Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 09:17

Omdat ik in te veel topic's gemekker vind over LPG en dat gemekker altijd uitmondt in eindeloze discussies lijkt het me een goed idee om al het LPG voor en tegen (koken) gemekker centraal in dit topic te plaatsen.
Afspraak is wel dat we de "koken" en "bom" opmerkingen etc achterwege laten in de overige topics.
Wil je er wat over kwijt, doe dat dan hier!

Mijn aftrap: LPG rules, en maakt je wagen betrouwbaarder omdat je een redundante brandstofvoorziening hebt.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 09:33

LPG is om op te rijden!

LPG verbruikt meer
LPG is schoner.
LPG is meer vermogen uit te halen
LPG is betrouwbaar
LPG heeft geen vapor lock
LPG is goedkoop
LPG is niet meer slijtage
LPG is minder olieverbuik
LPG is schonere olie....
LPG is niet per definitie een hetere cilinderkop.....

alleen: vaak wordt er een LPG-tank,verdamper en mixer geinstalleerd en dan is het rijden en moet alles maar heel blijven...
Vreemd op zich want bij een benzine blok ga je ook eerst afstellen voordat je gaat rijden, toch??
Met de juiste materialen (hoort bij de investering van een LPG installatie) is Lpg gewoon heel goed en betrouwbaar en nog wel sneller te bouwen dan een benzine blok..... Afbeelding
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 10:15

--------------Verhuis(d)bericht---------------------------- :wink:

Er is hier een "gasoorloog" uitgebroken.???
Das iig goed voor een nog lagere LPG prijs.

Ik rij niet LPG, maar heb daar in het verleden wel veel op gereden.

Als ik nu weer de keuze had: LPG.
Enige twee nadelen zijn nog de grote tank, als je tenminste min 50-55 liter gasinhoud wilt en de verhogde houderschapsbelasting. verder: Lekker preiswert karren met een schoon blokkie.
Onveilig: Bullshit :!:Oh ja: Een benzine blokkie ruikt fijner...

Met dubbele carbs op Gas??

Prima. Zet er goedkope Solexen op en zorg voor twee goede mengstukken en zelfs met een simpel verdampertje gaan haal je goede prestaties. De andere carbjes kun je goed verkopen..
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8954
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 10:16

Het jammere van LPG is dat het minder koelende werking heeft dan benzine. En daar is je cilinderkop niet voor gemaakt, vandaar dat er kopschades op kunnen treden.

Verder is het wel zo dat de auto door de 2 brandstofvoorzieningen altijd nog een 'reserve'systeem heeft, maar dat hoef je vaak alleen aan te spreken omdát er een extra systeem is 'bijgebeund'.

gas heeft een geringere energie-inhoud per volume-eenheid, dus dezelfde motor op gas zal niet zo makkelijk méér vermogen leveren. Het kán wel, maar dan moet je al een behoorlijk 'woest' systeem ontwerpen. Zo lang de auto geconverteerd wordt van benzine naar gas, zul je eigenlijk altijd (wat) vermogen verliezen en (flink wat) actieradius in moeten leveren.

Wat Ravado zegt is waar: je knoopt de componenten op de auto, en rijden maar. De auto is in principe helemaal uitontwikkeld om op benzine te rijden, en een gasinstallatie kent een relatief kort en vaak ook beperkt ontwikkelingstraject. De eerste klanten van een bepaald type zijn dan een beetje proefkonijn, en zo worden de grote fouten eruitgehaald. Alleen duurtests, ozals iedere fabrikant die op een motorproefstand kan doen, zal een Vialle C.S. niet kunnen doen (en zeker niet voor álle motoren).

In principe kun je prima op gas rijden en zijn er wel degelijk voordelen, maar dan moet je de motor vanaf scratch ontwerpen om er het maximale uit te halen. Hinken op 2 gedachten geeft geen optimale resultaten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 10:21

Het jammere van LPG is dat het minder koelende werking heeft dan benzine. En daar is je cilinderkop niet voor gemaakt, vandaar dat er kopschades op kunnen treden.

Verder is het wel zo dat de auto door de 2 brandstofvoorzieningen altijd nog een 'reserve'systeem heeft, maar dat hoef je vaak alleen aan te spreken omdát er een extra systeem is 'bijgebeund'.

gas heeft een geringere energie-inhoud per volume-eenheid, dus dezelfde motor op gas zal niet zo makkelijk méér vermogen leveren. Het kán wel, maar dan moet je al een behoorlijk 'woest' systeem ontwerpen. Zo lang de auto geconverteerd wordt van benzine naar gas, zul je eigenlijk altijd (wat) vermogen verliezen en (flink wat) actieradius in moeten leveren.

Wat Ravado zegt is waar: je knoopt de componenten op de auto, en rijden maar. De auto is in principe helemaal uitontwikkeld om op benzine te rijden, en een gasinstallatie kent een relatief kort en vaak ook beperkt ontwikkelingstraject. De eerste klanten van een bepaald type zijn dan een beetje proefkonijn, en zo worden de grote fouten eruitgehaald. Alleen duurtests, ozals iedere fabrikant die op een motorproefstand kan doen, zal een Vialle C.S. niet kunnen doen (en zeker niet voor álle motoren).

In principe kun je prima op gas rijden en zijn er wel degelijk voordelen, maar dan moet je de motor vanaf scratch ontwerpen om er het maximale uit te halen. Hinken op 2 gedachten geeft geen optimale resultaten.
Heee iemand die het snapt :jumping:

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 10:47

Weer een stukje bull.
Benzines zijn er in alle kwaliteit soorten. In bepaalde landen wordt er praktisch rattenpis verkocht om op te rijden. De benzine auto die je koopt is ontwikkeld om ook daar op te rijden.

