Pagina 1 van 2
km-stand 155 lpg
Geplaatst: di mei 09, 2006 12:55
door MightyMarcel
beetje vreemde vraag wellicht, maar hoeveel kan een 155 op lpg (g3) ongeveer lopen zonder een rampenbak te worden ?
(ik heb mijn oog alvast op eentje laten vallen. het andere oog op mn portemonnee... anyway, het gaat om een 1.6 TS 16v, zwart, nette staat - interieur redelijk, buitenkant top - volgens de verkoper is de cilinderkop net gereviseerd en de distributie vervangen (en het is een garage met veel alfa's), quanta kosta 2250 euro.)
nou rijdt mijn huidige alfa - 33 1.4 - beter dan een hoop auto's met een veel lagere km-stand, maar ik zou dus graag meer te weten willen komen (is dat een goede zin..?) over de 155.
sowieso, als ik een auto op gas koop, kan ik uit twee dingen kiezen. 1) een alfa. 2)een goedkope koreaan met veel opties.
dus dat wordt natuurlijk een alfa

RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: di mei 09, 2006 16:12
door kees artc6
G3's op gas gaat erg lang mee,
gebruik even de zoekfunctie op
www.artc155.nl
Succes!
RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: di mei 09, 2006 21:44
door Alessandro
op zich is 225.000km noog lang niet veel, wel heel allert blijven op alles wat met de distributie en olie te maken heeft.

Re: RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 07:47
door MightyMarcel
op zich is 225.000km noog lang niet veel, wel heel allert blijven op alles wat met de distributie en olie te maken heeft.

yup. olie checken ben ik gewend - bij een 33 moet je dat nog wel af en toe checken, ook al gebruikt mijn 33 amper olie, het blijft een boxertje - en de distributie is dus net vervangen bij dit exemplaar.
maar tis moeilijk he, als je min of meer op zoek bent naar iets anders. het hoeft nu niet per se ook, dat maakt t alleen maar lastiger.... maar wel leuk, al dat kijken hoor.
RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 11:52
door Alessandro
Ik bedoel eigenlijk meer op het feit dat de 16V motoren wel heel gevoelig zijn m.b.t. de smering. Bezuinig niet op olie en oliefilter!
Daarnaast willen ze nog wel eens olielekken bij de distributie en dat verkort d levensduur van de riem natuurlijk ook aanzienlijk.
p.s. boxers zijn veel minder gevoelig/ goedkoper in onderhoud/ betrouwbaarder. Da's mijn bescheiden mening, maar met de juiste zorg kun je ook aan een TS 16V een goede auto hebben!

RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 12:57
door giulia-tom
IDD Sander spreekt wederom ware woorden....
Theroretisch is veel afhankelijk van de vorige of regelmatige berijder van de auto - en zegt kmst niet zoveel - nu is de cylinderkop gereviseerd en distributie vervangen dus heb je het grootste achter de rug.
Feit blijft wel dat een 1.6 je best een herriemonster is op de snelweg ! En zou ik liever (of beter gezegd MINIMAAL) een 2 liter willen!
Misschien eens een vergelijk maken tussen een 145/6 op LPG - of eigenlijk het beste: een 75TS op LPG! Dan ben je voorlopig even klaar! Maar ja: dat is mijn mening....
Wel eens gestuurd in een 155 1.7 op benzina, en vond dat helemaal niets gecombineerd met het gewicht is een lichte motor alleen maar herrie en geen prestatie.
Misschien die Koreaan dan maar (als het echt goedkoop moet zijn en prestatie niet interessant is?)

RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 14:27
door MightyMarcel
nou ja, de 'concurrend geprijsde' koreaan (dat zou om een daewoo nubira gaan) is niet sneller, maar wel wat luxer (airco bijvoorbeeld).
maar eh, zo'n 2-liter is toch ook minder zuinig ?
en een 75 (en in redelijke mate een 146 ook nog, en een 145 is niet mijn ding) vind je niet op LPG met een G3-goedkeuring, en dat vind ik dan weer wel belangrijk. (scheelt echt een hoop centen. als ik gewoon op gas (G2) ga rijden zou ik met een diesel beter af zijn, maar een G3-goedgekeurde auto/installatie is verreweg het meest economische).
overigens vind ik mijn 1.4 (33) ook niet tekortkomen, die komt wat mij betreft vlot genoeg mee met het verkeer, en dat is ook niet de snelste 33 die je kan vinden. Maar sloom is niet het goede woord hoor.
Re: RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 14:28
door MightyMarcel
Ik bedoel eigenlijk meer op het feit dat de 16V motoren wel heel gevoelig zijn m.b.t. de smering. Bezuinig niet op olie en oliefilter!
Daarnaast willen ze nog wel eens olielekken bij de distributie en dat verkort d levensduur van de riem natuurlijk ook aanzienlijk.
p.s. boxers zijn veel minder gevoelig/ goedkoper in onderhoud/ betrouwbaarder. Da's mijn bescheiden mening, maar met de juiste zorg kun je ook aan een TS 16V een goede auto hebben!

ps : dat bezuinigen doe ik dus op de brandstofkosten, niet op het onderhoud. Tis een alfa, daar KUN je helemaal niet op bezuinigen. Tenminste, wat mij betreft niet.
Re: RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 14:36
door Alessandro
als ik gewoon op gas (G2) ga rijden zou ik met een diesel beter af zijn, maar een G3-goedgekeurde auto/installatie is verreweg het meest economische).
Dan maak je toch echt een rekenfout! Het voordeel wordt met G2 uiteraard kleiner, maar LPG blijft het goedkoopst!

RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 15:12
door MightyMarcel
zou het ? dr staat namelijk hier (bij dezelfde garage als waar mn 33 wegkomt - geen alfa specialist, maar wel een goede 'universele garage') een (rode) 146 1.6ie op LPG (175dkm, 1997, 2950 euro).
dat zou dan ook best een leuke optie zijn, wat mij betreft.
Re: RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 15:44
door Marley164
maar eh, zo'n 2-liter is toch ook minder zuinig ?
Ook dat is niet perse het geval , een 2.0 ts hoeft veel minder hard te werken om die 1200 kg?!

(kweet niet pcies wat het gewicht is v/d 155) mee te slepen dan een 1.6 ts.
Verder zou ik bij lpg eerder kiezen voor de 8 klepper motoren(ook al zijn ze er bijna niet met G3) ze zijn wel veel onderoudsvriendelijker dan de 16v motoren , om te beginnen al een distributieketting ipv een riem , bougies a 3euri per stuk enz enz..., zelf heb ik 2 164ers gehad 2.0TS 8v met lpg en het enige probleem wat ik ermee had was de enorme 85liter lpg tank die achterin de kofferruimte lag , verders dik 300.000km en gewoon doorsturen
zelf rijd ik zo een 800 tot 1000km in de week dus de wegenbelasting(is bij de 164 +- 300 euri/p.kwartaal) reed ik er makkelijk uit

Re: RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 16:18
door MightyMarcel
maar eh, zo'n 2-liter is toch ook minder zuinig ?
Ook dat is niet perse het geval , een 2.0 ts hoeft veel minder hard te werken om die 1200 kg?!

(kweet niet pcies wat het gewicht is v/d 155) mee te slepen dan een 1.6 ts.
Verder zou ik bij lpg eerder kiezen voor de 8 klepper motoren(ook al zijn ze er bijna niet met G3) ze zijn wel veel onderoudsvriendelijker dan de 16v motoren , om te beginnen al een distributieketting ipv een riem , bougies a 3euri per stuk enz enz..., zelf heb ik 2 164ers gehad 2.0TS 8v met lpg en het enige probleem wat ik ermee had was de enorme 85liter lpg tank die achterin de kofferruimte lag , verders dik 300.000km en gewoon doorsturen
zelf rijd ik zo een 800 tot 1000km in de week dus de wegenbelasting(is bij de 164 +- 300 euri/p.kwartaal) reed ik er makkelijk uit

mwa, die bagageruimte kan me geen donder schelen, dr moet wel _iets_ inpassen, maar ik gooi dr toch geen lijken in hoor
die 146 is een boxer (een van de laatste denk ik), dat rijdt lekker, maar is dat een goeie combi, een boxer icm lpg ?
ow, en bijdeweg (by the way

