Ik ben sinds ongeveer een maand de gelukkige eigenaar van een BERTONE 2,0 "blue hollandaise", bouwjaar 1973. Ik heb deze wagen van de tweede eigenaar tegen een schappelijke prijs kunnen kopen.
De wagen heeft dagelijks gereden tot 1989 en werd dan "gerestaureerd", ttz. de meest essentiële zaken werden opgefrist, vervangen en vernieuwd.
O.a. werd de wagen voorzien van een nieuw schitterend beige lederen interieur en 2 nieuwe voorschermen. Wat betreft de carrosserie en het interieur ben ik niet van plan voorlopig wijzigingen of verbeteringen te (laten) doen.
Maar... de wagen heeft de laatste 10 jaar stil gestaan en daar gaat nu juist mijn vraag over.
Wat moet er gedaan worden om een wagen die meer dan 10 jaar stl gestaan heeft terug rijdbaar te maken ? Zoals gezegd puur op gebied van mechanica, dat is voor het moment prioritair.
Ik heb nog nooit met een Bertone gereden en zou tegen de zomer deze wagen rijdbaar willen maken om af en toe bij goed weer eens buiten te komen. Kwestie van eens te proeven van de "bertone"feeling.
Met wat begin ik , wat laat ik als eerste reviseren, wat is het belangrijkste enz... ?
De motor zit niet vast , werd namelijk tien jaar geleden ingespoten met een speciaal produkt dat dit zou vermijden.
Zelf denk ik aan het laten reviseren van de remklauwen, vervangen van de remleidingen,
vervangen van alle vloeistoffen, bougies , batterij, banden enz...
Bestaat er eventueel ergens een web-site of lektuur met méér informatie hierover ?