Pagina 1 van 1
Motor kapot na reparatie
Geplaatst: do mei 04, 2006 17:12
door Dimple
[size=18]]k ben in het bezit van een Alfa Romeo 145 1.9 TD, de kilometerstand staat op 190.000 km, dus tijd voor een nieuwe distributieriem. Ik heb mijn auto naar een Alfa Romeo dealer gebracht en na het vervangen van de riem hoorde ik rechtsvoor een tikkend geluid wat er voor de reparatie niet was. Ik heb, achteraf niet slim, een paar honderd kilometer met mijn auto gereden totdat de motor het begaf.
Nu zegt dezelfde garage dat er een haarscheur in de zuiger heeft gezeten en dat hierdoor de zuiger kapot is gegaan en tegen de klep aan is gekomen. (de zuiger lag in drie stukken). Ik denk zelf dat de distributieriem niet op tijd heeft gestaan. De riem zelf was niet kapot en er was een (1) klep beschadigd. De garage heeft alles gedemonteerd en ik heb ook hier weer een rekening voor gekregen.
Ondertussen heb ik een andere 145 gekocht, uit noodzaak, en heb ik nog steeds de andere. Via de Bovag heb ik geinformeerd wat ik hier tegen kan doen en deze gaven aan om contra-expertise te laten uitvoeren. Dit moet ik eerst zelf betalen om dit eventueel later via de garage terug te claimen.
Nu is mij vraag of iemand hier ervaring mee heeft en wie er eventueel tips voor mij heeft wat te doen. Als het natuurlijk echt zo is dat er een haarscheurtje in de zuiger heeft gezeten, dan ben ik ook het geld voor de contra-expertise kwijt. De auto is verder in goede staat, eind vorig jaar heeft hij een grote beurt gehad en eind maart is hij APK gekeurd, normaal laat ik al het onderhoud bij een andere dealer doen (waar ik de auto heb gekocht), maar in het geval van de distributieriem heb ik dit door een Alfa Romeo dealer laten doen.[/size]
RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: do mei 04, 2006 17:24
door Speeder
Het klinkt mij niet echt naar een verkeerde timing. Als de distributieriem bij het vervangen namelijk niet goed op tijd gezet is, zou je dat bij de eerste start al gemerkt moeten hebben. Dan zouden trouwens verschillende zuigers de kleppen geraakt moeten hebben, en had je er ZEKER geen paar honderd kilometer meer mee kunnen rijden...
Of zeg ik nou iets heel geks ?
RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: do mei 04, 2006 17:31
door figlio del commesso
Ik heb slechts eenmaal de resultaten van een gebroken distributieriem mogen aanschouwen (gelukkig), maar toen zat de schade voornamelijk in de kleppen, niet in de zuiger (en zeker niet in 3 stukken)....
Adios, JR
RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: do mei 04, 2006 18:40
door Dinky Boy
Iemand met een beetje metallurgische kennis kan aan de hand van het patroon van het breukvlak beoordelen of de breuk is ontstaan door slijtage (langzaam uitgroeiende haarscheur) of door een flinke impact.
RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: do mei 04, 2006 18:47
door AlfettaOwner
Erg kort door de bocht, maar hoe vaak hoor je niet dat na reparatie de auto kuren vertoond cq geluiden maakt die er van te voren niet waren.
De garagehouder weet nooit van niets en wimpeld bijna altijd af.
Probeer daar maar eens gelijk te krijgen en als dat zo is dat de schade nog wordt vergoed ook.
Veel succes maar wel vervelend genoeg

RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: vr mei 05, 2006 12:25
door Alfa33
Ik vind het uiterst vreemd dat het dan net toevallig gebeurd op het moment dat die bij de garage geweest is.
Wedden dat het daar gewoon gebeurd is.
Voor mij is het GEEN toeval, maar gewoon een fout door de garage. Kan echt de beste overkomen hoor, maar kom er dan voor uit. Het is gewoon een geld kwestie. Volgens mij is een garage hiervoor verzekerd (zeker een dealer), dus ik zie het probleem van hun zijde niet zo.
Ik zou een het verhaal bij de contra expertise eerst even voorleggen en kijken wat hij zegt. Als je je vol inzet geef ik je wel een redelijke kans op compensatie.
Mocht blijken dat de dealer gelijk heeft, dan heb je gewoon pech. Zit je niet toevallig in the risk analysis business?
succes
RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: vr mei 05, 2006 13:26
door Andretti Molletti
CONTRA EXPERTISE!!!
RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: vr mei 05, 2006 17:48
door Speeder
Wat ik me voor zou kunnen stellen is dat er iets is mis gegaan bij het vervangen van de distributieriem en dat ze vervolgens met het starten van de motor jouw zuiger en kleppen naar de kl*te geholpen hebben. Vervolgens hebben ze hem opnieuw optijd gezet, en jij hebt na een paar honderd kilometer daarvan de gevolgen mogen ervaren. Dit verklaard ook de vreemde geluiden die 'ineens' optraden na het terugkomen van de garage...
Re: RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: ma mei 08, 2006 22:24
door tommie
Erg kort door de bocht, maar hoe vaak hoor je niet dat na reparatie de auto kuren vertoond cq geluiden maakt die er van te voren niet waren.
De garagehouder weet nooit van niets en wimpeld bijna altijd af.
Probeer daar maar eens gelijk te krijgen en als dat zo is dat de schade nog wordt vergoed ook.
Veel succes maar wel vervelend genoeg

t is altijd makkelijk gezegd dat het de schuld van het garagebedrijf is.. maar heel vaak is het ook andersom! een auto komt binnen, krijgt zn beurt met apk en gaat weg.. paar dagen later komt de klant terug met klachten "die er nog niet waren" terwijl dat onzin is en ze gewoon het garagebedrijf een oor aan willen naaien.
ik bedoel niet dat dat in dit geval zo is, ik heb niet zo veel verstand van metalen en wat er allemaal wel of niet mee kan, maar het laatste klinkt wel redelijk aannemelijk.. riem gemonteerd, niet op tijd waar ze tijdens het starten achter kwamen.. toen opnieuw op tijd gezet en je weg gestuurd..
hoe dan ook, heel veel succes met het oplossen hiervan!
RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: di mei 09, 2006 10:11
door giulia-tom
Je kunt heel veel doen......maar het beste is dat je er in de toekomst iets van leert !
Ik heb ooit bij de nette auto met 80K (gekocht voor de vrouw) mogen ervaren dat de distibutie knakte - de garage loog echter - bleek achteraf, (het hart was uit het kroonwiel gebroken) alleen heb ik dat kroonwiel nooit meer gezien.
De slierten van de snaar heb ik later nog gevonden (toen ik zelf de schade ging repareren) En dit voor een a4 quattro van 4 jaar oud, bij de dealer aangeschaft.
Ik zal een lang verhaal kort houden: de ellende die ik daarna had aan getouwtrek werd ik zo zat dat ik zelf aan de slag ben gegaan - uiteindelijk stond de auto 3 maanden zonder resultaat bij Audi en dat kon ik niet verkroppen. Ik ben er arbeidsmatig zeer bedreven in - in touwtrekken -maar had er meer voldoening in om de auto daar weg te halen evenals alle leaseklanten van onze firma en de op slag van te bestellen S6.
Voordeel was dat ik rust aan mijn kop had ineens - ik had genoeg om mij druk om te maken - en niet aan een KTU auto! - want dat is het als het je kopzorgen geeft!
Als ik in de gemiddelde werkplaats bij een garage kijk dan zie ik wie er werken en hoe. Vaak vind ik dat het niet met liefde gebeurd (het is broodwinning) en jij hebt liefde voor je auto. Dat dit normaal is weet ik maar misschien voor jou een reden om de volgende keer de auto naar een kleiner Alfagerelateerde firma te brengen?
Doe GEEN contraexpertise maar koop een ruilblokje, bouw het in of laat het inbouwen, verkoop de auto of rij hem op: breng rust in je donder!

RE: Motor kapot na reparatie
Geplaatst: di mei 09, 2006 10:29
door Alessandro
Tja, enerzijds zeg ik: laat die contraexpertise. het geeft dan hopelijk duidelijkheid.
Aande andere kant ook grote kans van niet en boendien is het dan waarschijnlijk slechtshet begin van veel ellende. Zie het verhaal van GiuliaTom!
Wil je kost wat kost duidelijkheid/ je gelijk halen, ga voor de contraexpertise.
Wil je snel de zaak oplossen en het achter je kunnen laten: bouw een goed gebruikt blok in.
Het is aan jou.
Oh ja: één ding nog: distributieschade geeft idd 'normaal gesproken' een ander schadebeeld, zoals al is gezegden zoals ik ook eens mogen aanschouwen.
