Pagina 1 van 2
verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: do mei 18, 2006 00:24
door icecool
Geachte mensen,
Ik vroeg mij af aangezien er hetzelfde blok in de alfa 147 1.6 liter ligt...
Wat is er het verschil motorisch of ergens anders tussen de 105 en de 120pk uitvoering.
Wat is verantwoordelijk voor deze 15pk verschil.
Heb zelf een alfa 147 benzine uitvoering 1.6liter 105pk uit 2002.
En heb net een max air intake van novitec laten inbouwen, klinkt heel goed
Alleen nu dacht ik aan chip tuning, maar je kunt dus de 120pk versie chiptunen en dan is hij nog meer dan 120pk overduidelijk, maar chiptune je de 105pk uitvoering kom je in de buurt van de 120pk.
En ik dacht eerder dat de 120pk versie misschien al gechip tuned was en de 105pk versie niet of dat die begrenst is oid?

RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: do mei 18, 2006 08:50
door Robkg
Als dat laatste zo was, dan zou je ook de 105pk versie tot over de 130pk kunnen krijgen.
Zijn het allebei 16v's ??? Anders zou het in het injectie systeem, of de ontsteking kunnen liggen, maar bijvoorbeeld ook de timing van de nokkenassen.
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: do mei 18, 2006 09:17
door alfaromeocars
Als ik me niet vergis zijn het inderdaad het aantal kleppen dat het verschil maken.
8V =105 pk 16V =120 pk
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: do mei 18, 2006 09:30
door dibro
Staat toch gewoon op de Alfa-homepage?
1.6 T.Spark 16V
1.6 T.Spark 16V (1598 cm³, 77 kW/105 pk, 185 km/h)
De Twin Spark-ontsteking zorgt voor een grote vermogensreserve en een enorme trekkracht, zelfs bij lage toerentallen. De 1.6 T.Spark 16V-motor levert bij 2000 tpm al bijna zijn volledige maximum koppel. Het lage motorgewicht heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik en onderstreept Alfa Romeo’s zorg voor het milieu. De geluidsproductie en de uitlaatemissies liggen op een zeer laag niveau en de motor voldoet aan de Euro 4-emissienormen.
1.6 T.Spark 16V Veloce (1598 cm³, 88 kW/120 pk, 195 km/h)
De 1.6 T.Spark-16V Veloce-motor is voorzien van nokkenasverstelling, een systeem waarmee Alfa Romeo ruime ervaring heeft. Het waarborgt topprestaties die niet onderdoen voor die van veel grotere benzinemotoren. Het vermogen van 88 kW (120 pk) is goed voor een topsnelheid van 195 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 10,6 seconden. Ook deze motor voldoet aan de Euro 4-emissienormen.
Of zijn er nog andere verschillen?
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: do mei 18, 2006 13:37
door icecool
Is dit ook in te laten bouwen of te bestellen bij novitec?
Zodat dit op de 105pk versie gezet kan worden.
Of ben ik hier nu aan het praten over iets als even goed een ander blok erin leggen?
En als dit mogelijk is aan wat voor kosten moet ik dan denken?
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: do mei 18, 2006 14:13
door Erwinn
Koop maar gewoon een std 120pk dan...

RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: do mei 18, 2006 15:15
door Andretti Molletti
Is idd de nokkenasverstelling én de nokkenassen zelf. Daarnaast is de compressie anders dacht ik en zeker het motormanagementsysteem...
Ombouw is onbegonnen werk.
Realistich vermogen bij kweken is andere nokkenassen monteren van bv
www.catcams.be en daarna op maat chippen.
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: vr mei 19, 2006 00:07
door icecool
Is dit wel te doen dan?
Aangezien Ephymerous anders van mening is...
Of hebben jullie het over 2 verschillende dingen.
Ik weet niet hoe lang iemand ermee bezig is dit in te bouwen maar een nieuwe nokkenas kost rond de 300 euro zoiets.
Dat is wel te doen, maar kun je dan zomaar een andere nokkenas erin leggen en hij heeft 120pk?
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: vr mei 19, 2006 11:49
door Alfa33
Ik zou er niet aan beginnen. Naar mijn idee kan je dan beter een 1.6 Veloce / 2.0 TS kopen.
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: vr mei 19, 2006 13:24
door icecool
Ik heb 2 weken geleden al een alfa romeo 147 1.6 distinctive gekocht.
Daarom vroeg ik dit om hem wat sneller te maken, maar op zich is hij perfect maar kan altijd sneller

RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: vr mei 19, 2006 13:40
door Andretti Molletti
pcies als je hem al hebt gewoon de nokkenassen doen.. beste pk/waarde verhouding... mogelijk dat je hem moet chippen daarna maar misschien valt het mee!
www.catcams.be
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: vr mei 19, 2006 18:17
door icecool
Dus jij zegt wel weer andere nokkenassen?
En dan afstellen en chippen...
Maar waarom is dit volgens de rest niet te doen?
Maar goed ga er van uit dat je wel weet waar je over praat je loopt hier ook al heel lang mee.
Op
http://www.catcams.be/ staat niet een andere nokkenas erbij voor de 147 alleen voor oudere modellen.
En op de site van novitec is die ook niet te krijgen.
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: vr mei 19, 2006 18:41
door Andretti Molletti
4cilinder 4 kleppen per cilinder is 4c/4v...
http://www.catcams.be/800x600/prod01Ali ... 10315xx.js
en ja ik weet geloof ik wel waar ik over praat

RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: za mei 20, 2006 01:50
door icecool
Zijn deze niet alleen maar voor de 2 liter uitvoering van de 155 en 156, maar goed.
Niet dat ik me hier eigenlijk druk om hoef te maken, want ik ga toch geen nokkenas zelf in bouwen.
Dus ik laat ook fijn de garage eentje bestellen...nietwaar?
RE: verschil 105pk 120pk (veloce)
Geplaatst: zo mei 21, 2006 16:12
door pike
Neem eens een kijkje op de site van stephan
www.squadra-tuning.com dan wordt het een en ander misschien wat duidelijker voor je.
