Pagina 1 van 1

koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: zo mei 07, 2006 21:27
door frankalfa
He allen ; na noodgedwongen de registerdag te hebben bezocht als passagier van Co's alfetta gtv (wat niet echt een straf is hoor) heb ik me de dagen erop bezig gehouden met het opsporen van de oorzaak van de lekkage:
Al snel bleek dat t niet de waterpomp of radiator was; deze waren beiden lekvrij. Wel bleken de 2 dikke slangen van de radiator op het thermostaat huis niet goed aangedraaid te zijn .(ik had de week ervoor de distributiriem laten vervangen en daarbij waren die slangen los geweest) .
Maar; nogmaals goed aandraaien hielp maar ten dele. Er bleek ook wat klvlstf tusen de cilinderkoppen te staan wat ik met een doek en een stuk gordijnrails( uit die sloopcaravan :mrgreen: )heb weggehaald.
Daarna de auto meerdere malen zo'n 20 a 25 min laten draaien (tot de fan enkele keren was aangeslagen) waarbij er geen lekkage meer was te zien.
Opgelost, dacht ik. Niet dus, afgelopen week bleek er weer vloeistof tussen de koppen te staan en liep het zelfs langs de buitenkant bij de linker cilinderbank op de grond...
Zover ik kan beoordelen lekt de koppakking dus naar buiten toe. In het reservoir is geen borrelen waarneembaar , klvlstf ruikt niet naar uitlaatgassen ,het ding rookt niet wit en ook aan de olie zie ik niks vreemds..
Op aanraden van mn maat (auto monteur van professie) heb ik er een blikje lekstop van Wynns ingekieperd.
Lekkage is in de loop van de afgelopen dagen verdwenen !! Gisteren nog gekeken; geen druppel meer onder de auto...Sindsdien niet mee gereden of laten draaien>net weer gekeken>2 plasjes eronder: Nu aan beiden zijden van de motor....
Da's toch om een platte kerbonkel van te krijgen!!!
Iemand die hier nog iets nuttigs over kan zeggen?
Alfast bedankt voor t meedenken, grtz, fRank

RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: zo mei 07, 2006 22:54
door Leo Veloce
Frank, lekt er niets vanaf de twee korte retourslangen vanaf de koppen naar de thermostaat?

Anders afgaande op jouw situatieschets zou ik de kop(pen) gewoon nog eens natrekken. Baat het niet, dan schaadt het niet (meer).

Toevoegingen als radiateurpillen zou ik zelf nimmer aan beginnen. Wat ik er van gezien heb, is dat het helpt dat ene probleem op korte termijn te stoppen, maar op wat langere termijn een volgend probleem veroorzaakt (verstopping).

Ik hoop dat een koppakking je bespaart blijft, succes. Leo

Re: RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: zo mei 07, 2006 23:19
door frankalfa
Frank, lekt er niets vanaf de twee korte retourslangen vanaf de koppen naar de thermostaat?

Anders afgaande op jouw situatieschets zou ik de kop(pen) gewoon nog eens natrekken. Baat het niet, dan schaadt het niet (meer).

Toevoegingen als radiateurpillen zou ik zelf nimmer aan beginnen. Wat ik er van gezien heb, is dat het helpt dat ene probleem op korte termijn te stoppen, maar op wat langere termijn een volgend probleem veroorzaakt (verstopping).

Ik hoop dat een koppakking je bespaart blijft, succes. Leo
He Leo, ja de 2 slangen heb ik ook al nagetrokken lag het ook niet aan...
Ik ben zelf ook geen voorstander van dit soort lapmiddelen maar had ook weinig trek om er al direct een kop af te gaan toveren.
Daarbij is het ff mn dagelijkse auto voor de zomer dus was het oplapmiddeltje voor de korte termijn wel aantrekkelijk, temeer daar er al en gereviseerde 3.0 qv tor staat te wachten om (ooit) ingebouwd te worden (is alleen nog in fwd configuratie dus is ook niet op een dag over te lepelen helaas)
Kan iemand zn licht eens laten schijnen over Leo's suggestie vwb de koppen natrekken?
Grtz, fRank

RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 00:14
door giulia-tom
Hee fRank;

Tja - Balen man! Het is alleen niet anders....Koppen natrekken zal alleen niet helpen omdat het lek hoogstwaarschijnlijk alleen aan de buitenzijde voorkomt...Echter je verpest er idd niets mee...(en het is ook snel gedaan natuurlijk) maar helpen doet het volgens mij niet.... :cry:

Wordt het een koppakking vervangen - dan hoeft eigenlijk de kop niet gevlakt te worden - maar ja: je wilt vlak voor zo'n conversie ook geen kosten maken natuurlijk :evil: Ik ken het: Af en toe gaat het alfistenleven niet over rozen...

Re: RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 00:28
door frankalfa
Hee fRank;

Tja - Balen man! Het is alleen niet anders....Koppen natrekken zal alleen niet helpen omdat het lek hoogstwaarschijnlijk alleen aan de buitenzijde voorkomt...Echter je verpest er idd niets mee...(en het is ook snel gedaan natuurlijk) maar helpen doet het volgens mij niet.... :cry:

Wordt het een koppakking vervangen - dan hoeft eigenlijk de kop niet gevlakt te worden - maar ja: je wilt vlak voor zo'n conversie ook geen kosten maken natuurlijk :evil: Ik ken het: Af en toe gaat het alfistenleven niet over rozen...
Ja ach tis niet anders... Ik kan het nog ff aanzien , moet er enkel mee naar mn werk (+/- 35 km per dag) dus dat is t punt niet. Als ik wat verder moet neem ik moeders dr Ts wel..
En zo heel erg veel loopt er iet meer uit momenteel dus met bijvullen is het weer opgelost maar ja , het hoort niet he...
Grtz, fRank

RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 00:32
door Alessandro
Zie je toch ook niet de kachelslang over het hoofd? (Al denk ik niet direct dat dan de V vol komt te staan maar toch :? ) En zitten daar niet ergens pluggen die kunnen lekken??

Re: RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 00:45
door frankalfa
Zie je toch ook niet de kachelslang over het hoofd? (Al denk ik niet direct dat dan de V vol komt te staan maar toch :? ) En zitten daar niet ergens pluggen die kunnen lekken??
Nog niet echt naar gekeken maar wordt dan de buitenkant van het onderblok nat van de klvlstf zonder dat de auto rijdt of zelfs maar draait? Komt zover ik kan beoordelen echt tussen kop en blok uit aan de buitenkant. Makkelijkst is dan om te denken dat die pakking ook aan de binnenkant van de 'V' lekt...
Grtz, fRank

RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 01:01
door Alessandro
Ik ga nu toch vrezen voor je koppakking. :? Maar aandraaien van de kopbouten is natuurlijk het proberen waard.

Re: RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 12:12
door frankalfa
Ik ga nu toch vrezen voor je koppakking. :? Maar aandraaien van de kopbouten is natuurlijk het proberen waard.
Iemand die de aantrekmomenten zo kan oplepelen trouwens?
Grtz, fRank

RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 19:27
door Leo Veloce
Aanhaalmoment(en) 2.5 V6:

Koud (nieuwe koppakking): 8 kilo (78Nm)
Natrekken (na 1.000km): 9 kilo (88Nm)

Natrekken bij koude motor, elke moer één voor één 1 omwenteling lossen en weer vastdraaien (onderlegring iets oliën).

Volgorde:
8 - 4 - 1 - 6 (bovenste rij)
5 - 2 - 3 - 7 (onderste rij)

Wat ik mij later pas bedacht: waarom pers je het systeem niet eerst af? Als je zelf geen pompje voorhanden hebt, kan ik mij niet voorstellen dat dit veel moet kosten bij een garage die wel zo'n druktester heeft. Als er drukverlies is, zie je behalve dat ook duidelijk lekkage als dat tenminste niet inwendig zit.

Verder zit er per kop 3x 1 koelwaterafdichtplug (inbus) net onder elke inlaatbuis. Wellicht ietsje los gelopen?

Succes nogmaals, Leo

RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 21:05
door pe1ryx
check de vriesdoppen...heb ik ook gehad...

Re: RE: koelvloeistof lekkage gtv6 ;iemand nog tips?

Geplaatst: ma mei 08, 2006 21:22
door frankalfa
Aanhaalmoment(en) 2.5 V6:

Koud (nieuwe koppakking): 8 kilo (78Nm)
Natrekken (na 1.000km): 9 kilo (88Nm)

Natrekken bij koude motor, elke moer één voor één 1 omwenteling lossen en weer vastdraaien (onderlegring iets oliën).

Volgorde:
8 - 4 - 1 - 6 (bovenste rij)
5 - 2 - 3 - 7 (onderste rij)

Wat ik mij later pas bedacht: waarom pers je het systeem niet eerst af? Als je zelf geen pompje voorhanden hebt, kan ik mij niet voorstellen dat dit veel moet kosten bij een garage die wel zo'n druktester heeft. Als er drukverlies is, zie je behalve dat ook duidelijk lekkage als dat tenminste niet inwendig zit.

Verder zit er per kop 3x 1 koelwaterafdichtplug (inbus) net onder elke inlaatbuis. Wellicht ietsje los gelopen?

Succes nogmaals, Leo
He Leo , bedankt voor de info.
Ik ga idd voordat ik de kop natrek eens even met zo'n afpersertje aan de gang >goeie tip was ík vergeten..!
Grtz, fRank