hugo
Member
Member

synchromesh.... Gezeik met overbrenging. Zie pagina 2

di mei 23, 2006 18:10

Bij voorbaat mijn excusses voor het plaatsen van deze post in ''algemene onderwerpen''

Het zit namelijk zo. Een kennis van mij heeft het gepresteerd om bij mijn ''nieuwe'' 75 de synchromesh kapot te rijden. Het betreft de synchromesh van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Het is momenteel zo erg dat ik nog maar nauwelijks terug kan schakelen van 3 naar 2. Ik moet bijna stil gaan staan. Ook is het nu ook al behoorlijk pittig om nog fatsoenlijk van 1 naar 2 te schakelen. Dit is natuurlijk behoorlijk vervelend, want het neemt enorm veel lol weg bij het rijden.

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die mij kunnen vertellen hoe je die synchromesh kan vervangen? En of er misschien zelfs mensen zijn die mij ermee kunnen helpen, natuurlijk tegen een vergoeding.

Ik wil hier niet de forum regels mee breken, maar dit is een veel gelezen topic en ik ben echt redelijk down, de 75 is net een week oud, en volgens de dealer kost het grapje maar zo 600 euro.

het is misschien makkelijk mij te mailen op hugosmink@yahoo.com , of gewoon een PB te sturen.

Bij voorbaat dank!

Hugo
Laatst gewijzigd door hugo op zo mei 28, 2006 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

Timmerklits
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: synchromesh....

di mei 23, 2006 18:51

600 euro :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Toch nie normaal hoeveel ze in garage vragen.

Mja 50 euro per uur, en het is wel wat werk om dit goed te doen.

de synchromesh zelf kan je als je sjans hebt gewoon omdraaien.

greetz Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di mei 23, 2006 19:02

als ik jouw verhaal zo lees dan is de hulpkoppelingscilinder kapot en niet de synchro's.
Heb je nog wel volledige pedaalslag in het koppelingspedaal??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

hugo
Member
Member

di mei 23, 2006 21:06

Ik heb wel gewoon volledige pedaalslag. Als ik schakel zoals aangegeven, dan krijg ik dat geluid alsof je schakeld zonder te koppelen. Maar in hogere versnellingen, zoals naar 4de en 5de is er niks aan het handje.

Iemand nog tips?
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

Timmerklits
Full Member
Full Member

di mei 23, 2006 22:28

De vroegtijdige slijtage aan de tweede versnelling (synchromesh) is wel een ziekte van de 75 versnellingsbakken.

Dit kan vermeden worden door de bediening van de schakelring aan te passen zodat deze beter gehouden wordt......

(Als je tussengas geeft met terugschakelen en met opschakelen naar tweede en derde het juiste toerental zoekt, gaat het met een slechte synchromesh ook nog redelijk goed hoor)

Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

hugo
Member
Member

di mei 23, 2006 22:34

Bij welk toerental gaat het schakelen met tussen gas het beste?
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: synchromesh....

di mei 23, 2006 22:39

Bij welk toerental gaat het schakelen met tussen gas het beste?
Dat hangt van het toerental af waar de motor al op draait

tommie
Guru
Guru

di mei 23, 2006 22:45

is daar niet iets voor te zeggen? stel je rijdt 60 in zn 3 en wil terug naar zn 2 dan ga je dus van 3000 rpm omhoog naar ongeveer 4000, hoeveel tussengas moet je dan geven?
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di mei 23, 2006 22:46

Het gaat goed bij alle toerentallen, het is alleen de kunst om er voor te zorgen dat de tandwielen in de bak met dezelfde snelheden draaien.

Bij het schakelen met tussengas moet je zelf het toerental bepalen met het gaspedaal.

Je doet het volgende bij het terugschakelen. Je trapt de koppeling in, schakelt in neutraal, je laat de koppeling weer opkomen, je geeft een dot gas (afhankelijk van je snelheid), je trapt de koppeling weer in en schakelt naar zijn twee.
De hoeveelheid gas die je moet geven is afhankelijk van de snelheid. Bij mijn 33 heb ik gewoon bij 40 en 50 km het toerental in zijn 2 onthouden, wanneer ik dan naar zijn 2 wilde schakelen en ik reedt die snelheid dan wist ik precies hoeveel gas ik moest geven. Zo is dat met de andere versnellingen uiteraard hetzelfde.

Bij het opschakelen:
trap je de koppeling in, je schakelt naar neutraal, je laat de koppeling weer opkomen, en daarna schakel je snel de volgende versnelling in.

