Pagina 1 van 1

Alfa 33 16v: loopt niet lekker

Geplaatst: zo mei 14, 2006 20:08
door marco_33
Ik heb een technisch vraagje in verband met het niet lekker lopen van mijn 33 16v.
De motor loopt niet echt lekker, stationair hobbelt een beetje, tussen 2000 en 3000 rpm en bij half-gas heeft ie weinig vermogen en houd ie in.

Wat al gebeurd is: lambda sensor, bougies en benzinefilter vervangen.
De volgende mogelijkheden zijn kleppen stellen en luchtmassameter vervangen, en ik wil graag weten waar mee te beginnen..
Weet iemand dit zo uit z'n blote hoofd of deze motor voorzien is van hydraulische of mechanische klepstoters? (wel zeker weten aub. :wink:)

Wie weet hier meer over te melden? Andere aandachtspunten melden mag natuurlijk ook. :idea:

Groet,
Marco

RE: klepstoters 33 16v: hydraulisch of mechanisch??

Geplaatst: zo mei 14, 2006 21:29
door Rens 1.7QV
hydraulische klepstoters, dus daar kun je niks aan doen. Maar je hebt nog 4 kleppen in de inlaat zitten en die moeten synchroon staan. Zitten ook alle slangetjes aan het inlaatspruistuk verbonden?? Als er 1 los zit merk je dat ook --> Valse lucht.

Rens

RE: klepstoters 33 16v: hydraulisch of mechanisch??

Geplaatst: zo mei 14, 2006 22:36
door marco_33
Dank voor de tip Rens.

Ik heb ondertussen ook het volgende topic gevonden,
:arrow: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=426
Zal dit ook in m'n achterhoofd houden..

Meer tips nog??

RE: Alfa 33 16v: loopt niet lekker

Geplaatst: za mei 27, 2006 15:40
door marco_33
Eergister de stationair-regelaar er af gehaald en gecontroleerd.

Tot mijn stomme verbazing was de doorlaat hiervan behoorlijk verminderd door de aanwezigheid van kit?? De rand aan de buitenzijde was bewerkt met een kit, wat me achterdochtig maakte. Waarschijnlijk heeft iemand hier eens wat aan zitten 'repareren' om valse lucht buiten te houden ofzo? Tijdens montage is de kit waarschijnlijk opgerold en heeft de doorgang teruggebracht van plusminus 7mm naar 4mm. Duuuh, een computer kan veel uitrekenen, maar nu was de doorlaat gewoon te klein om de stationair goed te kunnen regelen.
Nadat de binnenzijde grondig schoon gemaakt was en de regelaar teruggeplaatst, was het probleem van hobbelen van de stationair vrij snel opgelost. Hij stuitert nu nog 1 of 2x, om dan terug te gaan naar en mooie stationaire loop.

Gister een andere luchtmassameter/luchthoeveelheidsmeter gemonteerd (dankje 16vee) en het inhouden tussen de 2000 en 3000 toeren lijkt ook een heel stuk minder. Hij loopt nu gelijkmatiger, geen keiharde KICK bij de 3000 toeren meer. De nu gemonteerde LMM is net ietsje anders dan de oude; de origineele had een stelmogelijkheid.
=> iemand ervaring met het stellen hiervan???

Wel lijkt de motor nog vermogen te missen.
Vandaag de oude LMM open gemaakt. De magneetstrook vertoonde behoorlijke sluitgroeven van de sleepcontacten. Ik heb nu de magneetbaan van de meter iets verplaatst (het complete printplaatje), zodat de contactjes over een 'verse' baan glijden.

Straks monteren, en kijken of dit verbetering geeft.