Ed[33]
Member
Member

Mistlampen bedrading 33 type 3

wo jun 28, 2006 22:31

Ik heb voor een prikje een gele mistlampenset gekocht voor m'n 33 type 3.
De meeste stekkers liggen al voorbedraad klaar, maar 1 aansluitinkje ben ik niet helemaal zeker van:
Afbeelding

Het is die rode draad, komt van relais pen 87b. Waarschijnlijk rechtstreeks naar de + ? of ... ?

In m'n vraagbaak staat niks over mistlampen voor :?:
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Mistlampen bedrading 33 type 3

wo jun 28, 2006 23:25

Naar de pluspool van jouw accu.
Heb je een laat type 33? (vanaf '93). Dan past de stekkerverbinding ook direct.

Ik heb het nooit officieel bevestigd gekregen, maar met de apk zou je geen gele mistlampen icm witte koplampen mogen hebben, hou dat in het oog.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Ed[33]
Member
Member

Re: RE: Mistlampen bedrading 33 type 3

do jun 29, 2006 08:01

Heb je een laat type 33? (vanaf '93). Dan past de stekkerverbinding ook direct.

Ik heb het nooit officieel bevestigd gekregen, maar met de apk zou je geen gele mistlampen icm witte koplampen mogen hebben, hou dat in het oog.
Heb je het nu over de Belgische of Nederlandse keuring? Want ik zie dat je van Belgie bent (en ik ook).

Rees-Cees

do jun 29, 2006 08:39

die kun je idd in dat kleine zwarte kastje links voor er bij schroeven (hoef je niet helemaal naar de accu :wink: )

Ed[33]
Member
Member

do jun 29, 2006 10:28

die kun je idd in dat kleine zwarte kastje links voor er bij schroeven (hoef je niet helemaal naar de accu :wink: )
Heehee dank je wel!
Van zulke tips krijg ik altijd een leuk gevoel.
Spaart me vast een hoop frustraties wanneer ik merkte dat dat kabeltje anders net niet tot de accu geraakte. Thanx :!:

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 29, 2006 10:37

Ach ja, klopt. Het is wel vestandig om hem achter die smeltzekering (dat metalen plaatje) te zetten.
Mar ik zie in jouw onderschrift dat je een 33 uit '92 hebt, volgens mij heb je dan niet die stekkeraansluiting voor die zwarte stekker, correct? (je hebt dan ook vierkante schakelaars voor bv de mistlichten in jouw dashboard). In dat geval heb je alleen het relaisblokje nodig om in de houder tegen het schutbord te schuiven.

En ik bedoelde de Nederlandse keuring (ik ben nog steeds een Nederlander...)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do jun 29, 2006 10:38

Mijn vorige 33 had witte komplampen en gele mistlampen en dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rees-Cees

do jun 29, 2006 11:23

Idd Sergio. Het is plug and play. de draden naar de mistlampen voorin liggen er al (blauw met zwarte draden). In je dash alleen de lege plaats (vierkant doppie er uit wippen) opvullen met een schakelaar, ook daar ligt de aansluiting als het goed is.

Succes

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do jun 29, 2006 12:59

Het lijkt allemaal simpel, alleen bij mij werken de mistlampen voor niet.

Zekering is heel en het relais heb ik een nieuw gehaald. Het volgende gebeurd:

-Zet ik de verlichting helemaal uit. Zet via een draadje 12V op de paarse draad bij het relais, dan hoor ik klik en de lampen branden.

-Zet ik de verlichting aan, dan werken ze niet. Nu staat er bovenin het topic een mooie foto, dus daar bazeer ik me nu even op.
-> op de rode draad staat zoals het hoort 12V
-> op de dunne blauw/witte draad staat 12V als ik het dimlicht aan heb. Staat het stadslicht aan dan staat er geen 12V op. Dit snap ik zowiezo even niet, want mistlampen voor zou je ook aan moeten kunnen hebben met stadslicht.
-> op de gele draad staat 12V
->op de dikke blauw/witte draad staat geen 12V, want anders zouden de mistlampen wel branden.
->op de paarse draad bij relais staat 12V constant, als de verlichting aan staat.
Echter meet ik spanning bij de paarse draad bij de schakelaar dan geeft die alleen 12V door als het knopje is ingedrukt. :?

