Pagina 1 van 2
synchromesh.... Gezeik met overbrenging. Zie pagina 2
Geplaatst: di mei 23, 2006 18:10
door hugo
Bij voorbaat mijn excusses voor het plaatsen van deze post in ''algemene onderwerpen''
Het zit namelijk zo. Een kennis van mij heeft het gepresteerd om bij mijn ''nieuwe'' 75 de synchromesh kapot te rijden. Het betreft de synchromesh van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Het is momenteel zo erg dat ik nog maar nauwelijks terug kan schakelen van 3 naar 2. Ik moet bijna stil gaan staan. Ook is het nu ook al behoorlijk pittig om nog fatsoenlijk van 1 naar 2 te schakelen. Dit is natuurlijk behoorlijk vervelend, want het neemt enorm veel lol weg bij het rijden.
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die mij kunnen vertellen hoe je die synchromesh kan vervangen? En of er misschien zelfs mensen zijn die mij ermee kunnen helpen, natuurlijk tegen een vergoeding.
Ik wil hier niet de forum regels mee breken, maar dit is een veel gelezen topic en ik ben echt redelijk down, de 75 is net een week oud, en volgens de dealer kost het grapje maar zo 600 euro.
het is misschien makkelijk mij te mailen op
hugosmink@yahoo.com , of gewoon een PB te sturen.
Bij voorbaat dank!
Hugo
RE: synchromesh....
Geplaatst: di mei 23, 2006 18:51
door Timmerklits
600 euro
Toch nie normaal hoeveel ze in garage vragen.
Mja 50 euro per uur, en het is wel wat werk om dit goed te doen.
de synchromesh zelf kan je als je sjans hebt gewoon omdraaien.
greetz Nick
RE: synchromesh....
Geplaatst: di mei 23, 2006 19:02
door ravado
als ik jouw verhaal zo lees dan is de hulpkoppelingscilinder kapot en niet de synchro's.
Heb je nog wel volledige pedaalslag in het koppelingspedaal??
RE: synchromesh....
Geplaatst: di mei 23, 2006 21:06
door hugo
Ik heb wel gewoon volledige pedaalslag. Als ik schakel zoals aangegeven, dan krijg ik dat geluid alsof je schakeld zonder te koppelen. Maar in hogere versnellingen, zoals naar 4de en 5de is er niks aan het handje.
Iemand nog tips?
RE: synchromesh....
Geplaatst: di mei 23, 2006 22:28
door Timmerklits
De vroegtijdige slijtage aan de tweede versnelling (synchromesh) is wel een ziekte van de 75 versnellingsbakken.
Dit kan vermeden worden door de bediening van de schakelring aan te passen zodat deze beter gehouden wordt......
(Als je tussengas geeft met terugschakelen en met opschakelen naar tweede en derde het juiste toerental zoekt, gaat het met een slechte synchromesh ook nog redelijk goed hoor)
Nick
RE: synchromesh....
Geplaatst: di mei 23, 2006 22:34
door hugo
Bij welk toerental gaat het schakelen met tussen gas het beste?
Re: RE: synchromesh....
Geplaatst: di mei 23, 2006 22:39
door Dottore M
Bij welk toerental gaat het schakelen met tussen gas het beste?
Dat hangt van het toerental af waar de motor al op draait
RE: synchromesh....
Geplaatst: di mei 23, 2006 22:45
door tommie
is daar niet iets voor te zeggen? stel je rijdt 60 in zn 3 en wil terug naar zn 2 dan ga je dus van 3000 rpm omhoog naar ongeveer 4000, hoeveel tussengas moet je dan geven?
RE: synchromesh....
Geplaatst: di mei 23, 2006 22:46
door Rens 1.7QV
Het gaat goed bij alle toerentallen, het is alleen de kunst om er voor te zorgen dat de tandwielen in de bak met dezelfde snelheden draaien.
Bij het schakelen met tussengas moet je zelf het toerental bepalen met het gaspedaal.
Je doet het volgende bij het terugschakelen. Je trapt de koppeling in, schakelt in neutraal, je laat de koppeling weer opkomen, je geeft een dot gas (afhankelijk van je snelheid), je trapt de koppeling weer in en schakelt naar zijn twee.
De hoeveelheid gas die je moet geven is afhankelijk van de snelheid. Bij mijn 33 heb ik gewoon bij 40 en 50 km het toerental in zijn 2 onthouden, wanneer ik dan naar zijn 2 wilde schakelen en ik reedt die snelheid dan wist ik precies hoeveel gas ik moest geven. Zo is dat met de andere versnellingen uiteraard hetzelfde.
Bij het opschakelen:
trap je de koppeling in, je schakelt naar neutraal, je laat de koppeling weer opkomen, en daarna schakel je snel de volgende versnelling in.
Het ook mogelijk zonder koppeling, alleen dan is het wel noodzakelijk dat de snelheden van de tanwielen in de bak even hoog zijn. Wanneer je nog schakelt met koppeling heb je een beetje een marge. Het vergt namelijk wel enige oefening.

