Pagina 1 van 1

remtrommels

Geplaatst: di mei 23, 2006 19:48
door Den
Even een stomme vraag? :oops:

Als ik de remtrommels achter wil verwijderen om de remschoenen te vervangen moet ik dan de moer onder het afdekkapje losdraaien of alleen de meenemer verwijderen en dan trekken?

(stomme vragen bestaan niet alleen stomme antwoorden :twisted: )

groeten

Den

RE: remtrommels

Geplaatst: di mei 23, 2006 21:47
door Huib
Wat versta je onder de meenemer? Ik neem aan dat het over een 33 gaat?

Je moet inderdaad de moer losdraaien. Deze moer borgt ook het lager en hiermee wordt de lagerspeling afgesteld.

Ik vind het geen stomme vraag maar je moet je wel goed realiseren dat je remmen niet het meest geschikte onderdeel van je auto zijn om met weinig kennis en/of ervaring aan te sleutelen. Je veiligheid en die van je mede weggebruikers staat voorop!

RE: remtrommels

Geplaatst: di mei 23, 2006 21:52
door Den
Je hebt gelijk Huib echter ik heb redelijk veel ervaring met het sleutelen aan auto's echter tot nu toe was het een schroef in de trommel zelf los en de trommel kon er af. Om veel onnodig werk te voorkomen dacht ik ik vraag het even.

Maar je hebt volkomen gelijk geen ervaring met sleutelen aan de auto:
BEGIN DAN NIET AAN REMMEN TE KNOEIEN LEVENSGEVAARLIJK VOOR JEZELF EN DE MEDEWEGGEBRUIKER :schrik:


Huib bedankt

groeten

Den

RE: remtrommels

Geplaatst: di mei 23, 2006 22:17
door Rens 1.7QV
Toevallig ik wil er binnenkort met m'n nieuwe 33 ook aan beginnen aangezien de remmen niet voldoende functioneren. Ik heb even in het werkplaatshandboek gekeken, maar daar staat dat de naafmoer moet 472 Nm moet worden vast gedraaid. Trouwens in het WPHB voor een type 2 staat dat het 280Nm moet zijn :-k das wel vreemd.

Dit is nu ik verder kijk dus de voorkant.

Nu kijk ik even verder. Bij de beschrijving van het afstellen van het wiellager zijn de Nm's een stuk lager.
Daar staat:
-Zet de naafmoer vast met 30Nm
-draai de naafmoer iets los en sla met een kunststofhamer op de astap
-draai de naamfmoer met de hand vast
-controleer de speling (0-0,05 mm) en stel zo nodig af.
-Borg de naafmoer en klaar

Ik geloof dit op toch wel alleen dit vind ik dan wel weer het aller uiterste als je het vergelijkt met de voorkant. Of zie ik iets over het hoofd. Want de remtrommel waar het wiel aanzit zit dan zo in mijn ogen niet echt wat je noemt vast.

Rens

Re: RE: remtrommels

Geplaatst: wo mei 24, 2006 10:27
door Mobster
Toevallig ik wil er binnenkort met m'n nieuwe 33 ook aan beginnen aangezien de remmen niet voldoende functioneren. Ik heb even in het werkplaatshandboek gekeken, maar daar staat dat de naafmoer moet 472 Nm moet worden vast gedraaid. Trouwens in het WPHB voor een type 2 staat dat het 280Nm moet zijn :-k das wel vreemd.

Dit is nu ik verder kijk dus de voorkant.

Nu kijk ik even verder. Bij de beschrijving van het afstellen van het wiellager zijn de Nm's een stuk lager.
Daar staat:
-Zet de naafmoer vast met 30Nm
-draai de naafmoer iets los en sla met een kunststofhamer op de astap
-draai de naamfmoer met de hand vast
-controleer de speling (0-0,05 mm) en stel zo nodig af.
-Borg de naafmoer en klaar

Ik geloof dit op toch wel alleen dit vind ik dan wel weer het aller uiterste als je het vergelijkt met de voorkant. Of zie ik iets over het hoofd. Want de remtrommel waar het wiel aanzit zit dan zo in mijn ogen niet echt wat je noemt vast.

