de achterwielen meestal rond de 130-140 zit.
En idd RC. Die "zandzakkies" gaan weer terugkomen. ( Werd tot voor kort vrijwel alleen nog maar bij vrachtauto's gedaan)
RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: ma jul 03, 2006 17:38
door ex0dus
Hmmm, ik had trouwens het idee dat het meer is gaan trillen sinds dat ik mijn voorwielen een keer los heb gehaald... Toch zitten ze wel stevig vast. Beeld ik me dat nou maar in, of zou er toch iets geks gebeurd zijn?
RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: ma jul 03, 2006 18:08
door Andretti Molletti
Balanceren aan de auto is FINISH balancing. Dus je moet eerst je wiel balanceren los.. en dan evt onbalans in de overige delen weg balanceren.
Je ziet het als je je wiel niet exact terugzet zoals i zat dan heb je onbalans.. waardeloos dus..
Je kan het beste onbalans in de auto, dus rem/aandrijving etc.. los van het wiel oplossen. Zo kun je een willekeurig wiel weer terug zetten als het maar goed gebalanceerd is.
Aan de autobalanceren is feitenlijk een gevolg bestrijden en niet de oorzaak oplossen...
Re: RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achter
Geplaatst: ma jul 03, 2006 19:17
door Rees-Cees
Aan de autobalanceren is feitenlijk een gevolg bestrijden en niet de oorzaak oplossen...
psies.
Daarbij komt dat er ook nog eens heel veel B producten van A merken op de (
www.bandenmarkt) zijn die voor hele rare effecten kunnen zorgen.
Bijvoorbeeld een auto die eerst naar links trekt bij het omwissellen van de banden van links naar rechts ineens naar rechts gaat trekken.
Op de meeste banden staat waar en wanneer ze gemaakt zijn

zo kan een Michelin of Goodyear best wel eens uit het oostblok uit de laatste mal komen.
Ik ken legio voorbeelden van mensen die "goedkoop" banden hebben gekocht en later met de shit bij de erkende bandenspecialist terecht komen.
Tip: Een goede bandenspecialist is lid van de VACO
Re: RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achter
Geplaatst: ma jul 03, 2006 19:18
door KAS
Hmmm, ik had trouwens het idee dat het meer is gaan trillen sinds dat ik mijn voorwielen een keer los heb gehaald... Toch zitten ze wel stevig vast. Beeld ik me dat nou maar in, of zou er toch iets geks gebeurd zijn?
Zit er geen modder in de velgen? Breuk in 1 van de banden?` Loodje ` eraf? Trillingen boven de 120 zit idd meestal in de achterbanden.
63 euro is wel een hoop geld overigens. 139 gulden voor 4 wielen balanceren, tjeemig de pemig.

RE: Snelle vraag, bij 130+ km/h trilling, voor of achterwiel
Geplaatst: wo jul 12, 2006 21:44
door ex0dus
Heb alle wielen laten balanceren (alleen de wielen), en nu trilt ie nog veel erger als eerst... Dus ben bang dat ik dan toch met de wielen op de auto de zaak moet laten balanceren, en ik hoop maar heel erg dat ze daar morgen nog tijd voor hebben, aangezien ik vrijdagmorgen naar Duitsland vetrek, nu trilt ie alle kanten op.
