mzwarte
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Heerjansdam

Uitbreken achterkant

ma feb 14, 2005 08:27

Gisteren met mijn gt junior naar onderdelendag geweest, erg gezellig! Ik heb alleen het probleem met natweer dat de achterkant zonder moeite uitbreekt. Als ik 30 KM!!! door een rotonde rijd, dus eerst naar links en hierna naar rechts stuur begint de achterkant al uit te breken. Banden en schokdempers zijn goed, kan dit aan de rubbers liggen?? Wie kan mij op weg helpen??

ErwinV6

RE: Uitbreken achterkant

ma feb 14, 2005 09:53

Het probleem dat de achterkant uitbreekt????????????
Wat wil je nog meer? :jumping:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Uitbreken achterkant

ma feb 14, 2005 12:26

probleem???? \:D/

maar goed dit kan aan meer zaken liggen.
Als er nog een stabi achter gemonteerd zit>> weghalen, scheelt al een stuk.

Zit die er niet (meer) en het probleem (??) is er nog:

inderdaad eens rubbers van de draagarmen en de rubbers van de montage aan de T-bar controleren/vervangen. Ook kan het wellicht liggen aan slechte (kwaliteit) banden..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Uitbreken achterkant

ma feb 14, 2005 15:48

Idd Stabi verwijderen, maar die zal er wel niet opzitten als het van orgine een 1300 betreft :wink:

Banden, ja dat maakt natuurlijk wel wat uit, maar met nat en koud wegdek moet je geen wonderen verwachten. Hoort er gewoon bij. Ik zou zeggen: Geniet ervan of leer ermee omgaan. Tis gewoon de grap van een RWD.
Anders wat minder gas geven. Zelfs met 20 kun je op een natte weg wel rondjes draaiene, door gewoon ff gas te geven. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Uitbreken achterkant

ma feb 14, 2005 16:03

Mooi toch! Niks meer aan doen!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

Re: Uitbreken achterkant

ma feb 14, 2005 18:08

dus eerst naar links en hierna naar rechts stuur
En ik dacht zomaar dat het eerst naar rechts, dan naar links was...en daarna weer naar rechts... :driving:

Maarre...alle gekheid; het maakt nogal uit per band. Verder: Als het kouder is (<7 graden oid) dan werken zomerbanden gewoon minder goed. En de ene band is daar weer gevoeliger voor dan de andere.

Omgekeerd met winterbanden: Als het warmer wordt, dan werken ze minder goed, laatst nog gemerkt met de 75; ook lekker dwars, maar was me niet overkomen met de zomerbanden.

Het kan natuurlijk dat de rubbers van je achteras wat oud worden, waardoor je wat meer 'mee'-stuur effect krijgt (lees overstuur!).
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Uitbreken achterkant

ma feb 14, 2005 21:27

Kan het zijn dat de banden verouderd zijn? Dan wordt het rubber hard wat de matige grip verklaard aan de achterkant.De datum staat op de zijkant. DOT nr.

Ivar Volder

RE: Uitbreken achterkant

za feb 19, 2005 12:08

Begin maar eens met simpelweg je bandenspanning te controleren. Daarna volgt pas de rest.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Uitbreken achterkant

za feb 19, 2005 15:57

Ik mag toch aannemen dat hij dat al gecontroleerd heeft? Toch.....?

Gebruikersavatar
gjanssen
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 23:29
Locatie: Rijssen

RE: Uitbreken achterkant

za feb 19, 2005 21:17

Nu wil een junior toch al vlug uitbreken.
Ze wegen nauwelijks iets en hebben een niet al te grote benzinetank.

Met m'n 75 heb ik daar zoms ook 'last' van. 8)
Meestal alleen als het asvalt nat is....

Gebruikersavatar
DENNIS
Guru
Guru
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 02:05

RE: Uitbreken achterkant

zo feb 20, 2005 16:30

En daarom wil ik oowk weer een Alfa Romeo transaxle :lol:
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark



EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 156JTD - 159JTDm

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Uitbreken achterkant

zo feb 20, 2005 21:42

Een goed setje banden die grip geven scheelt al de de helft, met nieuwe rubbers e.d word de achterkant alleen maar harder en moeilijker. Dus of je hebt slechte banden of de achterkant is te hard afgesteld en daardoor "giftig" stabi weghalen oude discussie wellus-nietus. Vraag is wat je wil!? een tour Bertone die lekker rijdt of een "plank-ijzer" met Billsteins rondom heb je een +gemiddelde Bertone waarmee je ook op het circuit uit de voeten kan. wil je wat meer comfort en rust maar tog handling dan : voor billsteins en achter gele Koni's die "zacht" staan.

Maar begin eerst eens met goede banden. imo doen Michelin Pilot Exalto's het errug goed onder een Bertone maar die zijn duur, maar elk zelfde gripgevend alternatief zou al een wereld van verschil voor je zijn. En idd s'winters met zomerbanden rijden is een wereld van verschil.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Algemene Technische vragen”