Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Thermostaat 75 v6

za jul 01, 2006 16:57

Aangezien volgens de meter mijn 75QV(2.5V6) niet altijd goed en snel op temperatuur kwam, dacht ik aan een defecte thermostaat. Vervolgens koude motor gestart en laten opwarmen en ondertussen de bovenste radiateurslang gevoeld. Deze warmde inderdaad direct langzaam op, conclusie: thermostaat defect.

Nu heb ik een nieuwe besteld, maar deze blijkt net te passen. Verschil zit hem in de positie van de 3 bevestigingsgaten en de positie van de (ontluchtings?)nippel. Leverancier beweert dat deze zou moeten passen op alle V6en (inclusief GTV6). Een andere leverancier schreef mij dezelfde niet passende thermostaat voor.

Heb ik nou een rare thermostaat? Weet iemand of er verschil is tussen 2.5 en 3.0 V6 thermostaten?

Dacht even snel een thermostaatje te wisselen, breken ook nog 2 van de 3 M7 :? bevestigingsboutjes af :cry:. Dat wordt uitboren en dan maar eens kijken of daar M7 helicoils voor te vinden zijn. De thermostaat zat overigens wel gewoon dicht toen ik hem eruit haalde :? .

Verder: zitten er nog aftappluggen op het blok voor de koelvloeistof? Met alleen de onderste radiateurslang krijg ik niet alle vloeistof eruit (waterpomp blijft vol staan).

Nog even wat fotootjes:
Afbeelding
Afbeelding
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Thermostaat 75 v6

za jul 01, 2006 22:53

Op de waterpomp en op het thermostaathuis zitten beiden ontluchtingsboutjes,als je die open draait loopt het systeem toch wel verder leeg.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Thermostaat 75 v6

ma jul 03, 2006 00:31

a) Jiij hebt dus de thermostaat van een 164 of zo, die buigt idd de andere kant op (logisch in dat geval, want radiateur zit voor en niet achter :wink: )
Ik herinner dat van jaren terug al. Die jij dus wel moet hebben is volgens mij alleen van de leverancier/ fabrikant te bestellen als wat er op je oude thermostaat staat! :o
b) Er zit een aftapplug aan de linkerkant van het blok (bestuurderskant dus) onder het spruitstuk, richting de achterkant van het blok zeg maar. Eigenlijk op de zelfde plaats als bij 4cyl nord.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: Thermostaat 75 v6

ma jul 03, 2006 08:01

b) Er zit een aftapplug aan de linkerkant van het blok (bestuurderskant dus) onder het spruitstuk, richting de achterkant van het blok zeg maar. Eigenlijk op de zelfde plaats als bij 4cyl nord.

Nooit geweten dat die V6 blokken ook een aftapplug hebben.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Thermostaat 75 v6

ma jul 03, 2006 09:35

Als je de verkeerd bestelde/ontvangen thermostaat niet meer kan retourneren, kun je het thermostaatje zelf in het huis wisselen met je oude huis. Door het brugstuk met een waterpomptang een paar millimeter naar binnen te duwen en hem daarna tussen de peilers uit te draaien. Wel enige voorzichtigheid geboden. Als je oude thermostaat sowieso einde oefening is, probeer die dan eerst uit zijn huis te verwijderen.

Overigens heb ik zelf na jaren geen enkele problemen ook vaak ergernis gehad met de thermostaat. Ik heb zitten proberen tussen meerdere originelen, 2e-montage, Behru, Wahler, etc. maar toch nooit meer voor elkaar gekregen dat de 83gr. strak vast bleef staan, berg op of af. Sinds een tijdje is het zelfs zo dat hij bij koude start eerst doorfietst naar de 100gr. om vervolgens terug te vallen naar onder de 80gr. en dan pas stabiliseert rond de 83gr. Het stelt mij nog steeds voor raadsels en ben inmiddels gestopt met het vervangen van die bepaald niet goedkope thermostaatjes. In elk geval hoop ik dat jij meer succes hebt na vervanging. Je oude thermostaathuis is gelijk aan die van een GTV (opent/sluit bij 83gr. volgens het ingeslagen stempel). Of er warmere of koudere exemplaren voor bepaalde landen leverbaar zijn, weet ik niet.