Dan mbt de minder koelende werking. De auto's die je rijdt worden ook verkocht in landen waar de gemiddelde dag temp op 45 graden ligt. Dat is 25 graden boven de gemiddelde zomer dag temp in nederland. Daar zou je dus ook allerlei kop problemen moeten krijgen.

Dan moet je eens goed kijken naar de race vrienden hier. Deze jongens knopen ook vanalles op een wagen en halen daarmee betere prestaties dan het "zogenaamde optimale fabrieks blokje".

En dan is er nog het verhaal "marge". Elke WTB ontwerper neemt altijd een zeer ruime marge voor zijn ontwerp. De max 7000 toeren zijn in werkelijkheid 8500 of zelfs meer. Mocht LPG een zwaardere belasting op een blok zijn dan hebben we het over een marginale extra belasting.

De LPG ervaring is natuurlijk zo goed als de kwaliteit van de inbouw. En daar is vaak veel mis mee.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 11:06

GTV schreef:

Verstand komt met de jaren Wink
PS wat moet je met twee mooie dubbele cabu's als je gas rijdt...
_________________
Alfetta GT 1.6 '78 import.
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 TS '89
Alfa 75 TS '88 import."




Oke dus jij gaat ooit nog op LPG rijden? :biggrin:

en inderdaad: 2 mixers plaatsen....


verder:

De hogere temperatuur die je door de ontbranding van LPG krijgt kun je best opvangen door een aantal mogelijkheden. Dan is dat probleem ook opgelost.
LPG= RON120 tov benzine RON98 dus daar zit al heel veel winst!! en dan hoef je het blok niet eens gelijk helemaal te verbouwen!

verbruik zal wel hoger liggen dat komt inderdaad door het volume maaar verbuik is ondergeschikt, toch? :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 11:39

Het octaangehalte is hoger maar de verbranding verloopt trager. In theorie zou je compressieverhouding 1:12 kunnen gebruiken om het vermogensverlies
op te vangen van een oude gasinstallatie gebruikt maar dan moet motor op LPG worden afgesteld. Het zou kunnen in theorie althans.

I.d. minder smeerolieverdunning, minder motorslijtage maar alleen als de motor niet te zwaar wordt belast.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 11:43

ik weet nog wel een LPG-inbouwstation in het oosten vh land die een 205 1.9GTI op LPi liet rijden met 10 pk meer winst als op benzine. Grote voordeel op het circuit is trouwens dat LPG constant is kwa prestatie.... Benzine (zoals aan de pomp verkrijgbaar is) vermindert kwa prestatie!!!
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 12:43

Benzine heeft ook een bepaalde karakteristiek.

Een lage compressie motor doet het goed op benzine met een laag octaangehalte. Vermenging en snelheid van de verbranding stemen overeen en in zo'n motor een hoog octaan racebrandstof gebruiken werkt niet en moet de ontstekingscurve worden aangepast.

Benzine is een verzamling van zeer veel koolwaterstofverbindingen en heeft een apart kooktraject. LPG heeft een hogere lucht-brandstofverhouding op massabasis.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 13:42

LPG heeft een octaangetal van in de buurt 105. Die van aardgas zit bij mijn weten bij de 120.

Ik kan eigenlijk maar 2 nadelen bedenken. Als je veel mee LPG wilt nemen dan neemt de tank wel ruimte weg. En de auto wordt ook een stukje zwaarder en daardoor kan de wegenbelasting ook meer worden. Dat laatste is bij voorwielaandrijvers nog niet zo erg want dan heb je tenminste wat extra gewicht bij de achteras.

LPG heeft idd een minder koelende werking, het voordeel is wel dat je alfa motor daar wel gewoon tegen kan.
In die bijna 400.000 km op LPG kilometers (164) is er idd wel 1 keer wat geweest met de LPG installatie. Toen was de verdamper versleten, echter dit wordt weer gecompenseerd door een kapotte benzinepomp. Koppakking is ook nog gewoon de eerste en hij rijdt gewoon erg goed op LPG.

Verder zijn de voordelen door Ravado al genoemd geloof ik, die weet tenminste ook dat gas zeker niet is om alleen mee te koken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 13:45

ik heb 160 ltr lpg onderbouw dus wat ruimte betreft...... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 13:52

160 liter :shock: . hehe dat is veel. Ik vind die 80 liter in de 164 al heel wat.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 16:18

Ik ben voor LPG. ik rijdt een 156 sw met een G3 installatie en betaal 62 euries aan wegenbelasting. Teller staat ondertussen op 175000 km en ik heb nog geen problemen gehad. Het verschil in wegenbelasting heb je zo weer terug verdient met de huidige LPG prijzen van 45 c per liter. Voor mij voorlopig niets anders. PS en koken doen wij elektrisch.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Rees-Cees

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

za jun 03, 2006 16:54

Niks tegen LPG. We hebben er zelfs over zitten denken om het in de raceauto te gaan monteren. Er is ooit een race klasse op LPG geweest dus waarom niet zeker met de voordelen die al eerder hierboven genoemd zijn.

Voor mijn werk rij ik nu nog diesel maar met de huidige bijtelling zit ik er hard over na te denken om in de volgende toch maar LPG te leggen. Wat me weerhoud is de groote van de LPG tank (iedere dag tanken heb ik een hekel aan).

Terug naar “Algemene Technische vragen”