Heren, bedankt voor jullie suggesties en tips.
Het is opmerkelijk dat techneuten vaak in oplossingen denken zoals blijkt uit de reacties. Echter weinigen vragen zich af wat de oorzaak kan zijn. Het spruitstuk zal naar ik aanneem goed zijn, omdat deze hoogstwaarschijnlijk met behulp van een mal gefabriceerd (gelast) zal zijn. Binnen deze las opstelling voor het spruitstuk zijn natuurlijk toleranties maar niet dusdanig dat er zulke afwijkingen zijn dat het spruitstuk tegen het stuuurhuis aankomt!
Jammer dat je aanneemt dat het spruitstuk goed is. Techneuten werken niet met aanname's..
Ik
neem aan.....

dat je je beide motorsteunen niet omgewisseld hebt en
neem maar van mij aan dat men het met de pasvorm van uitlaatsystemen over het algemeen niet al te nauw neemt.
Een vulplaat van 5 mm gaat niet helpen. Tussen je stuurhuis en je spruitstuk moet toch minimaal 15-20 mm ruimte komen en een hitteschild lijkt me ook niet overdreven. Als je je rechtermotorsteun gaat opvullen kom je nog dichter tegen het stuurhuis. Eigenlijk zou je links iets moeten kunnen wegnemen, dan zakt ie en draait ie van het stuurhuis af.
Als het blok er echt scheef inhangt kun je dat gemakkelijk zien aan de carterpan. Deze moet vrijwel horizontaal lopen terwijl de kop naar links neigt.
Oh ja, de oorzaak is dat je er een verkeerd blok (Ts) in hebt gehangen..