Het ook mogelijk zonder koppeling, alleen dan is het wel noodzakelijk dat de snelheden van de tanwielen in de bak even hoog zijn. Wanneer je nog schakelt met koppeling heb je een beetje een marge. Het vergt namelijk wel enige oefening. :wink:. Maar doe je het goed, dan merk je dat meteen en dan kun je met een gebroken pink de versnelling nog inleggen. :wink:

Wanneer je een beetje geoefend bent is het best snel uit te voeren. Het voordeel van een 33 is dat de pedalen nog dicht bij elkaar staan. Zo kun je remmen en een dot gas geven tegelijkertijd en met je andere voet eventueel koppelen. (Ik moet er bij vertellen dat wanneer de situatie het niet toe liet dat ik met 1 voet alleen op de rem stond)

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Jorix

Re: synchromesh....

wo mei 24, 2006 09:39

Bij voorbaat mijn excusses voor het plaatsen van deze post in ''algemene onderwerpen''
Ik heb 'm toch maar even verplaatst....

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: synchromesh....

wo mei 24, 2006 10:48

Hugo: ben je zelf handig genoeg om je bak te de-monteren? (dan zou je de bak los kunnen aanleveren en dat scheelt uren/kosten - misschien vind je zelfs nog iemand op het forum die je prima van dienst kan zijn :wink: )
:shock: Overigens is het "knap" dat jouw kennis die even kapot weet te krijgen ! Als het van-tevoren allemaal ok was natuurlijk! Ik zou niet weten hoe dit in korte tijd (als dat het geval is) voor elkaar te krijgen
is daar niet iets voor te zeggen? stel je rijdt 60 in zn 3 en wil terug naar zn 2 dan ga je dus van 3000 rpm omhoog naar ongeveer 4000, hoeveel tussengas moet je dan geven?
ja - bij 60 en een gare synchro doe je dat dus niet - tenzij je dat persé moet - en dat hoeft dus niet....Dus jezelf makkelijker maken door in zijn 3 te laten (alfa's hebben toch een lekker koppel?) of remmen in de versnelling en dan terug (zodat de omwentelingen van as en bak dichterbijelkaar komen).

Ach dat was VROEGAH standaard werk bij de oudere Alfetta's Giulietta's, rijden met verrotte synchro's - of lag het aan mijn portomonae? :-k In ieder geval was je bij de niet Alfisten alleen degene die ermee overweg kon, dat had wel wat!
Op dat punt kwamen de vroege transaxle rijders en truckers dichter bijelkaar :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 24, 2006 12:33

Kan me niet voorstellen dat een kennis in 1 x je synchromesh kapot rijdt...meestal is het trouwens de schakelring die kraakt...dat komt omdat de tandjes niet meer scherp zijn en de versnelling dus niet 1,2,3 erin glijdt maar eerst langs die tandjes raspt...en die tanden zijn gewoon niet in een ritje van 10km helemaal aan gort te rijden, geloof ik gewoon niet, dan moet je echt heel onhandig, zonder koppeling gaan rijden... Mijn gtv6 al eens een 100km noodgedwongen zonder koppeling gereden en daar hoor je nu nix van (en voel je ook niet)....

Dus vreemd is het wel...Mogelijk lucht in je koppelingssysteem (door wat voor oorzaak ook), waardoor de koppeling niet snel ontkoppelt? Probeer eens langzamer te schakelen (de bak tijd te geven), zowel bij op- als terugschakelen... En check toch even op lekkage oid (mogelijk is inderdaad je hoofdkoppelingscilinder redelijk gaar en bouwt ie niet goed druk op)....
Alfa romeo: The art of the machine!

Timmerklits
Full Member
Full Member

wo mei 24, 2006 17:38

Als het iets met de koppeling zou te maken hebben moet het in alle versnellingen een probleem veroorzaken.

Maar als je een paar keer de schakeltanden serieus laat schuren zijn die tanden toch wel behoorlijk beschadigd hoor, dit dan samen met een synchromesh wat niet al te best meer is kan het probleem zijn.

Ik heb eens mijn synchromesh omgewisseld van de tweede versnelling, 2 weken erna van een fuif teruggekomen en ene keer serieus mis geschakeld naar tweede, de dagen erna werd het erger en erger....

greeetz Nick

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 24, 2006 21:55

Voor die 600 euro ging ik lekker een fris versnellingsbakje zoeken!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Reddevil

do mei 25, 2006 12:05

ik zou idd ook eerst de vloeistof verversen + goed ontluchten.
vervolgens de andere opties bekijken.....

suc6

Terug naar “Algemene Technische vragen”