Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

APK perikelen 75

vr mei 19, 2006 19:59

Net ff bij de keuring geweest met de TS en hij werd me toch bijna in 1 keer goedgekeurd zeg...bijna want:

Met de wielen los in de lucht en het aantrekken van de handrem staat het linker wiel niet in 1 keer stil...rechts wel. Ik weet dat de achterremmen van de 75 meer ellende dan deugd veroorzaken dus waar moet ik het zoeken? Bij de 33 zit er zo'n stelmechanisme waarmee je dan een beetje moet klooien. Zit zoiets er bij een 75 ook of moet ik het meteen maar in de remklauw zelf zoeken? Blokken en schijven zijn 1 jaar oud en hebben niet meer dan 6000 km achter de kiezen. Overigens zijn beide schijven mooi schoon dus het is niet zo dat er 1 echt helemaal niets meer doet...

Verder hing de benzinetank los aan de rechter kant...ik had geen tijd om daar nog even naar te kijken dus ik vraag me af hoe die vast zit. Zit er een bevestingsbeugel of zoiets of is er mogelijk iets doorgerot?

Verder was er nog een opmerking over het sleepoog achter dat los zat...maar volgens mij is dit geen APK punt.

Ik hoor graag jullie kennis over de achterrem en de tank....
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Remco S
Guru
Guru

Re: APK perikelen 75

vr mei 19, 2006 20:13

Net ff bij de keuring geweest met de TS en hij werd me toch bijna in 1 keer goedgekeurd zeg...bijna want:

Met de wielen los in de lucht en het aantrekken van de handrem staat het linker wiel niet in 1 keer stil...rechts wel. Ik weet dat de achterremmen van de 75 meer ellende dan deugd veroorzaken dus waar moet ik het zoeken? Bij de 33 zit er zo'n stelmechanisme waarmee je dan een beetje moet klooien. Zit zoiets er bij een 75 ook of moet ik het meteen maar in de remklauw zelf zoeken? Blokken en schijven zijn 1 jaar oud en hebben niet meer dan 6000 km achter de kiezen. Overigens zijn beide schijven mooi schoon dus het is niet zo dat er 1 echt helemaal niets meer doet...

Verder hing de benzinetank los aan de rechter kant...ik had geen tijd om daar nog even naar te kijken dus ik vraag me af hoe die vast zit. Zit er een bevestingsbeugel of zoiets of is er mogelijk iets doorgerot?

Verder was er nog een opmerking over het sleepoog achter dat los zat...maar volgens mij is dit geen APK punt.

Ik hoor graag jullie kennis over de achterrem en de tank....
Als de auto aan een vertraging komt van 1,2 meter per seconde (qua handrem is het goedkeur)\
theoretisch is het hand rem verschil van 99% toegestaan zolang deze maar aan de wettelijke vertraging komt (1,2 meter per seconde)

Dit in verschil tot de bedrijfsrem, deze mag op dezelfde as een max verschil hebben van 30%
tussen de 20 en 30% dient er een proefrit gemaakt te worden (ivm scheeftrekken)

andere testmetode is de hellingsproef. De auto moet op een helling van 16% in beide richtingen in stilstand gehouden kunnen worden.

Sleepoog is geen eis voor de apk

Benzine tank zit volgens mij met bouten vast aan het chassis, maar dat kan je beter een 75 kenner vragen.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: APK perikelen 75

vr mei 19, 2006 20:46

Is sleepoog geen APK? Zou het niet weten.

Wbt handrem: dat stellen is op zich nog wel te doen, werkt met een moer-contramoer principe.

Wbt tank, dat kan kl*te zijn, want hij zit gebout aan de flens van de tank. En die flens wil wel eens flink rotten. Dus als-ie bungelt, acht ik de kans aanwezig dat de flens dat inderdaad aan het doen is :cry:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 19, 2006 20:49

het wil ook nog weleens het steuntje aan de koffervloer zijn die weggerot is :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: APK perikelen 75

vr mei 19, 2006 20:55

het wil ook nog weleens het steuntje aan de koffervloer zijn die weggerot is :wink:
Ja, alleen de bout is meestal nog in redelijke conditie :mrgreen: zij het een beetje lastig los te draaien, waardoor hij breekt :whistle:

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 19, 2006 22:11

Bedankt voor de replies ragazzi...

