Pagina 1 van 1

Visuele check van nokkenas...

Geplaatst: za mei 27, 2006 21:46
door Speeder
Enige tijd geleden ben ik begonnen om 1 van de nokkenassen van mijn Alfa 33 1.4IE boxer (1993) te vervangen. De rechter was helaas niet goed meer, de welbekende 'ronde nok' door god mag weten wat. De klepstoter zag er nog best goed uit. Dit komt natuurlijk ook doordat de klepstoters van gehard staal zijn, en de nokken helaas alleen oppervlakte gehard zijn. Nu heb ik uit kostenoverweging een tweedehands nokkenas gekocht, en alle 8 de klepstoters vervangen. Just in case, want mocht de klepstoter niet goed meer op druk komt, klappert hij natuurlijk tegen de nokkenas aan wat ook tot gevolg kan hebben dat de nokkenas abnormaal slijt.

Nu is mijn vraag: Hoe weet je nou of een nokkenas goed is of niet? Het is een 33 kwaaltje dus een tweedehands nokkenas kan evengoed kapot gaan. Aan de andere kant is een nieuwe weer schreeuwend duur en aangezien mijn alfa nu 155.000 gelopen heeft had ik zoiets van: 'Joh, hij hoeft geen ton meer mee'

Als ik redeneer vanuit mijn eigen kennis denk ik dat zo'n nokkenas niet te checken is. Natuurlijk wil ik dit wel even met jullie bespreken! Dus gooi jullie kennis op het gebied van nokkenassen en oppervlaktehardingsprocessen is op tafel :)

RE: Visuele check van nokkenas...

Geplaatst: zo mei 28, 2006 18:35
door Huib
De nokhoogte kun je eenvoudig opmeten, verder kun je gewoon een visuele controle doen op beschadigingen.

Re: RE: Visuele check van nokkenas...

Geplaatst: zo mei 28, 2006 20:37
door Speeder
De nokhoogte kun je eenvoudig opmeten, verder kun je gewoon een visuele controle doen op beschadigingen.
Op beschadigingen heb ik hem natuurlijk als eerste gecontroleerd. Waar het eigenlijk om gaat is die geharde laag op de nokken. Wanneer deze doorgesleten is, is de nok binnen 1000km gewoon weg... Als deze laag een milimeter dik is, kan je inderdaad wel meten of hij wel of niet weg gesleten is. Maar weet jij hoe dik deze laag echt is?

RE: Visuele check van nokkenas...

Geplaatst: ma mei 29, 2006 08:56
door Huib
Het lijkt me dat de nok het hardste slijt op de punt van de nok. Die kun je nameten. Waarschijnlijk kun je de diameter van de grondcirkel ook wel vinden, dan kun je die ook nameten.

Als de nokkenas er niet beschadigd uitziet zal het wel meevallen met die geharde laag. Gewoon monteren en doen waarvoor die auto gemaakt is: rijden!