Pagina 1 van 2
Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: wo mei 10, 2006 22:55
door giulia-tom
Het mooiste is om de auto (dit geval Giulia) haarscherp te laten sturen - dat willen we allemaal
Op volgende foto heb ik de bovenste draagarm geel gekleurd:
Deze draagarm is eigenlijk niets meer dan een
holle buis waarin de koppelstukken aan beide zijden geklemd (geknepen) zitten
Wat ik wil is deze arm instelbaar te maken OFWEL: een in-en uit te schroeven middenstuk om de ophanging goed instelbaar te maken. Gecombineerd met de rest van de ophanging en een vlotte TS erin moeten de Juul lekker laten plakken in de bochten.
Je kunt deze armen kopen - dat weet ik, het is vrij prijzig en zelf maken is leuk.

Misschien zijn er forummers die een slimme tip hebben om een bestaand mechanisme erin te knutselen (want daar zal het wel op uitdraaien) Tips zijn welkom - omdat het meeste tijd gaat zitten om het spreekwoordelijke wiel uit te vinden.
DUS: Wie o wie weet er goede delen te koop om tussen deze holle buis te bevestigen (lassen) waarbij het natuurlijk het mooist is een schoefconstructie die aan beide zijden te borgen valt met een moer, zodat het inkorten en verlengen zo kan gebeuren dat de stang gewoon gemonteerd kan blijven.
(ik weet dat als je een sloperij doorspeurt je misschien/uiteindelijk iets vind maar ik wil geen tijd verkwanselen, vandaar) DUS ....
komt u maar 
RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 00:12
door Alessandro
Is het stelmechanisme van de castorstangen van de 116 serie niet te gbruiken?

RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 00:30
door giulia-tom

Soms is het dichtbij, een oplossing althans.......Ik zal eens kijken!

RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 00:31
door Alessandro
mocht het lukken, kan ik je wel aan twee compete castorstangen helpen.

RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 08:10
door vV
er waren (zijn?) 2 versies instelbare arm op de markt. 1 had een lange bus met inwendige draad, met aan beide uiteinden een borg moer. Vanwege de constructie en de noodzakelijke lengte van de bus met inwendige draad valt 1 borgmoer eigenlijk buiten bereik namelijk binnen het inwendige montagepunt. Is het eenmaal afgesteld geen probleem, maar je zit wel heel erg te $%%^(^& om de borgmoer vast te krijgen.
Je moet dus eigenlijk een constructie maken waarbij het centrale deel wat verdraaid de schroefdraad heeft, en de inwendige draad aan de beide uiteinden zit.
Overigens vind ik de armen die op de markt zijn niet zo heel duur, vergelijk maar met een standaard arm. En zo vaak hoef je ze ook niet te vervangen..Wel goed vergelijken tussen de verschillende aanbieders, er zijn grote prijsverschillen.
RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 08:24
door Giulia Bianca
Ik bouw de originele oude stangen om, ik koop geen nieuwe replica's, zijn zwakker dan de oude
Bij de oude is de wandikte dikker en zitten de uiteinden veel dieper in de buis geperst, ik gebruik kogels van de onderste
draagarm, een teflon bus voor montage aan de casterstang, heb er wel een fotootje van maar kan niet plaatsen
RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 08:54
door bralfa
Tom,
Draagarm doorhalen, iets inkorten, Ene kant van linkse andere van rechtse draad voorzien. Stuk stafmateriaal pakken, lengte nader te bepalen... Helft voozien van linkse ander helft voorzien van rechtse draad. 2 moeren rechtse draad, 1 moer linkse draad... Een rechtse draad moer naar het midden van de "draadstang draaien en vasthechten. En zie hier... een instelbare draagarm...
Re: RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 09:11
door @lfa@lgra

Soms is het dichtbij, een oplossing althans.......Ik zal eens kijken!

Dat klopt. Kijk eens op je eigen plaatje naar de reactiearm links naast je geel gekleurde castor stang.......
Ps: Tom (of iem anders) Heb jij ook nog nylon bussen liggen voor dezelfde reactiearm???
Re: RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 09:38
door giulia-tom
Dat klopt. Kijk eens op je eigen plaatje naar de reactiearm links naast je geel gekleurde castor stang.......
Ps: Tom (of iem anders) Heb jij ook nog nylon bussen liggen voor dezelfde reactiearm???
Volgens mij hoorde ik laatst dat Arese ze moest hebben....
(even bemoeial bijval halen

)
DEZE bedoelde je zekers niet?
O ja Links naast de geel gekleurde stang.....die is dunner en veel te lang - kun je weer inkorten maar......

RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 10:13
door Alessandro
casterkogels van een 105 passen op een 116, dus dat betekent dat 'mijn idee' ook te dun is?

Re: RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 11:48
door Carabinieri
Ik bouw de originele oude stangen om, ik koop geen nieuwe replica's, zijn zwakker dan de oude
Bij de oude is de wandikte dikker en zitten de uiteinden veel dieper in de buis geperst, ik gebruik kogels van de onderste
draagarm, een teflon bus voor montage aan de casterstang, heb er wel een fotootje van maar kan niet plaatsen
Bedoel je deze ?

RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 11:54
door Giulia Bianca
Aad, als ik jou niet had

Re: RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 11:57
door giulia-tom
Bedoel je deze ?
Kijk: now were talking ! Dat is idd een mooi voorbeeld!
Zie ik smeernippels op de kogel? Zelf gemaakt? zo zou het moeten!
RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 12:05
door Giulia Bianca
Yep smeernippels
Ook geboorde bouten v.v. smeernippel, omdat je nu geen "leven" hebt in de silentblocs gaat hij scharnieren op
de bouten vandaar de stalen bus in de Teflon, dit in combinatie met smering geeft goede levensduur
Ook de carroseriezijde van de achterste draagarmen en de Triangel zijn op de manier aangepast, ik gebruik nog wel het diabolo
rubber om resonanties van de achteras wat te verminderen, is voor mijn daily Giulia nml.
RE: Voowielophanging 105 aanpassen
Geplaatst: do mei 11, 2006 18:05
door Andretti Molletti
NIET zelf draad snijden!!
Je moet de draad rollen anders is het te kwetsbaar...
De 116 oplossing is niet haalbaar, de castorstang is te lang..
Wat eventueel bruikbaar is id deze stan afzagen en inlassen en dan verstelbaar maken door telkens de kogel te lossen en af te stellen... eenzijdig dus...
Dat is een goedkope oplossing als je een en ander hebt liggen, anders wordt het gewoon kopen.
Daarnaast even een kantekening bij Nylonbussen.. ik heb ze ook maar omdat er totaal geen flex inzit gaat het heel snel bonken bij wiellastwissels.. er komt noodgedwongen speling op...Powerflex is een betere oplossing of mooist een Uniball...