Pagina 1 van 1
ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: di feb 08, 2005 22:12
door giulialex
Kan iemand mij helpen aan de gegevens over de ontsteking op een 2 liter nord?
Ben op zoek naar aantal graden voorontsteking bij stationar en het aantal graden maximale vervroeging die de ontsteking zou moeten krijgen.
Heb tegenwoordig beschikking over een digitale stroboscoob dus ik kan nu heel nauwkeurig meten....

RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: di feb 08, 2005 22:31
door cor
ben niet zo'n techneut, maar mijn 2000 GT Veloce boekje (in Het Duits), spreekt over:
FESTE FRÜHZÜNDUNG 3º plm. 1º vor oberem totpunkt
MAXIMALE FRÜHZÜNDUNG 40º + 0º -3º bei 4600 u/min
Hoop dat je er iets mee kunt, wie volgt??

RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: di feb 08, 2005 22:36
door giulialex
Dank je, mijn duits is in ieder geval genoeg om hiermee in het achterhoofd eens te gaan afstellen.
Ontsteking staat nu 8 graden vervroegd en vervroegd max 30? Is dus nog niet optimaal

RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: di feb 08, 2005 22:41
door don515jz
Volgens het boek dat ik hier heb:
Vaste voorontsteking F (voor BDP) 3° +/- 1°
Maximale vervroeging M (voor BDP ) 40° +0° -3°
Bij 4600omw/min
Dus als de juiste poelie op de krukas zit, hoef je alleen maar de merktekens zichtbaar te maken om alles volgens het boekje af te stellen.
RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: wo feb 09, 2005 07:39
door ravado
ik had mijn 2 liter nord bij stat. toerental (+/- 950 toeren) op max. 12 graden voorontsteking staan. (let wel dat je de vervroeger even los haalt bij het afstellen... )
RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: wo feb 09, 2005 07:46
door @lfa@lgra
@Giulialex:
Het belangrijkste is dat je onntsteking bij max vervroeging iig goed staat. ( Op het merkteken
M dus. Stationail een paar graadjes veschil is No problem.
Als die van jou daarbij stationair op het merkteken
F staat. is alles 100 %.
Het aantal graden voorontsteking stationair wio nl wel eens verschillen zoals je hier gemerkt hebt.
Ennuh: Heb je vacuumvervroeging, dan kun je deze best afdoppen. Is een milieumaatregel. Zonder pakt ie wat mooier op.

RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: wo feb 09, 2005 08:50
door Eric
@Arjen: En die max vervroeging is dus bij 4600rpm ?
RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: wo feb 09, 2005 09:03
door kroehlur
I asked Q and he said M....
RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: wo feb 09, 2005 09:47
door giulialex
Ik zal inderdaad eerst eens goed kijken of mijn mer P op poelie wel het echte tdc is om te beginnen, dan kan ik ook met wat meer betrouwbaarheid op de F en de M terugvallen.
Ook ga ik inderdaad eens proberen die vacuum slang af te koppelen en wat voor verschil dat maakt. Maar is dat vacuum dan vervroeging of juist weer 'verlaating' tegen de vervroeging in?
RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: wo feb 09, 2005 18:45
door Baakman
kijk op
http://www.giuliaweb.nl/
Kies: MANUALS
Kies: 2000 serie
ga naar pagina 8
Re: RE: ontstekingsgegevens vervroeging 2 liter nord
Geplaatst: wo feb 09, 2005 18:59
door @lfa@lgra
Ik zal inderdaad eerst eens goed kijken of mijn mer P op poelie wel het echte tdc is om te beginnen, dan kan ik ook met wat meer betrouwbaarheid op de F en de M terugvallen.
Ook ga ik inderdaad eens proberen die vacuum slang af te koppelen en wat voor verschil dat maakt. Maar is dat vacuum dan vervroeging of juist weer 'verlaating' tegen de vervroeging in?
Ah:
WEL vacuumvervroeging dus

Afstellen met losgekoppelde vacuumaansluiting dus, zoals Ravado aangaf.
Max vervroeging idd bij ca 4600 toeren, maar pak gewoon ff 5000 dan weet je zeker dat ie tegen de aanslag staat.
