Pagina 1 van 3

Ombouw Alfasud

Geplaatst: zo jun 18, 2006 12:26
door StefQV
Heb me verleden week een sudje aangekocht. :banana:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een zwarte 1.5 Ti QV "82. Nu zou ik deze willen voorzien van 33 16V veerpoten en remmerij.
De 1500cc motor wil ik vervangen door een 1700cc (geen 16V dus) met een 33 16V versnellingsbak er aan. Kan dit technisch en is dit gewoon een kwestie van netjes overbouwen? Moet je het remsysteem achter ook overzetten? Graag jullie welkome reacties a.u.b.
Greetz
Stef

RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: zo jun 18, 2006 12:44
door Adriano33
Waarom de bak van een 16v?
De 8v IE heeft precies dezelfde overbrenging.

Re: RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: zo jun 18, 2006 13:45
door StefQV
Waarom de bak van een 16v?
De 8v IE heeft precies dezelfde overbrenging.
Dacht dat die van een 16V sterker waren en andere overbrengingsverhoudingen hadden. :?
Bedoel je met 8v IE ook de 1500cc of enkel de 1700 IE?
Stef

RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: zo jun 18, 2006 13:48
door Adriano33
Ik bedoel idd de 1500 ie en de 1700 ie.

Ze hebben dezelfde overbrenging als de 16v.

Drive x front
N. gears x 5
Gear ratios: 1 x 3,143 : 1
2 x 1,864 : 1
3 x 1,323 : 1
4 x 1,027 : 1
5 x 0,854 : 1
R x 3,091 : 1
Final reduction ratio x 3,888 : 1

Re: Ombouw Alfasud

Geplaatst: zo jun 18, 2006 14:17
door Alessandro
Moet je het remsysteem achter ook overzetten? Graag jullie welkome reacties a.u.b.
Ja, i.v.m. de handrem!
Er zijn vast ook alternatieven, maar da's altijd meer werk en duurder lijkt mij. :wink:

p.s.: ziet er goed uit! :thumbs: =P~

RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: zo jun 18, 2006 14:37
door Michel
Makkelijkste manier is: vooraan 33 fusees monteren, kunnen je schijven aan het wiel. Achteraan dan wel 33 achteras (met trommels) vanwege de handrem.

Re: RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: zo jun 18, 2006 17:44
door StefQV
Makkelijkste manier is: vooraan 33 fusees monteren, kunnen je schijven aan het wiel. Achteraan dan wel 33 achteras (met trommels) vanwege de handrem.
Dus vooraan: enkel veerpoten + balk en stabilisator. Of ben ik verkeerd? Wat met de rempomp ( + rembekrachtiger)?

Re: Ombouw Alfasud

Geplaatst: zo jun 18, 2006 17:51
door StefQV
Moet je het remsysteem achter ook overzetten? Graag jullie welkome reacties a.u.b.
Ja, i.v.m. de handrem!
Er zijn vast ook alternatieven, maar da's altijd meer werk en duurder lijkt mij. :wink:

p.s.: ziet er goed uit! :thumbs: =P~
Ziet er goed uit maar heeft wel nieuwe verflaag nodig. Maar geen roestduivel te bespeuren op de gekende sud plekken.

RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: ma jun 19, 2006 19:56
door KAS
Mooi ding. Is het geen optie om hem origineel te houden?

Re: RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: di jun 20, 2006 13:44
door StefQV
Mooi ding. Is het geen optie om hem origineel te houden?
Kas, heb ik ook al aan gedacht want de carrosserie is echt in zeer goede staat. Interieur is kompleet.
Misschien alleen de motor van 1500cc naar 1700cc upgraden en een nieuwe verflaag erover. Ik weet eigenlijk niet hoeveel
sudjes (1.5 Ti QV) er in deze staat nog in omloop zijn? Enne, loont het de moeite om ze origineel te houden? :?
Grtz Stef

Re: RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: di jun 20, 2006 14:00
door Richard75
Mooi ding. Is het geen optie om hem origineel te houden?
Kas, heb ik ook al aan gedacht want de carrosserie is echt in zeer goede staat. Interieur is kompleet.
Misschien alleen de motor van 1500cc naar 1700cc upgraden en een nieuwe verflaag erover. Ik weet eigenlijk niet hoeveel
sudjes (1.5 Ti QV) er in deze staat nog in omloop zijn? Enne, loont het de moeite om ze origineel te houden? :?
Grtz Stef
Zou me eerder afvragen waar je prioriteiten liggen...
Een sudje is sowieso al een unieke (en leuke) auto opzich :!:
maar als je een rondje gaat rijden en je hebt de motorupgrade enz. achter de rug dan is dat ook een hele bevrediging voor jezelf en je hebt haar toch aangepast naar je eigen smaak :wink:

RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: di jun 20, 2006 14:01
door Richard75
heb ik al gezegd dat ik het een mooie auto vind :P

RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: di jun 20, 2006 14:08
door alfasud1972
Ik denk dat je een originele auto altijd weer wat makkelijker kwijt raakt mocht dat ooit nodig zijn. Verschil tussen een 1.7 en 1.5 105 PK motor is nou ook weer niet zo heel erg groot, zeker niet qua rijplezier. Ik vind zelf de 105 pk en 118 pk motoren te rauw en te zenuwachtig voor normaal dagelijks gebruik, een 1.7 op carbs lust ook nog eens een aardige slok benzine en bij nat weer heb je met een 1.7 weinig tractie. Een 95 pk Ti of Oro motor loopt en rijd veel mooier, maar goed dat is allemaal naar persoonlijke mening.

Re: RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: di jun 20, 2006 14:17
door StefQV
Ik denk dat je een originele auto altijd weer wat makkelijker kwijt raakt mocht dat ooit nodig zijn. Verschil tussen een 1.7 en 1.5 105 PK motor is nou ook weer niet zo heel erg groot, zeker niet qua rijplezier. Ik vind zelf de 105 pk en 118 pk motoren te rauw en te zenuwachtig voor normaal dagelijks gebruik, een 1.7 op carbs lust ook nog eens een aardige slok benzine en bij nat weer heb je met een 1.7 weinig tractie. Een 95 pk Ti of Oro motor loopt en rijd veel mooier, maar goed dat is persoonlijk.
Hier heb ik idd al andere/vele meningen over gehoord! Ik ga toch voor de 1.7 motor :P maar twijfel nog aan de 33 16V upgrade..
Stef

RE: Ombouw Alfasud

Geplaatst: di jun 20, 2006 14:27
door ikke
Inderdaad, hoe zit dat nou?, ik hoorde laatst weer dat een 1.7 8v op carbs sneller zou zijn als een 1.7 16v, omdat hij meer koppel onderin zou hebben :?
wel een top sud hoor, en waarom laat je de versnellingsbak niet zitten, en ga je behalve de motor alleen maar voor een remmen upgrade?, ik heb gehoord (bij 33 type 2) dat de 1.3S, en 1.5 TI bakken een stuk sneller zijn als de 1.7 bakken, maar ik weet niet als dat voor de sud hetzelfde is. :shock: