Pagina 1 van 2
Motronic MP3.1 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 08:58
door Erwin
Wie kan mij uitleg geven over de functie van het vacuümslangetje op een motronic-ecu van een 33 1.7IE?
Welke meetgegevens haalt ie hier uit?
Bij het rijden met weinig toeren is het zuiggeluid zeer aanwezig.
Is dit normaal? Ik ben namelijk bezig om alle zuchtjes, kraakjes en pufjes op te sporen en indien mogelijk te verhelpen.
En dan nog de een vraag over de lambdasonde (ja ik weet het de zoveelste

).
Sonde is 4 draads (2 wit en 1zwart/ 1grijs).Stekker met grijs en zwart los gehaald en met multimeter geprobeerd te meten-geen resultaat.
Onder de auto gemeten-geen resultaat.
stekker weer aangesloten-resultaat.
Mijn vraag: kan ik alleen maar meten als de signaaldraden daadwerkelijk aangesloten zitten op de ecu?
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 11:53
door Rens 1.7QV
Over die lambda sonde:
de 2 witten zijn de verwarmingsdraden, die moet je dus idd niet hebben. Bij de zwart-grijze moet je meten. De spanning die je meet varieerd ongeveer tussen 0,3 en 0,9 V dus je moet je meter daar wel op instellen. Met losgetrokken stekker, moet je dat gewoon kunnen meten.
Rens
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 12:03
door Erwin
Dat zijn ook inderdaad de waardes die ik meet!! Maar alleen als de stekker aangesloten zit.
Als ik met het gas speel zie je dat ie even heel rijk staat en zich daarna stabiliseert(wel met continue variabele waardes).
De sonde is volgens mij al een keer vervangen, onder de auto zit een kroonsteentje namelijk.
Meten op het kroonsteentje met de stekker los - niks
stekker aangesloten en weer op het kroonsteentje gemeten- juiste waardes.
voor de duidelijkheid, de stekker voor de verwarming is aangesloten en geeft 12V.
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 19:46
door Andretti Molletti
Indien de stekker losligt kan het MM de boel niet afregelen dus zal de waarde niet wisselen....
vacuumslangetje naar je MM? of bedoel je je MAP sensor..
Manifold Absolute pressure, ofwel je belastingsignaal...
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 20:00
door Erwin
Dus mijn bevindingen zijn juist. stekker los geen meetwaardes.
Noem mij dan maar idioot

. tig topics over lambdasondes doorgenomen en niemand die daar ook achter komt.
Zullen ze allemaal de sonde hebben vervangen?
Ik bedoel het onderdrukslangetje die op dat tuitje zit.

Is het normaal dat je die zo goed hoort?
Ik vind het soms best storend.
Re: RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 20:42
door Rens 1.7QV
Indien de stekker losligt kan het MM de boel niet afregelen dus zal de waarde niet wisselen....
vacuumslangetje naar je MM? of bedoel je je MAP sensor..
Manifold Absolute pressure, ofwel je belastingsignaal...
Ik ben er ooit van overtuigd geweest dat ik zo wel een lambdasignaal heb kunnen meten, maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is... vreemd.
Maar als die stekker dus los ligt, dan zou je toch wel iets moeten meten, alleen dan wisseld het signaal niet???
Rens
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 21:14
door Remco S
ik heb ook meerdere malen een lambda signaal kunnen meten op een losgekoppelde lambda sonde. ik dacht altijd dat een lambda sonde zelf spanning opwekte.
We hebben zelf een keer een lambda sonde in de voorpijp van een bertone gezet om te kijken hoe het mengsel onder het rijden was (spannings meter aangekoppeld en afgelezen)
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 22:36
door Andretti Molletti
Lambdasonde is een spanningsopwekkende sensor...
hij geeft met losgenomen stekker spanning!!!
Alleen moet i aangesloten zijn om te zorgen dat het MM kan gaan regelen en de spanning varieert tussen de 0.1 en 0.9 Volt.
Dus een losse sensor kan best spanning geven ..
snappie ???

RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 22:49
door Rens 1.7QV
ja dat snap ik, het klinkt ook heel logisch, alleen wat ik niet snap is dat toen ik de stekker los had, de spanning ook varieerde.

zo tussen 0,3 en 0,9 of zoiets in de buurt.
Nu gaf die laatst bij m'n nieuwe 33 helemaal geen spanning, dus dan werkt die in ieder geval niet goed..... pffff
Rens
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: do jun 15, 2006 22:57
door Erwin
Dat je inderdaad spanning meet klopt ook maar de verschillen zijn veel kleiner.
In mijn geval ongeveer 0.04 tot 0.07 Volt.
Blijft toch een klein mysterie die lambdasondes!

Maar hoe zit het nu met het onderdrukslangetje?
Is het normaal dat ik die kan horen?
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: vr jun 16, 2006 11:08
door Andretti Molletti
Maak je motronic maar open.. vaak is het een druksensor.. en nee het is NIET normaal dat je die kan horen, dat betekend valse lucht!!
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: vr jun 16, 2006 11:51
door Erwin
En wat is het gevolg van vals lucht?
Wat meet die druksensor?
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: vr jun 16, 2006 12:44
door Andretti Molletti
Die meet normaliter de buitenluchtdruk dacht ik, maar er zijn er ook waarbij de slang op het inlaatspruitstuk zit zodat de onderdruk ofwel belasting gemeten wordt.. dan heb je geen LMM.
Als dat zo is en hij sist dan trekt i valse lucht.. de gevolgen daarvan zijn desastreus en kunnen de motor volledig vernielen.
Ook al meet je onbelast goede lambdawaarden dan zou ik snel dat slangetje repareren!
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: vr jun 16, 2006 19:57
door Rob75
Zo te zien heb je een MP3.1 Motronic ingebouwd. Deze heeft geen LMM maar werkt op basis van absolute druk. Die sensor zit in de ECU ingebouwd. Als je deze hoort sissen (zuigen) dan trekt deze ergens valse lucht. Zoals al eerder gezegd, verstandig om te maken!
Succes,
Rob
RE: Motronic 33SW 1.7 1993
Geplaatst: vr jun 16, 2006 22:35
door Erwin
Slecht nieuws
Slangetje vervangen, maar het gesis komt uit de ECU.
Ik heb hem nog niet open gehad, zal die sensor te fixen zijn?
Is er iemand die dit al es een keer tegengekomen is?
Of moet ik uitkijken naar een andere ECU?
Het gaat inderdaad om de MP3.1