Pagina 1 van 1

Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 14:14
door Sergio
Bij mijn Sprint, met 33 16v onderstel, blijken de hoezen om de aandrijfas aan de wielzijde kapot te zijn. Voor mij een nieuw klusje, dus even een paar vragen:

Tips:
- hoe haal ik de aandrijfas los. Gewoon kwestie van borgmoer lossen en de as eruit trekken?
- met welk moment moet de moer weer vast?
- hoe maak ik die hoezen vast? Is er een speciale naam voor de klemmetjes waarmee ze vast zitten, of volstaan bv ook tie-wraps (hoe schrijf je dat eigenlijk:)??). Het moet een goede oplossing zijn, niet perse een goedkope
- nog meer tips?

RE: Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 16:10
door Mobster
Grote borgmoer aan wielzijde los, de 8 bouten aan de motor losdraaien, en dan de borgmoer van fuseekogel naar draagarm lossen (kun je moeilijk aan) Dan de fusee lostrekken door de draagarm naar beneden te trekken (met 2 pers.) zodat je de het wiel verder naar voor kan trekken en aandrijfas er kan uitschuiven.

Wel nieuwe borgmoeren gebruiken voor zowel aandrijfas als moer voor de fuseekogel.

Mer vervangen van de stofhoezen heb ik geen ervaring..

RE: Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 21:36
door KAS
Je moet de fuseekogel loshalen. Dan de stuurkogel. Daarna draai je de borgmoer van de as los. Voorzichtig tik ( met een rubber hamer ) je de as naar binnen zodat hij uit de naaf valt. Dan knip je de oude hoes erom weg. In de homokineet zit een borgveertje dat je met een tang of brede schroevendraaier open moet spreiden. Wel even een gezoek daar in het vet. Dan trek je de homokineet van de as af. Daarna plaats je een nieuwe hoes. Je maakt de homokineet goed schoon. Nieuw vet erin en voorzichtig terugtikken op de as. Dan doe je de rest van het vet in de hoes. Hoes op de homokineet plaatsen en vastzetten met de klembanden die erbij geleverd worden, evenals het vet. Dan bouw je de rest weer in omgekeerde volgorde in van het uitbouwen. Let wel, alles met beleid. Succes!

RE: Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 22:09
door Huib
Wat een onzin antwoorden over het loshalen van fuseekogels, dat is absoluut niet nodig.


- naafmoer los (dop 36). bij voorkeur met een slagmoersleutel want als het goed is zit hij met 470nm (oid) vast. met een stuk pijp over je ratel lukt ook wel maar is niet bevorderlijk voor je gereedschap

- 6 inbusbouten los bij de bak (let erop dat je bitje er goed inzit, anders draai je de bouten dol)

- dan trek je de as aan de bakzijde naar beneden en kun je hem van buitenaf zo uit het fusee tikken.

Als je het niet ziet zitten om de homokineet zelf open te maken kun je op elke sloop voor weining een asje halen, dat is wat minder werk. De homokineten zelf verslijten niet zo snel, dus als de hoezen goed zijn kun je weer een tijdje vooruit.

RE: Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 22:42
door KAS
Het is maar welke methode je voorkeur verdient. Ik doe het altijd op deze manier omdat de inbusbouten nog wel eens vast kunnen zitten waardoor je ze gemakkelijk rond kunt draaien. Ieder z`n eigen methode. En een as van de sloop halen is onnodig geld uitgeven. Over onzin gesproken.

RE: Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 22:51
door Alessandro
Wat mij hoogst verbaast, is wel dat niemand verteld dat die as meestal (mijn ervaring) zo muurvast in de fusee zit dat je 'm er nier uitgeslagen krijgt! :evil: Laat staan met tikken..... :wink:

RE: Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 22:57
door Graffiaturo
de enige aandrijfas die ik niet netjes uit het fusee getikt kreeg, was die van m'n sud, want die zat zwaar in de loctite.

aandrijfassen tik je er echt zo uit normaal gesproken

bovendien is een aandrijfasje van de sloop meestal goedkoper dan een verse hoes, en het is allemaal veel sneller werken

RE: Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 23:01
door Alessandro
Nou, toen ik de buitenste hoes moest vervangen ging er toch echt vanuit binnen op. De as ging buiten echt niet los! :blue_shocked:
Misschien dat jij meer geluk hebt? :? :-k :|

Re: RE: Aandrijfashoezen 33 vervangen

Geplaatst: ma feb 14, 2005 23:52
door Rees Cees
Wat een onzin antwoorden over het loshalen van fuseekogels, dat is absoluut niet nodig.


- naafmoer los (dop 36). bij voorkeur met een slagmoersleutel want als het goed is zit hij met 470nm (oid) vast. met een stuk pijp over je ratel lukt ook wel maar is niet bevorderlijk voor je gereedschap

- 6 inbusbouten los bij de bak (let erop dat je bitje er goed inzit, anders draai je de bouten dol)

- dan trek je de as aan de bakzijde naar beneden en kun je hem van buitenaf zo uit het fusee tikken.

Als je het niet ziet zitten om de homokineet zelf open te maken kun je op elke sloop voor weining een asje halen, dat is wat minder werk. De homokineten zelf verslijten niet zo snel, dus als de hoezen goed zijn kun je weer een tijdje vooruit.
Kijk, Huib heeft gelijk.
Als toevoeging nog, zet de borgmoer een nacht in de kruipolie en zorg dat het borgje goed terug geslagen is. De imbusbouten aan de bak eerst met een klein schroevendraaiertje leeg schrappen zodat de sleutel er goed in past (liefst niet met een luchttol los draaien anders heb je een griptang nodig)

Ik heb ze vaak (te vaak) zelf al los gemaakt.

Haal je een as van de sloop let er dan op dat je het goede type mee neemt (2 soorten)

Hoezen vervangen vanaf de bak zijde, homokineet uit elkaar halen en schuiven maar.