Dit vond ik onlogisch, dus ik dacht dat daar ergens de fout zit. Maak ik de paarse draad los en zet ik daar gewoon weer 12V op dan branden de mistlampen niet. Wanneer de verlichting uit is werkt dat wel.

Of te wel ik snap er ff helemaal niks van.

Contactspray heb ik al geprobeerd, dat heeft niks geholpen. Kan iemand mij uitleggen waar spanning op de pootjes bij het relais moet staan, zodat de lampen wel aan branden dit zou me wellicht al een boel helpen.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Rees-Cees

do jun 29, 2006 14:20

Kan iemand mij uitleggen waar spanning op de pootjes bij het relais moet staan, zodat de lampen wel aan branden dit zou me wellicht al een boel helpen.

Rens
staat als het goed is op het relais een schema en anders staat het in de vraagbaak.

de paarse draad zal wel de aansturing zijn van het relais vanaf het dashboard. op de paarse draad komt dus via de lichtschakelaar stroom via de mistlampschakelaar naar het relais. blauw/wit en rood zijn respectivelijk de afvoer en de aanvoer voor de lampen (rood ws ook om het relais te bekrachtigen)
Kijk ook of de massa op het relais is aangesloten :wink:

Ed[33]
Member
Member

do jun 29, 2006 21:04

Kan iemand mij uitleggen waar spanning op de pootjes bij het relais moet staan, zodat de lampen wel aan branden dit zou me wellicht al een boel helpen.

Rens
staat als het goed is op het relais een schema en anders staat het in de vraagbaak.

de paarse draad zal wel de aansturing zijn van het relais vanaf het dashboard. op de paarse draad komt dus via de lichtschakelaar stroom via de mistlampschakelaar naar het relais. blauw/wit en rood zijn respectivelijk de afvoer en de aanvoer voor de lampen (rood ws ook om het relais te bekrachtigen)
Kijk ook of de massa op het relais is aangesloten :wink:
Na het even na te kijken staat het elektrisch schema van de mistlichten vooraan inderdaad in de vraagbaak, en wel bij de figuur van de mistlamp ACHTeraan. Uiteindelijk staan de voormistlichten op mijn Romeootje. Een pak mooier en stoerder dan zonder. Normaal was het installeren ervan inderdaad de kit in te pluggen in de reeds voorziene stekkers en voorbedrade kabels. Echter in mijn dolgedraaid enthousiasme had ik waarschijnlijk ergens een vonkje gemaakt. Hierdoor was de zekering van het rechterachterlicht (? hoe kan het ?) stukgegaan, waardoor de nieuwe schakelaar van de mistlichten vooraan heel raar reageerde en het relais dus niet werkte. Uiteindelijk probleem gevonden (dank je wel voorbijwandelende buurman), zekering vervangen en de voormistlichten werkten meteen. Met de tips in andere topics was het installeren een makkie. Leve de koopjes op eBay.
Mooi he.
Afbeelding

Ed[33]
Member
Member

do jun 29, 2006 21:16

Nu heb ik nog een ander vraagje: op elke mistlamp zit er een stelschroefje om waarschijnlijk de hoogte van de lichtstraal te regelen?
Is er een makkelijke manier om dit correct uit te regelen?

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 29, 2006 23:15

@[Ed]33: ik stel de hoogte gewoon voor een muur af, ga zelf door de knieen en kijk wanneer ikverblind word. Uiteraard moeten beide lampen even hoog gericht zijn.

@ Rens: ik heb eens enorm vage problemen met de mistlampen vooraan gehad. Het probleem was maar niet te traceren, iemand met kennis van electriciteit erbij gehaald en na veel doormeten bleek het relais het probleem te veroorzaken.
Ik snap het, met mijn kennis van electra, nog stgeds niet, maar het niet originele Alfa Romeo relais bleek niet te werken, het realis met het groene voetje dat bij de mistlampenset geleverd wordt werkte echter wel, en perfect! Ik (de 33) had symptomen als het controlelampje in de schakelaar dat lichtjes oplichtte en mistlampen die alleen icm met stadslicht werkten...
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Borry
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

vr jun 30, 2006 15:22

Ik heb het zelfde probleem als Rens, Ik heb alles aangespten, inclusief de relais en zekering en heb het schakelaartje ook. Maar de mistlampen beginnen met geen mogelijkheid te branden....vaag

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 30, 2006 23:31

Het relais! Haal eens een originele bij de dealer, kan je nooit de kop kosten en de kans is zeer groot dat dit het probleem oplost.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”