Rens
De lagers achteraan zijn 2-delig en de speling wordt idd afgesteld met de borgmoer op de naaf, dus opspannen met 400 Nm zal zeer vreemde effecten geven :) Ik heb het overlaatst nog gedaan, je moet de moer aanspannen tot je geen speling meer voelt, ong volgens de onderste procedure dus. Ondertussen nieuw vet in de lagers doen kan ook zeker geen kwaad. Zeker niet te veel aanspannen!!!

RE: remtrommels

Geplaatst: wo mei 24, 2006 11:56
door Rens 1.7QV
Nee 400 leek me dan ook wat aan de hoge kant :wink: :P. Zal het binnekort even gaan proberen.

Rens

RE: remtrommels

Geplaatst: wo mei 24, 2006 12:05
door Speeder
Ik ben ook van plan dit te gaan doen, toch geinig :) Misschien is het handig als er elkaar een beetje op de hoogte houden. Ik ga eerst achter beginnen...

RE: remtrommels

Geplaatst: wo mei 24, 2006 13:28
door Mobster
Wees voorzichtig met het demonteren van die trommel en de remschoenen binnen, die zuigertjes binnenin gaan snel lekken.
om zeker te zijn kun je ook een revisiesetje kopen voor trommels, kost wel 170€ als ik mij niet vergis.

Of beter meteen schijven opbouwen klik

suc6

Re: RE: remtrommels

Geplaatst: wo mei 24, 2006 16:11
door Speeder
Wees voorzichtig met het demonteren van die trommel en de remschoenen binnen, die zuigertjes binnenin gaan snel lekken.
om zeker te zijn kun je ook een revisiesetje kopen voor trommels, kost wel 170€ als ik mij niet vergis.

Of beter meteen schijven opbouwen klik

suc6
Het demonteren van de trommel is soms lastig ja. Als je eerst even de handremkabel los maakt (bij de handrem zelf) zodat de schoenen niet in het slijtrandje in de trommel blijven hangen gaat het al een stuk makkelijker. Ik snap niet helemaal wat de relatie is tussen het demonteren van de remtrommel en de remcilindertjes die wel is lek kunnen. Bovendien vind ik dat revisiesetje wel erg duur. Volgens mij kost een nieuw remcilindertje maar iets van 50 euro...

RE: remtrommels

Geplaatst: wo mei 24, 2006 16:51
door Den
Voor het afstellen van het achterwiellager geeft mijn cd-rom aan:

Achterwiellager afstellen


- Zet de naafmoer vast met 25-29 Nm (2,5-2,9 kgf.m) terwijl u gelijktijdig het wiel viermaal rechts- en linksom draait.
- Draai de naafmoer iets los en sla met een kunststof hamer enkele malen op de astap.
- Draai de naafmoer met de hand vast.
- Controleer met een meetklok de axiale speling (0,01-0,05 mm) van het wiellager. Stel zo nodig af door de naafmoer te verdraaien.
- Borg de naafmoer door de kraag te stuiken.
- Monteer de naafdop en het wiel en zet de auto weer op de grond.


hopelijk hebben jullie hier iets aan.

groeten

Den

RE: remtrommels

Geplaatst: do mei 25, 2006 22:46
door Rens 1.7QV
hmm ben even bezig geweest, eerst kon ik met ingetrapte rem de trommel nog ronddraaien en zat de kabel muurvast. Nu zit de handrem kabel gedeeltelijk muur vast net het deel wat je moet gebruiken :? . Dus die moet ik even nieuw hebben.

Alles zit weer terug, alleen is er iemand die iets kan uitleggen over dat zelfstelmechanisme, want hoe dat ooit moet gaan werken is mij nog een raadsel. Ik heb er voor gezorgt dat de gekartelde moer soepel rond kan draaien. Alleen veren zitten goet op hun plek en ik heb het stelmechanisme zo ver mogelijk terug gedraaid. Maar nu zit er nog een L-vormig deel.
Hoe moet dat zitten???? Als ik hem laat hangen dan kan het gekartelde moertje maar 1 richting indraaien. Zet ik het lipje op de plek waar die denk ik hoort de zitten en dat is in het inhammetje tussen steller en de blokeerder van het gekartelde moertje. Dan kan dat gekartelde moertje weer alle kanten opdraaien.

Want als dat mechanisme strakker wilt gaan staan, dan lijkt me dat het moertje een beetje verdraaid moet worden... Alleen dat zie ik niet zo maar gebeuren.