), is zo'n 164 nou een enorme aderlating elke maand financieel, of viel dat mee ?
RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 16:30
door kees artc6
Zelf ook met een 155 op lpg gereden, je houdt zat ruimte over
RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 16:40
door giulia-tom
Marcel: beetje lezen kerel:
Jouw 33 vindt je ook goed meekomen: logisch deze loopt EN op benzine EN is lichter dan een 155 is het niet?
Iets zuiniger (1.6 versus 2.0) : wat zou het als je op LPG rijdt? Zie ook het verhaal van Marley -
Die vertelt daarna wat die 164 in de belasting kost - vraag jij daarna of ie daarop leegloopt.....Lang in de zon gezeten?
Als je een auto koopt om het belastingverschil - dan moet je echt naar een Suzuki Alto! - dat is zuinig kijken en toch veel laten...
Volgens mij is een mooie 75 TS op LPG - of zelfs een 164 TS op LPG dadelijk ook nog best wat waard, gekoesterd door liefhebbers ( je weet wel mensen die durven te leven

)
Die 145 en 146 zijn er massaal en zullen niet snel in een bijzondere klasse vallen.
Ik reed destijds op mijn 19e (ja best even geleden) een heuse 2.0 Giulietta - en geen minuut spijt van gehad of leeg gelopen!
DUS DURF EENS!
Zullen we maar vergeten dat je een koreaan durft te opperen hier?
Re: RE: km-stand 155 lpg
Geplaatst: wo mei 10, 2006 16:47
door MightyMarcel
Marcel: beetje lezen kerel:
Jouw 33 vindt je ook goed meekomen: logisch deze loopt EN op benzine EN is lichter dan een 155 is het niet?
Iets zuiniger (1.6 versus 2.0) : wat zou het als je op LPG rijdt? Zie ook het verhaal van Marley -
Die vertelt daarna wat die 164 in de belasting kost - vraag jij daarna of ie daarop leegloopt.....Lang in de zon gezeten?
Als je een auto koopt om het belastingverschil - dan moet je echt naar een Suzuki Alto! - dat is zuinig kijken en toch veel laten...
Volgens mij is een mooie 75 TS op LPG - of zelfs een 164 TS op LPG dadelijk ook nog best wat waard, gekoesterd door liefhebbers ( je weet wel mensen die durven te leven

)
Die 145 en 146 zijn er massaal en zullen niet snel in een bijzondere klasse vallen.
Ik reed destijds op mijn 19e (ja best even geleden) een heuse 2.0 Giulietta - en geen minuut spijt van gehad of leeg gelopen!
DUS DURF EENS!
Zullen we maar vergeten dat je een koreaan durft te opperen hier?
ach, zon, waar zie je zon ? ow, je bedoelt dat iriitante gele ding dat zo weerkaatst op mijn bezwete voorhoofd ? zeg dat dan...
maar eh, toen je in die guiletta reed, studeerde je toen nog ? (dankzij dit forum wil ik al tijden een 164, een neiging waar ik wanhopig probeer niet aan toe te geven.... dat alfa-virus is wat besmettelijker dan de vogelgriep, geloof ik

)
zou overigens wel wat hebben, een glimmende 164 in topstaat kun je natuurlijk gewoon op de lerarenparkeerplaats neerzetten, dat valt toch niet op.
Maar ik ga niet in een alto rijden. (sowieso niet in een erg kleine auto, maar al helemaal geen suzuki meer. Ik heb toch wat trauma's overgehouden aan mn bagger swiftje geloof ik.)