Ik zal eens kijken of ik die moer en contramoer kan vinden, dan concentreer ik me eerst daarop alvorens aan de klauw te gaan klooien...

De tank zal ik ook eens met daglicht bekijken...zou me idd niet verbazen als-ie aan het gaan is op die flens...wel klote want de tank zelf is niet lek of zo...misschien ook zachtjes aan maar vast op zoek naar een andere tank...(hint hint)

Remco bedankt voor je inzicht in het APK keuren...ben je zelf keurmeester?

PS Yuri stond die zwarte QV van Ramses laatst bij v. Poppel? Die had flink wat km's op de klok maar naar verluidt hoofdzakelijk snelweg....
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 19, 2006 22:13

PS Yuri stond die zwarte QV van Ramses laatst bij v. Poppel? Die had flink wat km's op de klok maar naar verluidt hoofdzakelijk snelweg....
Yep, dat is hem!

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 19, 2006 22:21

Het lijkt wel chatten zo...

Mooie kar dan...hij schijnt van een skileraar geweest te zijn die er geregeld mee naar Oostenrijk heen en weer knalde...

> 300.000 km als ik me niet vergis?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Remco S
Guru
Guru

vr mei 19, 2006 22:40

tank...(hint hint)

Remco ben je zelf keurmeester?

...
klopt, maar mocht ik onjuiste antwoorden geven mag het natuurlijk vebeterd worden :wink:

Maxtor
Guru
Guru

zo mei 21, 2006 14:14

Vandaag heb ik eens gekeken naar de 75 en waardoor de tank zo los hangt. Het is in ieder geval niet de tank....... maar de auto zelf. Tot mijn grote verbazing was er gewoon een stuk auto afgebroken, de bout knapte meteen al bij het eraan draaien en hup daar kwam de steun die oorspronkelijk aan de auto zat. Resultaat ook een mooi gapend gat in de kofferbak bodem. Natuurlijk moet dit gelast worden... echter (nu met een cc aan de keurmeesters hier) als ik het eerst primitief oplos, door dus over het gat een plank te leggen en hieraan met een lange bout de tank te bevestigen is dit goed voor de apk?? Natuurlijk is dit een redmiddel, maar de auto staat nu eenmaal zonder apk en daar mag dus niet meer mee gereden worden. Dus wil je alles goed krijgen is een apk wel handig om van a naar b te komen.

Voor de rest, die contromoer en moer, waar kan ik die precies vinden op de remklauw? Moet je daarvoor iets demonteren? Als ik het goed heb is dat toch het ding dat de remblokken afstelt tenopzichte van de remschijf? Dus met een voelermaatje afstellen...?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 21, 2006 14:31

Moer/contramoer bedoelde ik mee op het einde van de kabel. De handremkabel loopvan de hendel naar de linker en dan naar de rechterklauw. In de hevel aan de rechterklauw zit hij opgesloten met een moer en daarop een contramoer, hiermee stel je de handrem af. Je moet eens kijken of allebei de klauwen wel iets doen als je de handrem aantrekt. En als je pech hebt, moet dan een klauw er af en open. succes...

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 21, 2006 14:43

Vandaag heb ik eens gekeken naar de 75 en waardoor de tank zo los hangt. Het is in ieder geval niet de tank....... maar de auto zelf. Tot mijn grote verbazing was er gewoon een stuk auto afgebroken, de bout knapte meteen al bij het eraan draaien en hup daar kwam de steun die oorspronkelijk aan de auto zat. Resultaat ook een mooi gapend gat in de kofferbak bodem. Natuurlijk moet dit gelast worden... echter (nu met een cc aan de keurmeesters hier) als ik het eerst primitief oplos, door dus over het gat een plank te leggen en hieraan met een lange bout de tank te bevestigen is dit goed voor de apk?? Natuurlijk is dit een redmiddel, maar de auto staat nu eenmaal zonder apk en daar mag dus niet meer mee gereden worden. Dus wil je alles goed krijgen is een apk wel handig om van a naar b te komen.