. Maar doe je het goed, dan merk je dat meteen en dan kun je met een gebroken pink de versnelling nog inleggen.
Wanneer je een beetje geoefend bent is het best snel uit te voeren. Het voordeel van een 33 is dat de pedalen nog dicht bij elkaar staan. Zo kun je remmen en een dot gas geven tegelijkertijd en met je andere voet eventueel koppelen. (Ik moet er bij vertellen dat wanneer de situatie het niet toe liet dat ik met 1 voet alleen op de rem stond)
Rens
Re: synchromesh....
Geplaatst: wo mei 24, 2006 09:39
door Jorix
Bij voorbaat mijn excusses voor het plaatsen van deze post in ''algemene onderwerpen''
Ik heb 'm toch maar even verplaatst....
Re: RE: synchromesh....
Geplaatst: wo mei 24, 2006 10:48
door giulia-tom
Hugo: ben je zelf handig genoeg om je bak te de-monteren? (dan zou je de bak los kunnen aanleveren en dat scheelt uren/kosten - misschien vind je zelfs nog iemand op het forum die je prima van dienst kan zijn

)

Overigens is het "knap" dat jouw kennis die even kapot weet te krijgen ! Als het van-tevoren allemaal ok was natuurlijk! Ik zou niet weten hoe dit in korte tijd (als dat het geval is) voor elkaar te krijgen
is daar niet iets voor te zeggen? stel je rijdt 60 in zn 3 en wil terug naar zn 2 dan ga je dus van 3000 rpm omhoog naar ongeveer 4000, hoeveel tussengas moet je dan geven?
ja - bij 60 en een gare synchro doe je dat dus niet - tenzij je dat persé moet - en dat hoeft dus niet....Dus jezelf makkelijker maken door in zijn 3 te laten (alfa's hebben toch een lekker koppel?) of remmen in de versnelling en dan terug (zodat de omwentelingen van as en bak dichterbijelkaar komen).
Ach dat was VROEGAH standaard werk bij de oudere Alfetta's Giulietta's, rijden met verrotte synchro's - of lag het aan mijn portomonae?

In ieder geval was je bij de niet Alfisten alleen degene die ermee overweg kon, dat had wel wat!
Op dat punt kwamen de vroege transaxle rijders en truckers dichter bijelkaar

RE: synchromesh....
Geplaatst: wo mei 24, 2006 12:33
door marc7eleven
Kan me niet voorstellen dat een kennis in 1 x je synchromesh kapot rijdt...meestal is het trouwens de schakelring die kraakt...dat komt omdat de tandjes niet meer scherp zijn en de versnelling dus niet 1,2,3 erin glijdt maar eerst langs die tandjes raspt...en die tanden zijn gewoon niet in een ritje van 10km helemaal aan gort te rijden, geloof ik gewoon niet, dan moet je echt heel onhandig, zonder koppeling gaan rijden... Mijn gtv6 al eens een 100km noodgedwongen zonder koppeling gereden en daar hoor je nu nix van (en voel je ook niet)....
Dus vreemd is het wel...Mogelijk lucht in je koppelingssysteem (door wat voor oorzaak ook), waardoor de koppeling niet snel ontkoppelt? Probeer eens langzamer te schakelen (de bak tijd te geven), zowel bij op- als terugschakelen... En check toch even op lekkage oid (mogelijk is inderdaad je hoofdkoppelingscilinder redelijk gaar en bouwt ie niet goed druk op)....
RE: synchromesh....
Geplaatst: wo mei 24, 2006 17:38
door Timmerklits
Als het iets met de koppeling zou te maken hebben moet het in alle versnellingen een probleem veroorzaken.
Maar als je een paar keer de schakeltanden serieus laat schuren zijn die tanden toch wel behoorlijk beschadigd hoor, dit dan samen met een synchromesh wat niet al te best meer is kan het probleem zijn.
Ik heb eens mijn synchromesh omgewisseld van de tweede versnelling, 2 weken erna van een fuif teruggekomen en ene keer serieus mis geschakeld naar tweede, de dagen erna werd het erger en erger....
greeetz Nick
RE: synchromesh....
Geplaatst: wo mei 24, 2006 21:55
door yuri 75 V6
Voor die 600 euro ging ik lekker een fris versnellingsbakje zoeken!
RE: synchromesh....
Geplaatst: do mei 25, 2006 12:05
door Reddevil
ik zou idd ook eerst de vloeistof verversen + goed ontluchten.
vervolgens de andere opties bekijken.....
suc6