Rens

Re: RE: remtrommels

Geplaatst: vr mei 26, 2006 13:08
door Mobster
hmm ben even bezig geweest, eerst kon ik met ingetrapte rem de trommel nog ronddraaien en zat de kabel muurvast. Nu zit de handrem kabel gedeeltelijk muur vast net het deel wat je moet gebruiken :? . Dus die moet ik even nieuw hebben.

Rens
Indien je nog handremkabels zoekt, heb ik nog liggen.
Dat L-vormig deel, ik weet niet wat je daar mee bedoelt.

Er zijn 2 plaatjes die op een pennetje draaien, 1 voor handrem die links in de trommel zit (met een vertanding op onderaan), en een voor je handrem op aan te sluiten rechts.

Voor stelmechanisme moet je je iig niet veel zorgen maken, het is zelfstellend ;)

Re: RE: remtrommels

Geplaatst: vr mei 26, 2006 13:52
door Rens 1.7QV
hmm ben even bezig geweest, eerst kon ik met ingetrapte rem de trommel nog ronddraaien en zat de kabel muurvast. Nu zit de handrem kabel gedeeltelijk muur vast net het deel wat je moet gebruiken :? . Dus die moet ik even nieuw hebben.

Rens
Indien je nog handremkabels zoekt, heb ik nog liggen.
Dat L-vormig deel, ik weet niet wat je daar mee bedoelt.

Er zijn 2 plaatjes die op een pennetje draaien, 1 voor handrem die links in de trommel zit (met een vertanding op onderaan), en een voor je handrem op aan te sluiten rechts.

Voor stelmechanisme moet je je iig niet veel zorgen maken, het is zelfstellend ;)
Ik zal er later even een foto van maken. Om dat stelmechanisme maak ik me ook niet zorgen, ik begrijp eigenlijk niet hoe dat zelfstandig kan werken :wink:.

Rens

Re: RE: remtrommels

Geplaatst: zo mei 28, 2006 18:55
door Huib
Alles zit weer terug, alleen is er iemand die iets kan uitleggen over dat zelfstelmechanisme, want hoe dat ooit moet gaan werken is mij nog een raadsel. Ik heb er voor gezorgt dat de gekartelde moer soepel rond kan draaien. Alleen veren zitten goet op hun plek en ik heb het stelmechanisme zo ver mogelijk terug gedraaid. Maar nu zit er nog een L-vormig deel.
Hoe moet dat zitten???? Als ik hem laat hangen dan kan het gekartelde moertje maar 1 richting indraaien. Zet ik het lipje op de plek waar die denk ik hoort de zitten en dat is in het inhammetje tussen steller en de blokeerder van het gekartelde moertje. Dan kan dat gekartelde moertje weer alle kanten opdraaien.

Want als dat mechanisme strakker wilt gaan staan, dan lijkt me dat het moertje een beetje verdraaid moet worden... Alleen dat zie ik niet zo maar gebeuren.
Doordat je de schoenen naar buiten duwt als je remt wordt het stelmechanisme meegetrokken, dit zit met veertjes aan de schoenen vast. Voor het uittrekken van het mechanisme moet het moertje draaien. Dat kan maar één kant draaien op vanwege het L-vormige borgplaatje. Hierdoor blijven de schoenen naar buiten staan en heb je weinig vrije slag in je pedaal.

Als je de trommels gaat monteren kun je het beste het moertje verdraaien zodat de schoenen naar buiten komen. Dit doe je todat je nog net de trommel er overheen kunt schuiven. Als er een flinke rand in je trommel zit kun je die er het beste uit laten draaien. Vervolgens stel je de handrem in de auto zo af dat de wielen nog goed vrij kunnen draaien als de handrem los is. Hij zit dan op 2 a 3 klikjes vast en je hebt weinig vrije slag in het rempedaal.

In theorie moet het mechanisme zichzelf blijven stellen naarmate de remschoenen afslijten maar ik denk dat het in de praktijk meestal vastzit.

RE: remtrommels

Geplaatst: ma mei 29, 2006 08:55
door KAS
Om de trommel er gemakkelijker af te kunnen halen monteer ik meetal het wiel weer op de trommel zodat je een groter houvast heb. Je trekt dan, met beleid, de trommel er zo vanaf.