Voor de rest, die contromoer en moer, waar kan ik die precies vinden op de remklauw? Moet je daarvoor iets demonteren? Als ik het goed heb is dat toch het ding dat de remblokken afstelt tenopzichte van de remschijf? Dus met een voelermaatje afstellen...?
Als je het oplost met een houtje, dan moet het zo dat het niet te zien is....waarschijnlijk gaat dat niet lukken en als de keurmeester nuchter is gaat ie dat niet goedkeuren....niet doen dus.

De achterremmen zitten idd met stelbouten, aan de buitenzijde van iedere klauw (wielkanten) met een moer (ring 17) als borg en een imbus om mee te stellen, voelermaatje op 0.1 - of aanduiding 10 op het voelermaatje - tussen remblok en schijf. Let op dat er een plastic afdekdop over het stelmechanisme zit, dit zwarte kapje heeft ook een moer als kop, verwijderen dus)
De binnenkanten zie je zo: daar moet een sleuteltje op (7 - 8?) en het allerleukste is dat beide kanten andersom draaien om te stellen.
No big deal want je voelt al snel of je in-of uitdraait (voelermaatje)

Je kunt de bak iets laten zakken door het bovenste ophangpunt los te draaien en de pen te verwijderen. Let wel op de speling van je flexibel slangetje (krik of steun eronder?) je kunt er zo makkelijk bij in luttele seconden :wink: eeh minuten? :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 21, 2006 14:45

Moer/contramoer bedoelde ik mee op het einde van de kabel. De handremkabel loopvan de hendel naar de linker en dan naar de rechterklauw. In de hevel aan de rechterklauw zit hij opgesloten met een moer en daarop een contramoer, hiermee stel je de handrem af. Je moet eens kijken of allebei de klauwen wel iets doen als je de handrem aantrekt. En als je pech hebt, moet dan een klauw er af en open. succes...
Afstelmoer en borging handremkabel? Hee ! dat zijn die dingen die bij mij gelijk breken! Niets aan de hand joh - verwissel je toch even de handremkabel?
(heb ik gedaan zonder een uitlaat oid te verwijderen.....SNAKEMAN! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 21, 2006 14:47

De binnenkanten zie je zo: daar moet een sleuteltje op (7 - 8?) en het allerleukste is dat beide kanten andersom draaien om te stellen.
No big deal want je voelt al snel of je in-of uitdraait (voelermaatje)
En daar zit hem de clou van het stellen van de remblokjes: soms voel je dat niet. En dan kan het zijn dat je het asje al uit het de zuiger hebt gebraaid en dan kun je draaien tot je een ons weegt, maar gebeurt er niks. En over de speling van de remblokjes zijn de boekjes en deskundigen het ook niet eens, ik heb alles tussen de 0.10 en 0.25 al langs zien komen als 'Sollwert'.

En ik dacht dat de remmen op zich goed stonden, maar dat alleen de handrem nukjes had?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 21, 2006 14:51

Afstelmoer en borging handremkabel? Hee ! dat zijn die dingen die bij mij gelijk breken! Niets aan de hand joh - verwissel je toch even de handremkabel?
(heb ik gedaan zonder een uitlaat oid te verwijderen.....SNAKEMAN! :wink:
Breken? :shock: Dat is me bespaard gebleven. Maar ik vond het draadiend aan het eind van de handremkabel wel f&cking lang, en je kunt er zo lekker bij... met een waterpomptang of griptang de kabel inklemmen, en dan met ringsleutel 10 heel dat draadeind af moeten werken met die contramoer. Wat een feest!

Terug naar “Algemene Technische vragen”