StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

Ombouw Alfasud

zo jun 18, 2006 12:26

Heb me verleden week een sudje aangekocht. :banana:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een zwarte 1.5 Ti QV "82. Nu zou ik deze willen voorzien van 33 16V veerpoten en remmerij.
De 1500cc motor wil ik vervangen door een 1700cc (geen 16V dus) met een 33 16V versnellingsbak er aan. Kan dit technisch en is dit gewoon een kwestie van netjes overbouwen? Moet je het remsysteem achter ook overzetten? Graag jullie welkome reacties a.u.b.
Greetz
Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: Ombouw Alfasud

zo jun 18, 2006 12:44

Waarom de bak van een 16v?
De 8v IE heeft precies dezelfde overbrenging.
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Ombouw Alfasud

zo jun 18, 2006 13:45

Waarom de bak van een 16v?
De 8v IE heeft precies dezelfde overbrenging.
Dacht dat die van een 16V sterker waren en andere overbrengingsverhoudingen hadden. :?
Bedoel je met 8v IE ook de 1500cc of enkel de 1700 IE?
Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: Ombouw Alfasud

zo jun 18, 2006 13:48

Ik bedoel idd de 1500 ie en de 1700 ie.

Ze hebben dezelfde overbrenging als de 16v.

Drive x front
N. gears x 5
Gear ratios: 1 x 3,143 : 1
2 x 1,864 : 1
3 x 1,323 : 1
4 x 1,027 : 1
5 x 0,854 : 1
R x 3,091 : 1
Final reduction ratio x 3,888 : 1
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Ombouw Alfasud

zo jun 18, 2006 14:17

Moet je het remsysteem achter ook overzetten? Graag jullie welkome reacties a.u.b.
Ja, i.v.m. de handrem!
Er zijn vast ook alternatieven, maar da's altijd meer werk en duurder lijkt mij. :wink:

p.s.: ziet er goed uit! :thumbs: =P~
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Ombouw Alfasud

zo jun 18, 2006 14:37

Makkelijkste manier is: vooraan 33 fusees monteren, kunnen je schijven aan het wiel. Achteraan dan wel 33 achteras (met trommels) vanwege de handrem.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Ombouw Alfasud

zo jun 18, 2006 17:44

Makkelijkste manier is: vooraan 33 fusees monteren, kunnen je schijven aan het wiel. Achteraan dan wel 33 achteras (met trommels) vanwege de handrem.
Dus vooraan: enkel veerpoten + balk en stabilisator. Of ben ik verkeerd? Wat met de rempomp ( + rembekrachtiger)?
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Ombouw Alfasud

zo jun 18, 2006 17:51

Moet je het remsysteem achter ook overzetten? Graag jullie welkome reacties a.u.b.
Ja, i.v.m. de handrem!
Er zijn vast ook alternatieven, maar da's altijd meer werk en duurder lijkt mij. :wink:

p.s.: ziet er goed uit! :thumbs: =P~
Ziet er goed uit maar heeft wel nieuwe verflaag nodig. Maar geen roestduivel te bespeuren op de gekende sud plekken.
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Ombouw Alfasud

ma jun 19, 2006 19:56

Mooi ding. Is het geen optie om hem origineel te houden?

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 13:44

Mooi ding. Is het geen optie om hem origineel te houden?
Kas, heb ik ook al aan gedacht want de carrosserie is echt in zeer goede staat. Interieur is kompleet.
Misschien alleen de motor van 1500cc naar 1700cc upgraden en een nieuwe verflaag erover. Ik weet eigenlijk niet hoeveel
sudjes (1.5 Ti QV) er in deze staat nog in omloop zijn? Enne, loont het de moeite om ze origineel te houden? :?
Grtz Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 14:00

Mooi ding. Is het geen optie om hem origineel te houden?
Kas, heb ik ook al aan gedacht want de carrosserie is echt in zeer goede staat. Interieur is kompleet.
Misschien alleen de motor van 1500cc naar 1700cc upgraden en een nieuwe verflaag erover. Ik weet eigenlijk niet hoeveel
sudjes (1.5 Ti QV) er in deze staat nog in omloop zijn? Enne, loont het de moeite om ze origineel te houden? :?
Grtz Stef
Zou me eerder afvragen waar je prioriteiten liggen...
Een sudje is sowieso al een unieke (en leuke) auto opzich :!:
maar als je een rondje gaat rijden en je hebt de motorupgrade enz. achter de rug dan is dat ook een hele bevrediging voor jezelf en je hebt haar toch aangepast naar je eigen smaak :wink:

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 14:01

heb ik al gezegd dat ik het een mooie auto vind :P

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 14:08

Ik denk dat je een originele auto altijd weer wat makkelijker kwijt raakt mocht dat ooit nodig zijn. Verschil tussen een 1.7 en 1.5 105 PK motor is nou ook weer niet zo heel erg groot, zeker niet qua rijplezier. Ik vind zelf de 105 pk en 118 pk motoren te rauw en te zenuwachtig voor normaal dagelijks gebruik, een 1.7 op carbs lust ook nog eens een aardige slok benzine en bij nat weer heb je met een 1.7 weinig tractie. Een 95 pk Ti of Oro motor loopt en rijd veel mooier, maar goed dat is allemaal naar persoonlijke mening.

StefQV
Member
Member
Berichten: 130
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 14:17

Ik denk dat je een originele auto altijd weer wat makkelijker kwijt raakt mocht dat ooit nodig zijn. Verschil tussen een 1.7 en 1.5 105 PK motor is nou ook weer niet zo heel erg groot, zeker niet qua rijplezier. Ik vind zelf de 105 pk en 118 pk motoren te rauw en te zenuwachtig voor normaal dagelijks gebruik, een 1.7 op carbs lust ook nog eens een aardige slok benzine en bij nat weer heb je met een 1.7 weinig tractie. Een 95 pk Ti of Oro motor loopt en rijd veel mooier, maar goed dat is persoonlijk.
Hier heb ik idd al andere/vele meningen over gehoord! Ik ga toch voor de 1.7 motor :P maar twijfel nog aan de 33 16V upgrade..
Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Ombouw Alfasud

di jun 20, 2006 14:27

Inderdaad, hoe zit dat nou?, ik hoorde laatst weer dat een 1.7 8v op carbs sneller zou zijn als een 1.7 16v, omdat hij meer koppel onderin zou hebben :?
wel een top sud hoor, en waarom laat je de versnellingsbak niet zitten, en ga je behalve de motor alleen maar voor een remmen upgrade?, ik heb gehoord (bij 33 type 2) dat de 1.3S, en 1.5 TI bakken een stuk sneller zijn als de 1.7 bakken, maar ik weet niet als dat voor de sud hetzelfde is. :shock:

Terug naar “Algemene Technische vragen”