Groet, Leo

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Thermostaat 75 v6

ma jul 03, 2006 23:11

Bedankt voor de tips! Helaas nog geen tijd gehad om verder te gaan. Binnenkort eerst maar eens de afgebroken bouten uitboren.
Het lijk me in ieder geval het proberen waard om de nieuwe thermostaat over te zetten in mijn oude huis.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Thermostaat 75 v6

ma jul 03, 2006 23:39

Er schijnt een verschil te zijn tussen 2.5QV en 3.0 thermostaten. PB eens naar Quadri75, die weet er het fijne van (althans, hij wist me te vertellen dat ze anders zijn).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

Re: RE: Thermostaat 75 v6

di jul 04, 2006 08:18

Sinds een tijdje is het zelfs zo dat hij bij koude start eerst doorfietst naar de 100gr. om vervolgens terug te vallen naar onder de 80gr. en dan pas stabiliseert rond de 83gr.
Doen mijn GTV6 en 75V6 ook, weliswaar niet naar 100 graden, maar goed, dat zal waarschijnlijk wel aan het metertje liggen. Bij mij vallen ze bij ca. 95 graden naar beneden en blijven dan strak staan op 80 graden (GTV6) of zijn met 180km/h en dikke 30 graden buitentemperatuur ook wel richting 90 de duwen (75).
Alfa romeo: The art of the machine!

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: Thermostaat 75 v6

di jul 04, 2006 08:26

Ik had ook de verkeerde behuizing. Heb toen de thermostaat van het nieuwe huis naar het ouwe huis gezet en dat werkte prima. :) Het is volgens mij een originele Alfa thermostaat, en die werkt in elk geval prima.

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Thermostaat 75 v6

vr jul 14, 2006 20:31

Zo, het klusje is weer geklaard. Het overzetten van een nieuwe thermostaat in mijn oude huis kon helaas niet (paste niet). Uiteindelijk een originele thermostaat (met huis) besteld en deze past gelukkig wel. Hier blijkt echter geen ontluchtingsbout in te zitten (gat zit dicht en er zit geen draad in). Volgens de leverancier is dit het officiële vervangingsonderdeel en is het exacte model dat er op hoort niet meer leverbaar :shock: .

Eén M7 draad in mijn thermostaat onderhuis was niet meer te redden (afgebroken bout), hier heb ik een M8 in getapt en een speciale bout op de draaibank gefröbelt.
Na vullen en ontluchten een proefit gemaakt en de temperatuur blijft weer keurig constant :D .
Op naar de volgende klus.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
Dickamerica
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 843
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:51
Locatie: Westcoast
Contacteer: Website

RE: Thermostaat 75 v6

zo jul 16, 2006 11:46

Zeker bij Tuynder gekocht? :wink:

Dat zeggen ze,omdat ze al een poos niet meer a/d juiste thermostaat kunnen komen.

Deze zonder ontluchtingsbout is v/e TD;ik kreeg em vorige maand ook in mijn maag gesplitst&heb em teruggeven,ziet er niet uit vind ik :roll:

75 spul org. wordt nu moeilijk,zelfs de normale slijtdelen al :cry:
90 2.5 Qo grigio medio/pelle grigio 1987

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Thermostaat 75 v6

zo jul 16, 2006 12:29

Klopt bij Tuynder, maar ook in Brummen en Winterswijk kreeg ik hetzelfde antwoord :wink: .
Het huis is trouwens wel hetzelfde qua vorm als de originele. Misschien als ik nog eens zin heb maak ik er nog eens schroefdraad in voor de ontluchtingsschroef, dan klopt het weer helemaal. Blijft idd vreemd dat zo´n slijtagedeel al niet meer leverbaar is.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Terug naar “Algemene Technische vragen”